Budget vakantie Gambia

Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik willen een budget vakantie naar een warme plek in januari/februari (> 25 graden). We hebben echt een heel beperkt budget (niet meer dan 300-400 euro voor vlucht+hotel). Voor dat budget lijkt Gambia de enige mogelijkheid. Normaal gesproken houden we heel erg van dingen doen en zien, maar we willen nu juist een echte relax vakantie met enkel een paar uitstapjes om wat natuur te zien. Na een heleboel gelezen te hebben over Gambia hebben we twijfels over of dit iets voor ons is. Ik heb een aantal vragen:

1. De bevolking is enorm arm en ik heb uitgebreide blogs gelezen over hoe alles daar om geld draait (begrijpelijk). Nou vragen wij ons af of je wel gewoon lekker op het strand kan liggen zonder constant lastig gevallen te worden en kun je enigzins normaal over straat om bijvoorbeeld een restaurantje te zoeken? We kunnen er niet heel goed mee omgaan als we constant aangesproken worden door opdringerige mensen vooral als we weten dat ze iets van je willen.

2. Overal staat dat gambia enorm veel te bieden heeft en als je een strand vakantie wilt dan kun je beter ergens anders heen gaan. Ik ben benieuwd of dit echt zo is. Ik heb gezien dat je een rivier cruise kunt doen en vogels spotten. Verder hebben we wat filmpjes gezien van excursies naar een markt, een school en lokale dorpjes. Veel meer ben ik niet tegen gekomen. Is er echt zoveel te doen in gambia? We vinden het voornamelijk leuk om iets van de natuur te zien, fietsen, wandelingen maken etc. Is er mooie natuur te zien, naast culturele dingen? (En dan bedoel ik niet kunstmatige opgezette parken).

3. Kun je lekker zwemmen in de zee. Ik heb gelezen dat er een sterke onderstroom is. Belermd dit de mogelijkheid tot zwemmen? Zijn er veel planten/stenen in het water?

4. We twijfelen tussen baobab holiday resort (vlak boven Bijilo National Park) en badala park (kotu) omdat deze de goedkoopste pakket reizen hebben. Nou heeft baobab betere recensies, maar er staat nergens iets geschreven over de stranden. Beiden liggen ongeveer even ver van het strand maar welk strand is mooier? zijn er ligbedden? Welke heeft een betere locatie voor restaurants/tourist areas/etc.?

5. zijn malaria pillen echt nodig?

6. Andere tips/opmerkingen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat goede tips :slight_smile:

Gr. Stefan

Hoi Stefan,

voor lekker weer in januari/februari zit je in Gambia in ieder geval op de beste plek!

1. kan je een probleem mee krijgen :wink: Nee, op het strand valt het reuze mee. Op straat zul je genoeg aandacht krijgen. Een directe ‘no, thank you’ werkt meestal prima. Moet je wel een beetje tegen kunnen als je in Gambia bent. Iemand zei wel eens: ‘Ik heb nog nooit zoveel vrienden gehad als mijn tijd in Gambia’… Beste insteek volgens mij. En niet iedere Gambiaan is op je geld uit. Genoeg die ook gewoon leuk een praatje met je willen maken.
  2. In Gambia fietsen zou ik niet doen. Te gevaarlijk. Natuur? Op en langs de Gambia rivier ja, maar verder niet enorm bijzonder hoor. Gambia is klein. Je gaat er naar toe voor het warme weer, vriendelijke mensen (the Smiling Coast of Africa), lekker eten en drinken (zeer goedkoop!) en vooral ook de sfeer. Afrika proeven en een week of twee geen stress ervaren.
  3. Je zit aan de Atlantische Oceaan. Die is behoorlijk ruw en dat betekend (vaak) oppassen. Kleur van de vlag geeft aan of het veilig is. Ieder hotel heeft een zwembad :wink: Planten en stenen: nee.
  4. Ja, die zijn nodig als je niet met je leven wilt spelen.
  5. Kololi is als plaats voor jullie dan wel de meest ideale plek om te zitten. Daar zit de Senegambia strip met de vele restaurantjes ook en dan hoef je dus niet ver buiten je hotel om lekker uit eten te gaan. Als je niet een heel eind hoeft te wandelen ook weinig tijd om aangesproken te worden. Verder is een goede gids aan te raden als je een paar trips wilt maken. Mag je me altijd voor benaderen via een pb :wink:

Groeten,
Erwin

Baobab is ook een prima plek om te verblijven. Komen veel Nederlanders.
Schuin tegenover een mooie strandbar: KASUMAI. Met heerlijke strandstoelen, vriendelijk personeel,
drankjes en ook prima eten.
Strandstoelen staan op grasveld. Verder prima strand en regelmatig is het water rustig genoeg om
erin te gaan en wat te zwemmen.
Veel plezier in Gambia en doe als de Gambianen: keep smiling!!

