rondreizen in Groot Brittannie

Hoi,

Ik wil dit jaar een rondreis maken door Groot-Brittannie.
Hiervoor zou ik graag zo veel mogelijk gebruik maken van het openbaar vervoer. Is er iemand die dit eerder gedaan heeft? Trein, bus enzovoorts.
Ik weet dat er een trein van Londen naar Inverness gaat, en daardoor weet ik in grote lijnen dat bepaalde plekken te bereiken zijn.

Heeft iemand ervaring met deze manier van reizen binnen GB?

groetjes,

Dagmar

Hoi Dagmar,

Ja heb heel wat jaren trein en bus gebruikt voor lange afstandstrips in UK. Gaat uitstekend, dienstregelingen van de diverse maatschappijnen vind je via Network Rail (trein) en National Express (bus). Nadeel vergeleken met NL is dat tickets gekocht op dag zelf of kort tevoren belachelijk duur zijn. Gekocht 2-3 maanden vantevoren, en dan ook vaak voor specifieke treinen/bussen buiten de spits, kunnen het écht betaalbare koopjes zijn. Dus het beste is om je route vrij gedetailleerd vantevoren te plannen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Oh ja en nog wat: goede research doen als je moet overstappen van trein naar bus of v.v. In Nederland/Belgie ligt busstation vrijwel altijd vlakbij trein, in UK en alle door hen geïnspireerde landen kan dat zomaar op een paar km afstand zijn. Met welgeteld 1 lokale shuttlebus die je dan 1 x per uur erheen kan brengen :frowning: dus taxi is soms nodig.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Heel erg bedankt! Nu kan ik weer verder gaan kijken naar opties.

Hey DarmarvV,

Heb je al ideeën wat je graag wilt zien of doen? Ik denk dat erikdr al de meeste adviezen gegeven heeft. Ikzelf heb vaak gebruik gemaakt van de trein omdat ik bus niet gewend ben maar zeker voor lange afstanden kan de bus soms een heel goedkoop alternatief zijn als je maar vroeg genoeg van te voren boekt. Mijn ex is bijvoorbeeld een keer van London naar Sheffield gereisd voor 5 pond en de retour was maar 1 pond meer, daar gaat weinig tegenop, probleem is wel de tijd omdat je dan uren onderweg kan zijn waar een trein het veel sneller kan maar dan betaal je ook meer.

Graag hoor ik wat je uiteindelijk gedaan hebt en wat je ervaringen zijn geweest. Veel plezier in ieder geval.

Met vriendelijke groet,
Thedevineass.

Bedankt!
Ik ben momenteel mijn lijstje met bezienswaardigheden die ik wil zien bij aan het stellen.
Ik wil teveel. Probeer nu in ieder geval zoveel mogelijk regio’s aan te doen. Grote stad, afwisselen met kleine dorpjes.
Ben gek op kastelen, ruïnes, kerken. Als het maar oud is haha. Ik houd van de geschiedenis van dingen.
Heb jullie nog dingen/plekken waarvan je zegt ‘Dat MOET je gezien hebben als je die kant op gaat’?
Wat vonden jullie het mooiste of meest indrukwekkend?

Hey,

York springt bij mij gelijk in gedachten, een van de meest noordelijk stad van Engeland en nog vol history uit de middeleeuwen.

Met vriendelijke groet,
Thedevineass.

1 like

Hallo Dagmar,

reizen per openbaar vervoer is prima te doen, althans, ik heb zelf nooit problemen gehad. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn trip altijd goed plan en dus voorbereid ben
qua diensten van treinen en bussen. Groot-Brittannië heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk dus met de trein reizen is een goede optie. Houdt wel rekening met de prijs. Van te voren boeken (advance tickets) via internet of bijvoorbeeld een dag van te voren op een loket van een groot station kan een heel stuk goedkoper zijn dan op de dag een kaartje kopen. Vanuit Londen zijn vele bestemmingen mogelijk. Inderdaad met de hogesnelheidslijn naar Edinburgh en door naar Inverness (of andere eindbestemmingen). Maar je kunt bijvoorbeeld ook direct naar Glasgow (ook in Schotland), Cardiff in Wales, Penzance in Cornwall en ga zo maar door. Vanuit Londen kun je werkelijk alle kanten op al vertrekken de verschillende diensten wel vanaf andere stations. Daar kun je dan weer met de metro naartoe of als het dichtbij is, gewoon lopen.

