ervaring Schotland?

Hoi!
Wij zoeken in Juli een reis te plannen naar Schotland,met eigen wagen en op goed geluk zonder slaapplaatsen vast te leggen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Is dat haalbaar in Schotland in de zomervakantie? En hoe betaalbaar is Schotland?
Alvast bedankt

Ik heb zelf niet rondgereisd, maar vrienden van mij wel en bij hen is het erg bevallen. Zorg voor goede wegenkaarten. Ik ben wel in de Highlands geweest, echt prachtig maar zorg wel dat je altijd genoeg eten en drinken bij je hebt. Schotland is net iets duurder dan Nederland.

Groetjes

Mijn zusje en ik zouden graag in de zomer naar Schotland gaan, we willen dan graag naar Edinghburg en Glasgow, maar ook naar het meer van Loch Ness, Fort Williams en misschien wat andere dorpjes of mooie wandelroutes doen.

Wij zouden het alleen graag met met het openbaar vervoer willen doen, is dat te doen? Of moeten we echt een auto huren?

Iemand tips?

Binnen Edingburg kun je prima zonder auto, en ook tussen steden gaan wel bussen. Wil je echter naar toeristische spots, zoals bijvoorbeeld Loch Ness of de voet van de Ben Nevis, dan zal je of een auto moeten huren of een tourtje moeten boeken. Elk hostel in Schotland kan je daar mee helpen, en ook online is het een en ander te vinden. Sommige tours zijn echt heel mooi en heel goed!

Ik heb ook per (eigen) auto door Schotland gereisd, en het voordeel daarvan is dat je kan stoppen waar je wilt.

Ik heb in 2010 een rondreis Schotland gemaakt en het land is me zo bevallen dat ik graag weer een keer terug zou willen.
We zijn met Easyjet naar Edinburgh gevolgen en hebben een huurauto gehuurd (was tot onze verrassing een Volkswagen Passat TDI, een zeer ruime sedan).

Eerst ben ik met mijn ouders naar Edinburgh geweest en inderdaad, dit is makkelijk zonder auto (wel handig als je naar een hotel in een buitenwijk gaat).
In de bus koop je kaartjes (die kan je geloof ik ook voor meerdere dagen kopen), tenminste, zo ging het toen.
In Edinburgh is veel te zien, wij hebben o.a de Royal Mile, het amfitheater, Hollyrood, de oude wijk, de kathedraal, de kunstenaarswijk en nog een hoop andere dingen bekeken.

Daarna zijn we langs Glasgow, Oban naar de omgeving van Fort William gereden.
Dit vind ik persoonlijk het leukste gebied aangezien je hier de berg de Ben Nevis hebt en je ook richting Mallaig kan.

Vervolgens zijn we naar Inverness gegaan en hebben natuurlijk het meer van Loch Ness gezien maar ook de stad Inverness.
Deze stad is niet alleen erg bruisend maar ook zeer compact: je hebt (bijna) geen enkele vorm van OV nodig!
We hebben toen een uitstapje naar de echte Hooglanden (Inverewe Gardens) gemaakt.
Het is daar anders Schots dan ik de laaglanden en het middengebied merk ik: veel basaler, weinig bomen, weinig sfeer maar wel prachtige natuur.

Daarna zijn we weer naar beneden gezakt ergens rond Dundee in Blairgowrie.
Dundee is een hele hippe stad en wordt gekenmerkt door de vele jongeren.
De haven moet je niet missen, er staat daar een speciaal schip uit de 17de eeuw dacht ik.
De stad is dynamisch: de ene keer sta je op de foto met de burgemeester, dan zit je bij een Cypriotische kapper, dan loop je door het winkelgebied met zijn dynamiek.

Hierna zijn we weer huiswaarts gekeerd.

Nu ik al een paar maanden 18 ben zou ik graag met een vriend van me naar Schotland willen maar helaas lijkt hij toch meer de voorkeur te geven aan Spanje als zijn favoriete land…

Schotland, fenomenaal mooi land. Op goed geluk rondreizen in het hoogseizoen kan echter duur uitpakken. Zelfs B&B doen tegenwoordig al snel 30-50 GBP per nacht.

Schotland is inderdaad fenomenaal en rondreizen door welk gebied dan ook zou uitstekend bevallen. Je zou ook nog naar het noorden kunnen rijden en the Isle of Skye kunnen bezoeken. Dat is werkelijk een fantastisch eiland en het beste wat ik van Schotland gezien zover. Het is een eiland maar je kunt er met een brug komen (zo’n 15 jaar geleden heeft men de Skye-bridge aangelegd). Het is daar dunbevolkt maar de wegen zijn over alle delen van het eiland goed aangelegd. Als je op afgelegen weggetjes komt zijn ze wel vaak smal met passing-points.

Ik zou gewoon een plan maken van te voren en aan de hand van die route b&b’s regelen. Hoef je je ook niet druk te maken en aan het eind van een vermoeiende dag nog te zoeken naar accommodatie. De bodemprijs is toch wel 25 pond pp per nacht maar ga maar uit van 30 a 35 pond pp per nacht.

Een andere tip: er zijn twee routes ernaar toe, via the West Highlands (langs Loch Lomond) en via de Grampian Mountains (centraal Schotland). De laatste
is makkelijker rijden, meer recht toe recht aan maar de eerste is veel mooier. Je komt dan onder andere door the Pass of Glencoe. Echt een aanrader.
Voor diegene die the West Highland Way al eens gelopen heeft: die pas begint ongeveer als je bij het Kingshouse Hotel bent aangekomen.

Michel,
www.groot-brittannie-liefhebbers.nl