Groet Wim.

P.S. Vanaf Baobab ben je met een local taxi binnen enkele minuten voor ongeveer 50 dalasis op de
veel geprezen Senegambiastrip met prima restaurantjes enzo.

Hoi Stefan,
Leuk dat jullie aan Gambia denken. Wij hebben er een heel leuke tijd gehad.

1. Je moet serieus rekening houden met veel aandacht van mensen (wat niet altijd om geld draait). Als je van bijv. Baobab naar Kasumai loopt kom je onderweg meerdere mensen tegen die je een hand geven en vragen; ‘hello, what’s your nice name?’. Als je dit negeert wordt het erger, beste is om er een grapje van te maken (dus doe wat zij doen, vraag naar hun naam voordat zij de kans krijgen) en praat een beetje mee, maar wees duidelijk dat ze geen geld hoeven te verwachten. Dan heb je leuke gesprekken. Ik zou best nog eens terug naar Gambia willen, maar eerlijk gezegd houdt alle aandacht van de mensen mij wel een beetje tegen. Als je schrijft dat je er niet heel goed mee om kan gaan, denk er dan wel goed over na en bereid je er op voor zodat je wel van je vakantie geniet.
  2. Ik vind dat Gambia naast mooi weer veel te bieden heeft, als je wilt kan je iedere dag een leuke trip maken. Wij hebben een dagtrip gedaan naar de krokodillenpool, serrekunda markt, paradise beach, tanji, veemarkt, kunstmarktje. Dit was een super leuke trip. Ook zijn we een dag naar Makasutu park geweest en dat hebben we gecombineerd met een bezoek aan een school. Ik had ook nog wel naar James Island en/of naar Georgetown (2 daagse tocht) willen gaan. Je kan ook naar het apenpark in Bijilo. Ik heb niet het idee dat er ook maar iets kunstmatig opgezet is van dit alles. Je kunt ook over het strand wandelen naar Tanji. Wij hebben de gids via Erwin geregeld. Aanrader.
  3. Zwemmen in zee kan alleen bij de juiste vlag. Kijk daarna en neem het serieus (wij zagen iemand bijna verdrinken die het niet serieus nam).
  4. Wij hebben genoten in Baobab resort, kleinschalig complex (zoals overal in Afrika heb je af en toe een beestje in je kamer of koud water, maar dat zal je ook in 5 sterren complexen hebben). Bij Kasumai heb je heerlijke bedden, maar je ligt op het grasveld. Volgens mij is dat bijna overal zo. Dat zorgt er in ieder geval voor dat je niet wordt lastig gevallen. Erg leuke tent. Naar de strip ga je vanaf Baobab met de taxi, heel goedkoop en je wordt niet lastig gevallen. Veel goede restaurants op de strip.
  5. ja
  6. Vorige maand ben ik op Kaapverdie geweest; Gambia is echt veel en veel leuker! Dus bereid je voor op wat handen schudden en ga het gewoon ervaren. Goedkoper dan dit jaar gaat het echt niet worden. Veel plezier.

Oh was vergeten te reageren, maar heel erg bedankt voor de reacties en tips. Ik vlieg overmorgen :vak02:

Wat ik leuk vond is een overnachting in bintang bolong lodge. Niet luxe maar een mooie omgeving tussen de mangrove. Hier kun je boottochtjes doen op de rivier.

Nog verder land inwaards is de omgeving bij kuntaur en georgetown ook de moeite waard. Je kunt ook hier met een boot de rivier op, hierbij kun je op zoek naar nijlpaarden, apen en veel vogels.

En idd wat er gezegd is: gewoon vriendelijk terug praten en een duidelijke nee is voldoende.

Veel plezier!

Dichterbij vind je in Bijioli een klein park met 2 soorten apen en verschillende vogels. Leuk!