Reis naar Gambia

Beste mensen,

Ik ben met mijn vrouw van 9 tot 23 januari in Gambia geweest. We hebben een hotel geboekt met ontbijt zodat we zoveel mogelijk ons geld konden besteden aan de localebevolking. De reis is goed bevallen, al moet ik zeggen dat mijn vrouw meer moeit had dan ik om aan de situatie te wennen.
Het weer in de winterperiode is optimaal, droog veel zon, temp. overdag 30c en in de nacht 20c.(zeewater 24*C). We hebben veel van het land, samen met de door Erwin aanbevolen gids, Abdu, gezien. Juist die dingen waar een toerist niet zo snel komt. Met name een bezoek naar het wildpark in Senegal is geweldig. Alleen de tocht over de river met een verouderde Ferry is geweldig. Natuurlijk overvol, maar wat een cultuur, je leert zo meer van het volk en van het land kennen. Ieder spreekt Engels. Aan te bevelen is inderdaad veel spullen mee te nemen, zoals lederen ballen met pomp (ieder houdt van voetballen), pennen, potloden met puntenslijper, zaklampjes, mesjes, snoep voor de kinderen en andere zaken. Ze kunnen alles gebruiken. Geef dit niet aan scholen, je weet nooit zeker waar het blijft, maar deel het zelf uit of geef het mee aan hotelpersoneel wat je vertrouwd. Ieder heeft wel een gezin en familie thuis wonen. Het woongenot is beperkt en is zeer eenvoudig. Ik druk mij nu wel erg subtiel uit. Er is geen hongersnood maar wel degelijk armoede. Enkelen werken voor een gezin en dan vaak alleen in het toeristenseizoen van oktober tot april. Als ze iets voor je doen geef gewoon een tip. Bijvoorbeeld 1 dallassi (€ 2,50). Weet dat men niet meer dan € 40 per maand verdient. Terwijl sommig produkten zoals rijst en benzine erg duur zijn, vooral wat men in moet voeren. Ieder praat tegen je (nu praat ik ook graag dus dat komt mooi uit) en ieder wil je helpen en iets aan je verdienen. Dat helpen is oprecht en iets aan je verdienen als gids bijvoorbeeld, is gezien de situatie logisch. Maar je hebt het zelf in de hand, gewoon managen en besluiten nemen. Blijf vriendelijk en behandel deze mensen als je gelijke en respecteer hen en de gebruiken. Je bent immers gast, ja echt gast. Neem gewoon de gele taxis waar de locale bevolking ook gebruik van maakt. De zogenaamde groene taxis die voor toeristen zijn, zijn veel duurder. Het zijn allen verouderde maar relatief goede autos. Sinds een paar jaar mogen er geen oudere autos dan 15 jaar ingevoerd worden.
Het zijn jonge chauffeurs die willen werken en die dag en nacht voor je klaar staan. En onderhandelen, altijd, maar je geeft gewoon 200 dallasis voor de rit (€ 5) en je stapt in of uit. Geen discussie, is een redelijk prijs waar ieder goed mee is. Vooral over producten op de markt en dergelijke 75 % naar beneden bijstellen en je komt ergens uit. Eten en drinken is goedkoop, nee niet Franse likeuren en wijn. Wel goedkoop is whiskey of rum of pasties.
Koop buiten je hotel de dingen, zoals water. O ja, de bevoling kan de lege flesje goed gebruiken, die vullen ze met kraanwater.
Je kan met een gerust hart overal eten en drinken, ijsklontjes maakt men van flessenwater. Kraanwater is natuurlijk niet giftig maar met een ander procede van bacterien gezuiverd. Raken wij in 1e instantie aan de rees van. Altijd pillen meenemen.Op de stranden bij de hotels zijn er dames die vers fruiit verkopen of verse fuitsappen, gewoon doen, is hygienisch, heerlijk en goedkoop. Alle mensen zijn vriendelijk en goed lachs. Vrouwen zijn trots en ogen dat ook. Gewoon met ze praten, ook op straat, maak wat complimenten over de vaak mooie kleding of over hen zelf. En geloof mij, er lopen veel mooie vrouwen rond. Vraag hoe het gaat en naar hun naam. En een wereld met een lach gaat voor je open. Ik sprak letterlijk ieder aan, hotelpersoneel, wachters van het wildpark, politie, soldaten en dames die bij de president hoorden. Die was in ons hotel voor een conferentie op bezoek.
