Reis naar Cebu en Bohol

Woon je op de Phils??? Van de airport naar South terminal is max. 30 min. Mensen op het dak van een Ceres bus…OMG!! Zeker te veel naar nieuwsuitzendingen uit India of elders gekeken. Mag dan wel een corrupt achterlijk zooitje zijn in de PH maar nee…dat is hier echt niet aan de orde.
Tot aan Car2x is het idd. druk op de weg maar daarna gaat het redelijk vlot wat betekent dat de reistijd vanaf South Cebu terminal tot aan de barangay Tan Awan, waar het whale shark gebeuren plaatsvindt het meestal 3 uur reizen is. Taxi nemen…why!!! Een airco bus stop relatief gezien maar weinig itt tot een Ecnomy die je beter kunt mijden vanwege de vele stops.

Bespaar je een hoop geld en ga naar de Costa’s in Spanje; more value for money. Een ieder is vanzelfsprekend vrij in zijn keuze!

Wrede hanengevechten…is een eerlijk gevecht van haan tegen haan en in de meeste gevallen overleeft de verliezer het en staat ie na herstel binnen zoveel weken weer in de arena (cockpit zoals ze dat hier noemen).
Hondenvlees, nog zo’n fabel, wordt her en der nog wel gegeten en dan met name in de squatter areas waar de armsten van de armsten wonen. Filipinos die zich lechon manok of baboy kunnen veroorloven zullen (uitzonderingen daargelaten) geen hondenvlees bij het diner eten.

Dan jij misschien andere gevechten gezien Ome Joop, maar wat ik zag dat de hanen ,een soort mesjes aan de poten kregen, en bij elke ronde 1 van de hanene het loodje legde.

Doet mij niks, want ik draai iedere week 1 of meerdere native manok de nek om, voor lechon of chicken tinola, of wat de vrouw ook wil. Maar meeste westerse toeristen zijn er niet van gediend.

Ik was vorig jaar in Bukidnon bij paarden gevechten, en daar ging het net zo toe, 2 paarden in een ring, die elkaar net zo lang beten en schopten tot er 1 het loodje legde, kijk ik toch liever naar Manny Paqao in de ring.

Ik zie hier in Filippijnen ook kinderen vaak voor de lol een hond verrot schoppen, zegd niemand iets van. Dan denk ik ook al ben je geen dierenvriend breng je kinderen dan toch enig normbesef bij.

Hallo Yvonne, weet niet of je al naar Bohol en Cebu bent geweest. Ik woon half in Drenthe, en ook half op Mindanao. Het is daar absoluut niet gevaarlijk. Ben in november met de nachtboot van Mindanao naar Bohol gegaan, geen probleem gehad. Kwamen ,s morgens om 4.00 uur aan in de haven van Tagbilaran. Zijn met een trycicle (soort brommertaxi) naar de busterminal gegaan. De bus naar Anda vertrok over 5 minuten. Helemaal niet vol, 3 uur met de bus voor 1.80 euro.
Hebben een pakje gebracht naar de kleindochter van mijn vriendin in Ned. naar een super-de-luxe diving resort, 200 euro per nacht!!! Zijn dezelfde dag nog teruggegaan naar Tagbilaran naar Alowa Beach, hadden hier van te voren geboekt bij Menchu Pensione, prima, niet ver van het strand, waar het 's avonds super gezellig was. Hebben via een soort VVV een dagtrip geboekt met een aircoVan + gids naar de Chocolate Hills, Tarsiers, vlindertuin, enz, d.i. een dagtocht voor 1500 peso p.p. = 30 euro. Het is prima zelf te doen, het pensione wordt gerund door een Duitser met zijn vrouw, heeft ook een zwembad en je betaalt bij vertrek. Ca.25 euro.pppn. Eten kun je overal. Er zijn nog meer excursies te boeken, maar wij waren er slechts 4 dagen. Willen volgend jaar weer gaan. P.S. Neem niet teveel bagage mee. Kan Korean Air aanbevelen, heel leuk vliegveld in Seoel.

Hallo Buutngeweun, woon zelf op Mindanao, ga geregeld met de jeep naar de stad en heb nog nooit iets vervelends meegemaakt, behalve dat mijn tas met inhoud gestolen is, maar dat had mij in Ned ook kunnen overkomen, was gewoon eigen stomme schuld. Ging ook verschillende keren met de ferry naar Bohol, geen problemen gehad. Voel mij heel erg thuis op Mindanao en veilig is het overal of nergens?

Met je laatste opmerking, ben ik het roerend eens. Ik zou haast, bij wijze van spreken die rot jong een …schop geven. Maar dat doe ik niet als toerist in de PH natuurlijk.

Ja en want die hanen en paarden gevechten aangaat, ik kijk ook liever naar een ander soort van wedstrijd. Hmmmm…boksen, nou niet echt mijn pakkie au ha ha!!

Tja zag laatst hoe een paar van die rotjochies met een schep midden op de highway een hond aan het doodslaan waren en alle fillipinos liepen en reden er lachend om heen. Na dat ik dreigde met mijn auto over deze rotjochies te rijden hielden ze er mee op en kon de hond er ongeschonden vandoor gaan. uiteraard liep het hele ‘‘dorp’’ (of de 300ste sloppenwijk langs de highway) uit waar ik het lef vandaan haalden om hun prinsjes te corrigeren, wat dat betreft worden kinderen nog slechter opgevoed dan in nederland, bij ons is het tenminste koning kind!

