Lijiang wel of niet??

Hallo, over 4 weken vertrekken wij naar China!
De reis is zo goed als rond. Ik zit nu echter met 1 vraag.
Vanaf Zhongdian wilden wij in eerste instantie naar Lijiang en dan naar Dali.

Nu heb ik veel zitten lezen en nu zouden wij ook naar de vrijdagmarkt (met overnachting) in Shaxi kunnen gaan. Niet alleen als excursie, maar een dag of 2,3.
Is het dan een groot gemis om Lijiang over te slaan?? De rust en minder Chinese toeristen in Shaxi spreekt ons erg aan.

Graag jullie mening!

gr Claudia

Als je wat meer rust wilt zou ik Lijiang gewoon overslaan. Het feit dat op 1 plein in Lijiang de McDonalds, Pizzahut en Kentucky Fried Chicken naast elkaar liggen zegt genoeg denk ik. :slight_smile: Lijiang is wel weer leuk om te verdwalen in de vele kleine straatjes. Maar wel erg toeristisch… (Dali ook wel overigens)

1 like

Hallo Claudia,

Liijiang is inderdaad wel toeristisch, maar ook wel heel leuk. Wij zijn naar Mu’s Palace geweest, vandaar de berg opgelopen naar de Drum Tower en Bell Tower en weer naar beneden door straatjes, waar we bijna geen toeristen tegenkwamen. Ook het Black Dragon Pool Park is mooi. We hebben in Lijiang een fiets gehuurd en zijn naar Baisha gefietst. Als je daar even buiten het dorp gaat ben je echt op het Chinese platteland. Ik vond die fietstocht een van de leukste dingen die we in 4 weken China gedaan hebben.
Lastige keuze!
Veel succes en alvast veel plezier in China!

Groet,
Marianne

1 like

We hebben toch besloten om Lijiang niet te doen. Wij gaan nu een aantal dagen de omgeving bij Shaxi verkennen. Weinig westerse en chinese toeristen

Hi Claudia,
Shaxi is (nog) tamelijk rustig. Het ligt eraan hoe je van Shangrila naar Shaxi reist (OV of prive auto) en dus hoe laat je daar aankomt. Maar meer dan 2 dagen en 1 nacht in Shaxi lijkt me genoeg. In jouw geval: Donderdag in de namiddag aankomen, Vrijdag is Sideng market (veel lifestock en in alle straten markt). Zaterdag naar Dali (je eerst nog Shibaoshan bezoeken). Per prive auto Shaxi-Dali 3 uur, met bussen ca 5 uur met wat geluk.
Lijiang en Dali zijn niet te vergelijken. Lijiang is ERG druk, Dali is druk. Lijiang wonen nauwelijks mensen, alleen (toerist) shopkeepers, Dali is veel levendiger (scholen, werken, wonen). Dali moet je de dorpen in o.a. langs het meer, hier zie de echte Bai cultuur.
Veel plezier, Gerard
www.YuunanMinorityTravel.com
B&B: www.Dali4You.com

1 like

Lijang is te toeristisch? Ik ga ieder jaar naar China (7e keer) met vriendin/vrouw en kies steeds een andere route of provincie(s) en thema uit. Dit jaar is het provincie Yunnan en zijn minderheden. Ik ga begin september 2013 2 weken. Dit met de trein/ bus. Is er een alternatief?

Ik was in 2006 inLijang, en ook toen was het al erg toeristisch. Je kunt het stadje echter gebruiken als uitvalbasis voor dorpen in de omgeving welke nog niet ontdekt zijn.

Vanuit Lijang ben ik doorgereisd door Zhongdian en Litang. Daar zijn minder toeristen, en het is een prachtige rit door de hooglanden. Het landschap is een echte aaanrader, en de Tibetanen in deze omgeving genieten meer vrijheid dan in Tibet zelf. Mooie kloosters en veel gebedsvlaggetjes.