Schotland met de Bus/Trein - route/tips?

Deze zomer wil ik kijken of ik 2/3 weken naar Schotland kan om daar rond te reizen.
Hierbij wil ik heen en terug vliegen vanaf Edinburgh en uiteraard ook een aantal dagen in deze stad verblijven.
Verder ben ik nog hopeloos verdwaald in alle mooie plekjes die Schotland telt en weet ik niet precies wat ik wil.
Ik zat te denken aan Edinburgh, Oban, Fort William, Loch Ness (of misschien beter dagtrip vanuit ergens plannen?), Inverness. Ook een eiland meepakken zoals bijvoorbeeld Skye, Mull of Iona lijkt mij erg mooi.

Ik zal alles met het OV moeten doen en ik reis alleen dus het liefste allemaal een beetje gemakkelijk :wink:
Ik zat te denken aan de Explorer pass van City Link, een buspas waarbij je 8 dagen mag reizen binnen 16 dagen.
Er is ook een treinpas maar die is een stuk duurder.
Wat zouden jullie aanraden?

Welke route is logisch en goed te doen?
Ik zal eind juli willen vertrekken.

Mocht je tijdens je vakantie nog zin hebben in gezelschap, dan is een tour met Rabbies wellicht een idee.
Ze organiseren zowel eendaagse als meerdaagse tochten door Schotland.
Zelf heb ik ooit een eendaagse tocht met hen gedaan. Wellicht kun je een leuke eendaagse tocht uitkiezen en regelen dat ze je op het noordelijkste puntje laten uitstappen, om vanuit daar weer op eigen gelegenheid verder te gaan.
Het zijn moderne minibusjes, de chauffeurs zijn gezellig en weten boeiend te vertellen over de plekken die je bezoekt.
Aan boord vaak gezellige schotse muziek.

Qua reizen met het OV in Schotland heb ik helaas niet heel veel ervaring. Behalve dat ik weet dat er heel mooie routes zijn, maar daar schiet je weinig mee op. De keren dat ik in Schotland ben, heb ik doorgaans mijn eigen auto bij me, omdat je dan toch wat flexibeler bent qua route.

Heb je trouwens als eens gegoogled op treinen in Schotland?

Misschien heb je iets aan deze links:

Of een complete rondreis per trein:

Of:
http://www.visitscotland.com/nl-nl/reizen/rondreizen-schotland/trein