hallo,
Samen met een vriend heb ik een reis naar China geboekt. We landen in Beijing.
Ik heb de reis al in grote lijnen uitgetekend maar zit nog met een paar vraagjes. Misschien kunnen jullie helpen.
Eerst hadden we gedacht om het volgende te doen:
Beijing-xian ( nachttrein)
Xian-Lijiang ( wat is de beste manier om daar te geraken ?)
Lijiang-dali
dali-kunming
Kunming-Guilin
Gulin-Yanshuo
Guilin-Shanghai
Shanghai-omstreken
shanghai-Beijing ( vlucht)
We hebben een maandje de tijd
Mijn struikelblok blijkt de rit tussen Xian-Lijiang.
Hoe geraak je daar best?
vlucht naar chengdu? en vandaaruit naar Lijiang?
Nu zijn we aan het denken of we niet alles omkeren en eerst een vlucht boeken van Beijing-shanghai en vandaar dezelfde route te nemen naar Beijing
heeft er iemand ervaring met het rondtrekken in china en kan er iemand ons tips geven
groetjes en alvast thanks
Xi’an - Lijiang is lastig, Lijiang heeft een vliegveld maar er vliegt niet zoveel daar.
Het beste is om vanuit Xi’an naar Kunming te gaan, en dan het stukje Dali - Lijiang te doen (overweeg zeker ook Zhongdian/Shangri-La even aan te doen, is ongeveer 3 uur vanaf Lijiang met de bus en de moeite waard). Om dan verder te gaan richting Guilin moet je weer terug naar Kunming, dus daar kom je dan twee keer.
Meestal kun je vanuit Kunming direct door naar Dali of Lijiang per bus, dus dan kun je een keer direct door zodat je er geen tijd verdoet. Nu zou ik je dat voor die andere keer ook aanraden, maar dat is meer mijn mening over die stad en wie weet ervaar jij 'm anders.
Een paar jaar geleden heb ik een groepsreis gemaakt, daarbij gingen we vanuit Xi’an per trein naar naar Chengdu, en vervolgens door naar Panzihua. Van daaruit hadden we een eigen bus naar Lijiang, een 6 uur lange maar werkelijk prachtige rit. Wellicht dat je hetzelfde traject ook per openbaar vervoer kan afleggen?
Even zoeken in de reisplanner van China Travel Guide levert ook nog een andere optie op, vanaf Chengdu naar Kunming. Van daar kan je met de bus naar Lijiang, en met de bus of trein naar Dali.
Als je naar Dali gaat zou ik overigens gewoon de bus nemen en niet de trein, de bus gaat naar het schijnt een stuk sneller en bovendien stop je dan midden in het oude stadscentrum van Dali, precies waar je wilt zijn.
Tenzij je de verkeerde bus neemt en in Xiaguan eindigt (been there), maar check dat vooraf even dubbel.
Kan natuurlijk ook, maar a) zit je dan wel verdomd lang aan een stuk in zo’n ding (op zich zijn de slaaptreinen absoluut niet vervelend, maar de 27 uur van Xi’an naar Guilin tijdens m’n tweede bezoek aan China kon ik toch niet leuk meer noemen), en b) heb je dan geen gelegenheid in Chengdu naar die leuke zwart/witte knuffelberen te kijken
bedankt voor jullie reacties.
Wat zou in tijd het meest besparend zijn?
Naar kumning of via chengdu en panzihua
is er iets te zien in Panzihua ?
Hoe lang zit je op de trein of bus van xian naar Kumning?
en van Xian naar chengdu?
thanks
Ja die panda’s in Chengdu leken mij ook leuk, maar in de buurt van Xi’an zit er ook een park waar je ze zien kan, dus daarvoor hoef je niet naar Chengdu.
Voor Xi’an - Kunming ging ik van een vlucht uit, omdat een slaaptrein daar inderdaad wel ruim 30 uur duurt geloof ik (vliegen is ongeveer 2,5 uur). Omdat de TS het al over een vlucht naar Chengdu heeft, ging ik er vanuit dat hij sowieso wilde vliegen, en dan is Kunming handiger (als Lijiang het doel is).
Qua tijd: van Kunming naar Dali is ongeveer 5 uur met de bus, van Dali naar Lijiang 2 a 3 uur. Als je direct naar Lijiang gaat, ben je zo’n 7 uur onderweg, in dat geval kan het aantrekkelijk zijn een sleeperbus te nemen.
Het is hoogstwaarschijnlijk korter dan Chengdu - Lijiang per bus, maar dat weet ik niet 100% zeker.
ja dali en lijiang zijn inderdaad ons doel
nu we kunnen er niet vanuit dat we dan tweemaal naar kunming moeten gaan om dan naar guilin te gaan en van daaruit onze reis verder te zetten richting shanghai
zijn er nog tussenstops dat jullie de max vonden? Ik ga zeker zhongdian en shangri-la in acht nemen als in lijiang zijn;
groetjes wendy
Ik heb ook twee keer in Kunming gezeten om dezelfde reden, de eerste keer kwam ik 's avonds laat aan, heb ik geslapen en ben ik de volgende morgen direct op de bus gestapt richting Dali. Je hoeft er dus niet veel tijd door te brengen, kom je 's morgens aan zou je direct door kunnen reizen, bustickets zijn (in tegenstelling tot treintickets) geen enkel probleem.
