Backpacken

ben gewoon een beetje verkennend aan het nadenken.
is het goed te doen om van de zomer 3 weken door Groot-Brittanie en Schotland te trekken? Kun je dat als backpacker doen, zijn er hostels, makkelijk te vinden? Kun je goed met openbaar vervoer reizen of is dat allemaal heel duur en auto huren betere optie? Kortom, wie heeft er ervaringen??

Hostels zijn er in alle gebieden wel te vinden, YHA (youth hostel association) is de organisatie

Openbaar vervoer is een dure bedoeling, tenzij je alles vantevoren boekt denk ik, maar dan nog kan het flink aan de prijs zijn… enkeltje naar schotland kan duurder zijn met de trein als met het vliegtuig bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoeveel je van plan bent rond te reizen natuurlijk dus weet niet of een auto huren goedkoper is. Ik zou gewoon ffies op het internet kijken bij de diverse autoverhuurders.

Denk dat met de trein en bus e.d. wel een leukere ervaring is als met de auto!

Misschien kan je www.eurolines.be of www.eurolines.nl eens bekijken. Daar kun je een ticket kopen voor 2 weken (of een maand zelfs) en dan kun je onbeperkt naar de bestemming reizen die eurolines aanbiedt. Ze hebben er ook een aantal in Engeland en Schotland ook.

Ik ben trouwens van plan om met de auto te gaan. Kun je onderweg stoppen als je iets leuks tegen komt en kiezen wanneer je vertrekt, geen beperkingen qua bestemming en gezien we in juli gaan komt het waarschijnlijk ook goedkoper uit :slight_smile:

Je hebt jouw bericht al een tijdje geleden geplaatst maar misschien dat ik je nog iets wijzer kan maken. Hostels zullen er ongetwijfeld te vinden zijn maar zeker ook b&b’s en hotels.

Engeland en Schotland zijn goed ingesteld op wandelaars en er zijn dan ook een aantal bekende wandelroutes. Langs die routes (zoals Hadrian’s Wall en the West Highland Way etc) is zeker accommodatie te vinden. Maar dan heb je het vaak wel over b&b’s en hotels die iets duurder zijn. Je kunt uiteraard ook kamperen. Er zijn ook wel gratis kampeerplekken te vinden langs een aantal routes.

Even ter info: als je dergelijke lange afstandsroutes gaat lopen dan kun je ook zogenaamde bagage services inschakelen. Die brengen je spullen van plek naar plek (b&b, hotel en dergelijke). Dat kost uiteraard wel een paar centen.

Over de reiskosten. Ikzelf ben een paar keer met de trein geweest in Engeland en Schotland en het maakt qua prijs nogal uit of je een advance-ticket koopt (dus van te voren voor een veel lagere prijs, maar dan wel voor een vast tijdstip en vaste datum) of een anytime ticket (een gewoon kaartje).

Het is niet de bedoeling mijn eigen website direct aan te prijzen maar ik heb recent een site gemaakt over Groot-Brittannië waar ook aandacht besteed wordt aan vele wandelgebieden, wandelroutes en openbaar vervoer (waaronder treinen in Groot-Brittannië) dus misschien dat je daar nog wat extra info vandaan kan halen. De website is:

www.groot-brittannie-liefhebbers.nl

Lichte bump, excues. Maar bedankt voor de link, nuttige info :).
Ik zit eraan te denk om deze zomer voor een paar weken door Schotland te trekken. Ben van plan om veel hikes te doen daar, en wil dus zo licht mogelijk reizen en vooral dus zonder afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld een auto. Dus met het openbaar vervoer.

Zijn er ook busmaatschappijen bijvoorbeeld? Kan er weinig over vinden. Wel het verschil in de treinkaartjes, dat scheelt nog al wat! Glasgow > Dundee óf 6,60 of 35,00 pond! Ik zie dat ik minimaal drie weken van te voren moet boeken bij bijvoorbeeld MyTrain om de kortingsprijs te krijgen. Hoe zit dit in de zomer? Moet ik daarvoor nog verder van tevoren boeken; en dus mijn reis compleet uitplannen? Niet echt iets waar ik zin in heb. Wat ik me dus afvroeg en wat ik ook niet zo kan vinden op het net; zijn er abonnement kaarten oid zodat ik voor een fatsoenlijke prijs toch flexibel en vrij kan reizen?

Goedemiddag,

over de treinkaartjes: hoe vroeger je boekt, hoe voordeliger het is. Dat systeem van ‘advance tickets’ werkt via vraag en aanbod.
Dat kan inderdaad een hele hoop schelen als je later koopt. Die advance tickets kunt je overigens ook op de grote spoorwegstations kopen (Glasgow, Edinburgh, etc).

over flexibele kaarten: gewone kaartjes die je vrij kan gebruiken (anytime tickets) zijn een stuk duurder. Er zijn ook kaarten waar je meerdere dagen vrij op kan reizen (bijvoorbeeld via Britrail) maar die zijn zeker niet goedkoop. Dat kan alleen echt uit als je echt veel gaat reizen.

over bussen: er zijn zeker bussen die naar the Highlands gaan. Bijvoorbeeld Citylink maar er zijn ook intercitybussen (via Megabus) die tussen steden rijden. Bijvoorbeeld tussen Glasgow en Dundee.