Wordt je het zat als ze iets van je willen, verkopen, of vragen. Wees dan beleeft en zeg met nadruk nu even niet. Maar zeg iets, dat is wel zo beleeft. Vooral Engelsen hebben er een handje van stoicijns voor zich te kijken of hen af te blaffen. Het koloniale tijdperk is voorbij.
Kinderen zijn altijd enthousiast, je bent zo door je snoep heen.
O ja betaal altijd je rekening van versnaperingen in je hotel, anders moet een serveerster het na afloop uit eigen zak betalen.
Naast de bekende attracties, ga eens naar een buurt waar geen toeristen komen, ga eens op het strand zelf vis kopen die ze vers schoonmaken, ga vooral eten in meestal goede restaurants, ga eens het nachtleven van Senegambia in (niet vergelijken met Amsterdam). enz.
Ja, inderdaad je ziet westerse dames van boven middelbare leeftijd met jonge mannen uit dit land. Maar ja, als ieder vrijwillig plezier heeft, toch?
Hotels zijn goed maar niet altijd hun sterren waard en zeker voor Gambiaanse begrippen duur. Onderhoud is een probleem en schoonmaakonderhoud is minimaal. Men is gewoon niet goed geschoold. Valt nog veel te doen. Aan hotels verdient de locale bevolking niets, mede omdat de eigenaars vanuit andere landen komen.
Kritiek op het politieke systeem voor Gambianen wordt niet gewaardeerd. Men heeft het Engelse regeringssysteem, maar echte democratie?
Het land is overigens wel veilig, je kunt je overal veilig bewegen.
Wel even aanpassen, je bent niet in Nederland.
Nederlanders zijn populair. We doen er diverse projecten met bijvoorbeeld Ballast Nedam, Aggricultur maar ook veel vrijwilligers werk middels stichtingen.
Maar laat je niet zondermeer verlijden om een school te sponseren of ergens een handtekening te zetten. Informeer even goed via deze site.
Opvallend is dat menigeen wat Nederllands spreekt.
Men weet ook veel van ons land terzake voetballen en voetballers.
Wij vertoefden in hotel Ocean Bay. Valt wel wat over te zeggen. Dat doe ik nu niet, tenzij iemand een vraag heeft omdat hij of zij niet dit hotel toe gaat.
Intussen wat vrienden en vriendinnen in Gambia over gehouden. Dus mailen we of gebruiken we facebook.
Ik ga er graag weer heen.
Met vakantie, of misschien toch ook voor gerichte hulp?
Foto`s volgen nog!

Zijn er al zo vragen, ik vul wel aan en geef antwoord!

Meesj1950

Wat veel mooie en bruikbare informatie!!
Mijn man en ik gaan in maart 1 week(je) naar Gambia(Ocean Bay).
Nog nooit in Gambia geweest. We gaan voor de zon, maar kunnen
natuurlijk niet daar zijn, zonder een goeie excursie te maken.
Je hebt vast een aanrader en misschien een tip waar ik het beste
de excursie kan boeken?
Je wist ook nog wel iets over Ocean Bay?
Kan ik nog iet doen, om te regelen . dat we een kamer aan het strand hebben?
Ben nieuwschierig naar je antwoord!

Goedemorgen en welkom op het forum!

Over Ocean Bay kan Mees je vast voldoende vertellen :zon02:

Als jullie gebruik willen maken van de diensten van Abdu Ceesay, de gids die Mees en zijn vrouw Gambia heeft laten zien, kan je het beste even contact met mij opnemen. Ik heb het ook voor hen geregeld :wink:
Kijk daarvoor even in je privéberichten voor mijn email adres.

Groetjes,
Erwin