Als je per trein of bus de hooglanden van Schotland intrekt dan zou ik het wel even goed nakijken omdat die treinen niet zoals in de meer bewoonde gebieden de hele dag rijden.
De trein van Glasgow via Fort William naar Mallaig in de westelijke hooglanden gaat bijvoorbeeld maar een paar keer dag. Als je echt heel veel en vaak gaat reizen dan kan een speciale treinpas ook een optie zijn, waarmee je meerdere dagen kunt reizen.

Veel gebieden zijn per trein te bereiken maar een aantal ook niet, zoals bijvoorbeeld bepaalde gebieden binnen de nationale parken. Wel zijn er dan vaak bussen dus dat moet ook geen probleem zijn. Ik zou het wel even goed van te voren bekijken omdat lang niet alle bussen de hele dag door rijden.

In ieder geval veel plezier!

Michel

Nogmaals hallo,

ik zie dat je ook wat tips zoekt voor plaatsen die je wilt bekijken. Het is moeilijk te zeggen wat je MOET zien, dat is afhankelijk van smaak. Ervan uitgaande dat je met
het openbaar vervoer gaat reizen en veelal met de trein:

-de stad York zoals de vorige spreker zei is een prima optie. Je hebt de schitterende York Minster en verschillende musea. En het ligt op de hogesnelheidslijn tussen Londen en Edinburgh. Alhoewel de stad in noord Engeland ligt, ben je er dus in een paar uur al.

-de stad Edinburgh met zijn prachtige centrum, kasteel en mooie uitzichtpunten over de stad.

-het Lake District National Park in noordwest Engeland befaamd om zijn mooie berglandschappen en meren. Je kunt bijvoorbeeld met de trein naar Bowness-on-Windermere vanuit
Oxenholme of met de bus naar Keswick.

-Hadrian’s Wall oftewel de Muur van Hadrianus. Niet alleen historische overblijfselen van de Romeinse Muur maar ook met wandelpaden naast de muur en een mooi omliggend landschap. De beste secties vindt je in het midden. In het dorpje Haltwhistle kun je uitstappen (zowel trein als bus vanuit Newcastle in het oosten en Carlisle in het westen).

Dit is natuurlijk slechts een kleine greep maar het bezoeken waard.

Nog een tip over mooie spoorwegtrajecten. Waarschijnlijk de twee mooiste trajecten zijn de West Highland Railway Line in de westelijke hooglanden. Die gaat van Glasgow naar Mallaig, onder andere door het Loch Lomond & the Trossachs National Park. Het andere traject is dat van Settle naar Carlisle in noordwest Engeland en gaat voor een deel door het Yorkshire Dales National Park.

1 like

Ik ga van de zomer ook door groot britannie reizen en ik koop een treinticket voor ongeveer 400 euro en dan kan ik in twee maanden 15 dagen reizen, dit is een britrailpass en kan je alleen kopen als je niet in GB woont

Via Wereldwijzer app

Bedankt! Daar kan ik ook nog even goed naar kijken.

Hallo,

Weet iemand of je een verloop stekker nodig hebt voor Engeland. Ik ga over twee weken nar Londen, maar het is 25 jaar geleden dat ik daar ben geweest en toen was het wel nodig. Ik heb me laten vertellen dat vrijwel overal ze dezelfde voltage en stekker aansluiting als wij hebben. Of is het handig om toch eentje te halen?

Alvaast bedankt, groetjes Debby

Debby volgens mij heb je nog steeds een verloopstekker nodig.
Mijn moeder was twee jaar terug in Londen en zij had er nog één nodig.
Veel plezier!

Hey,

Ik weet dat ik enigsins te laat ben maar wilde toch duidelijk maken dat in de UK men driehoekige stekkers gebruikt, je hebt dus een verloop stekkertje nodig, verder is alles hetzelfde kwa stroom dus je hoeft niet bang te zijn dat je apparatuur stuk gaat.

Met vriendelijke groet,
Thedevineass.

Bedankt, ik had m voor de zekerheid al gehaald!
:slight_smile:

Via Wereldwijzer app