De tweede keer ging ik vanaf Kunming naar Xi’an en moest ik twee dagen wachten, ik vond de stad persoonlijk behoorlijk saai. Je zou een dagtrip naar Shilin kunnen maken vanuit Kunming, het Stone Forest. Ik ben er zelf helaas niet geweest (in alle onwetendheid koos ik ervoor de stad zelf te verkennen :P), maar dat schijnt wel erg leuk te zijn.
hallo,
ik ben hier terug. Ik denk dat het misschien zinvoller is als ik onze trip in wijzerzin doe en eerst van peking naar shanghai en omstreken ga
dan shanghai naar guilin
guilin-kumning
kumning-dali-lijiang
lijiang-kumning
kumning-xian ( vlucht)
xian-peking
ik denk dat dit beter is dan
van xian naar kumning
kuming-dali-lijang
terug naar kumning en dan het traject naar boven
eerste optie is volgens mij beter .
wat denken jullie
Je legt precies dezelfde afstanden af, maar dan in omgekeerde volgorde. Het zal dus in feite niets uitmaken, wat is jullie motivatie om het om te draaien?
Panzihua was puur een tussenhalte om over te stappen van trein op bus. Er is nauwelijks iets te zien, al is het wel leuk eens in een puur Chinese stad zonder toeristen te komen. Bij een stoplicht stonden we met onze bus naast een vol met Chinezen, die keken allemaal alsof ze nog nooit een westerling hadden gezien, echt aapjes kijken…
Maar bij nader inzien is direct doorreizen naar Kunming (vliegtuig of trein) wellicht toch praktischer. Chengdu is overigens niet alleen voor de panda’s interessant, ook de Grote Boeddha van Leshan is absoluut de moeite waard. Maar als vliegen vanuit Xi’an een optie is, dan kan ik me goed voorstellen dat je Chengdu dan overslaat.
hallo,
weet niet vanwaar de ommezwaai maar als ik het wat in kaart breng lijkt het logischer.
meer in vloeiende lijn
tis inderdaad wel hetzelfde
we hebben nog wat tijd om het te laten zinken vertrek 11juli
wat zeker is: de route !
in welke volgorde valt nog te zien
ik ben jullie heel dankbaar voor de reacties tis een stuk duidelijker aan het worden.
Kunming, Dali en Lijang is een erg mooie route! Ik woon zelf in Shanghai maar heb dit gebied van China echt als een van de mooiste ervaren. In Kunming is het Camellia hotel erg aan te bevelen. Goed hotel voor een leuke prijs. In Lijang kan je dagtrips boeken, prima te doen (soms met chinezen). Als je binnenlandse vluchten wilt boeken is het misschien voordeliger dit bijtijds te doen. Kijk eens op http://english.ctrip.com/ of www.elong.net
hallo,
heb nog enkele vraagjes misschien kunnen jullie ons opnieuw wat raad of advies geven. Om van Kumning-Guilin wat is de beste optie( trein, bus of vlucht en enig idee hoe lang dit duurt ?
En de route guilin -shanghai ? ( heb al wat nagekeken en daar is een vlucht het meest aangewezen)
groetjes
en alvast bedankt voor jullie reacties
de tijd begint in te korten en binnen een 10 tal dagen zijn we op weg naar china
joepie
Kunming - Shilin kan per bus, er vertrekken genoeg bussen vanaf de halte. Je kunt ook een tour nemen, maar dan loop je het risico dat je langs allerlei crap wordt gestuurd waar je ze dingen willen verkopen, en daar heb je geen zin in.
Guilin - Shanghai heb ik omgekeerd per trein gedaan, dat kostte uit m’n hoofd 21 uur, ik vertrok om 17u en arriveerde volgens mij om 14u. Een nachttrein is leuk om een keer gedaan te hebben, en de verbinding op dat gebied is goed. Je moet de trein van Nanning naar Shanghai hebben dan, maar dat weten ze op het station wel, het wijst zich vanzelf.
Shilin vond ik persoonlijk nogal tegenvallen, die rotsformaties an sich zijn wel leuk, maar het is wel echt compleet verdisneyficeerd. Wat mij betreft de minst boeiende plaats waar ik tijdens m’n beide reizen ben geweest, ik had die dag graag ingeruild voor een extra dag op een willekeurige andere plaats.
Daar heb je dan wellicht wel een punt, al schijnt het toch ook best een leuke stad met een aantal mooie parken en musea te zijn? Ik heb er zelf niks van gezien, dankzij een vertraagde vlucht hebben we er weliswaar noodgedwongen een avond en nacht moeten doorbrengen, maar aangezien volstrekt onduidelijk was wanneer we wel konden vliegen konden we het hotel niet verlaten.