Hoi hoi

We zijn intussen naar de Filipijnen geweest.
We hebben via het hotel ( oslob sea safari resort ) vervoer kunnen regelen. Iemand van het hotel kwam ons met auto van hotel ophalen bij het vliegveld in mactan. Het duurde idd wel ff voordat we cebu city uitwaren, maar daarna konden we prima doorrijden. Het was wel een rit van ong.5 uur.

We hebben met de walvishaaien gezwommen in oslob. We schrokken ervan hoe toeristisch het was. Maar hadden wel het gevoel dat ze goed voor de walvishaaien waren. Als je te dichtbij kwam of de vissen wilde aanraken werden de mannen van de boot hysterisch ( dat vond ik goed dat ze er zo op letten.)

Verder naar een waterval geweest vlakbij oslob. Erg leuk om te doen. Houd er rekening mee dat je nat word. Wij droegen waterschoenen en dat was perfect voor die tocht.

Ook is er personeel van oslob sea safari resort met ons mee gegaan naar de Ferry die ons naar bohol toe bracht. zij regelde de boot tickets voor ons en vertelde ons waar we heen moesten. ( wij zijn eerst met de boot naar negros gegaan 15 min varen, en daar met personeel via moterfiets met zijspan naar de Ferry naar bohol gereden.)

De Ferry van negros naar bohol duurde 1.5 uur en is ideaal voor mensen die zeeziek zijn. Hij vaart hard en daardoor beweegt hij nauwelijks ( in april tenminste :))
Wij zaten binnen met airco heel goed te doen.
Op bohol aangekomen heel veel taxi’s die ons naar het hotel brachten.
Wij verbleven in hotel alona beach resort.
Erg leuk hotel, leuk zwembad, aan het strand met gezellige zweer savond bij het eten. ( wel toeristisch)
Via hotel 2 excursies geboekt.
1e chocolate mountains, tarsier aapjes, Baclayon Church, butter fly sanctuari was erg leuke dag. Busje gedeeld met 8 andere toeristen. ( waren leuke mensen )
2e was boot tocht in de ochtend 6 uur aanwezig zijn :slight_smile: op zoek naar dolfijnen. Had niet verwacht dat je er zoveel zou zien zeker stuk of of 20 en met de boot mee zwemmen en springen. Daarna naar eilandje geweest en gesnorkeld met schildpadden waren er veel en ondanks de sterke stroming kon je hoed met ze mee zwemmen. En foto’s filmpjes maken met co pro.

Hadden ook op lokaal marktje balut gekocht ( ei met eendje erin)
Voor ons heel vies en zielig voor hun een delicatesse. Ei gekocht en aan de bar gevraagd of iemand die wilde open maken voor ons omdat we er nieuwsgierig naar waren. Alle mensen bij de bar erbij veel gelachen en 1 van hun had het ei open gemaakt en uiteindelijk ook opgegeten. Bijzondere ervaring

Ferry van bohol naar mactan duurde 2 uur ook niet zeeziek geworden. Op mactan taxi naar hotel gebracht.
Zaten in hotel op mactan. Erg goed hotel erg rustig groot zwembad helemaal voor ons 2en.
Via hotel privé chauffeur geboekt. Kwam ons om 5.30 uur ophalen in de ochtend :0 ivm de drukte. Hele lieve jongeman heeft ons de hele dag overal heen gereden. Stopte overal waar we wilde stoppen om foto’s te maken.
Cebu taist tempel, Crocolandia, oude kerk, vuurtoren ( niet bijzonder ) vlinder sanctuari geweest.
We zijn ondanks het vreselijke commentaar ook naar city cebu zoo geweest. Een zoo is het niet het is een stoffig stuk grond met letterlijk een paar hokken neergezet met hele zielige dieren erin gezet.
we hebben foto’s gemaakt van de hokken om te bewijzen hoe slecht de dieren worden behandeld. Er was een jonge hond van 8 maanden schat ik in een bence van 1 bij 1 hele dag zat hij daar in zonder water en voer bij temperatuur van 38 graden en half in de zon. Ik waterflessen leeg gegooid in zijn voerbak, hij dronk of zijn leven ervan af hing. En ook een hele zielige cevit kat met kwijl uit zijn bekje.ik ben daar huilend weg gegaan. Daar moet de dierenbescherming echt iets aan doen dat moet gesloten worden.������������

De mensen vond ik heel vriendelijk.
Eten was ook goed te doen ( veel pasta gegeten )
Mooi land.
Heb me veilig gevoeld ( bij de Ferry even ongemakkelijk omdat iedereen ons aankeek op negros ) maar buiten hotel heb ik wel mijn blonde haar bedekt met een pet en savond zijn we ons hotel niet uitgeweest, muv bohol daar hebben we heerlijk voor ons hotel op het strand genoten met een drankje en heerlijke

Bedankt voor al jullie tips
Groetjes yvonne

Mijn tips voor Cebu lees je hier: Diary of Di - More fun in the Philipines: tips Cebu