Van Xi'an naar Lijian naar Yangshuo

Hallo,

in mei gaan we met z’n 2en 3 weken naar China. We beginnen in Shanghai, willen dan door naar Beijing, Xi’an, Lijian (Tiger Leaping Gorge), Yangshuo, Huangshan en weer terug naar Shanghai. Wellicht dat dit wat veel van het goede is allemaal :slight_smile: Hebben jullie tips welke van deze plaatsen we zeker aan moeten doen? Is het Terracottaleger bijvoorbeeld zo interessant als ze zeggen?

En ik ben op zoek naar de makkelijkste/snelste manier om van Xi’an in Lijiang te komen en vanuit Lijiang naar Yangshuo bij Guilin. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik voor de reis van Xi’an naar Lijiang meer dag een dag reizen inplannen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Marieke

Dit is nogal ambitieus; alles ligt nogal ver uitelkaar!
Xi’an naar Lijiang: Vlieg van Xi’an naar Kunming en neem daar: bus, trein of vliegtuig naar Lijiang

Lijaing - Yangshuo over land kost je 2 dagen… je kan vliegen…

Tiger Leaping Gorge kan tijdens het regenseizoen gesloten zijn. was het afgelopen zomer ook.

In mei naar de TLG is meestal wel ok. In april ligt er soms nog sneeuw, dan is het zowiezo te gevaarlijk. De TLG is volgens mij alleen de omweg waard als je er ook twee dagen door heen gaat lopen.

Vergis je vooral niet in alle reistijden. Probeer een paar dingen te bezoeken en voorkom dat je dagen in bussen, treinen en vliegtuigen zit. Kortom: kies je focus en laat de rest voor een volgende keer.

Naar mijn persoonlijke mening zou ik zo snel mogelijk Shanghai verlaten. Dit is een vrij saaie, grote stad.
Basaal heb je vanuit Shanghai twee keuzes: noord of zuid. Noord is duurder, iets kouder en wellicht iets droger (en nog een klein gevaar voor zandstormen), in het zuiden is het warmer, maar ook vochtiger (hier en daar een stortbui).
Reis niet de eerste week van mei: dan hebben alle chinezen vakantie (en dat zijn er een hoop!) - alle treinen, bussen en vliegtuigen zitten vol en veel hotel accomodatie is 2x - 5x zo duur als anders.

Noord heb je het mooie rondje:
Shanghai - Beijing - Pingyao - Xi’an - Hangzhou - Suzhou - Shanghai (met eventueel nog een uitstapje naar Huangshan).
Zuid heb je de mogelijkheid:
Shanghai - Kunming - Lijiang - (TLG) - Zhongdian (Shangri La) - Dali - Kunming - Guilin - Yangshuo - Ping’an - Shanghai.

Persoonlijk zou ik voor het zuidelijke rondje kiezen. Minder grote steden, meer minderheden, een tripje op het tibetaanse plateau met een echte tibetaanse tempel, en de fantastische kartsbergen bij Yangshuo. Goedkoper en makkelijker toegankelijk, er zijn ook meer reisbureautjes die engels spreken.