Hoi Kim,
Ik kan niet op al je vragen antwoorden, maar misschien wel op een paar punten input geven.
Ik heb geen kinderen, dus moeilijk precies te zeggen. Mijn vrouw is een keer met haar neefjes/nichtjes bij Hard Rock Kuta geweest, en zij vonden dat fantastisch. Je zit dan wel inderdaad midden in de drukte. Het Hard Rock Hotel staat op de hoek van de grootste weg naar het strand en de boulevard, dus er staat bijna 24 uur per dag file voor het hotel. Je kunt vanuit het hotel wel makkelijk naar het strand lopen, en ook winkels en restaurants enzo zijn dichtbij. Het strand van Kuta is niet heel bijzonder, maar je kan er wel mooi de zonsondergang zien. Het is niet geschikt om daar te zwemmen met kinderen, want de stroming is sterk.
Vanuit Kuta kun je wel dagtochtjes maken naar andere plekken op Bali (mooie strandjes in het zuiden, tempels zoals Tanah Lot, het stadje Ubud, etc.). Het makkelijkste is om een auto met chauffeur te huren (het hotel kan dat regelen).
Sanur is niet ver vanaf Kuta (10 km ofzo), dus ik raad gewoonlijk aan om niet naar allebei te gaan. Sanur is iets rustiger (in Kuta komen meer backpackers en is er meer uitgaansleven) en ook de zee is een stuk rustiger, waardoor je er beter kan zwemmen. Als je besluit om naar twee verschillende plekken op Bali te gaan zou ik kiezen voor een andere plek als tweede, iets meer naar het noorden. Bijvoorbeeld Amed ligt ook aan de oostkust, maar is rustiger en heeft een mooier strand dan Sanur (en je kan er ook mooi snorkelen), en dan kan je ook een dagtocht maken naar bijvoorbeeld de vulkaan. Ik heb geen idee over resorts daar, maar er zijn sowieso wel hotels of bungalows met zwembad te vinden.
De Gili-eilanden zijn ook leuk voor een paar dagen (een week lijkt me te lang). Een artikel dat ik een tijdje geleden geschreven heb geeft info over de reismogelijkheden daarnaartoe: Reizen naar de Gili-eilanden. Als je met een ‘fast boat’ gaat is de reistijd van of naar Kuta een uur of 3. Er zijn allerlei resorts daar, maar ik heb geen idee over de kindvriendelijkheid, ook omdat ik nooit verblijf in resorts maar altijd in een ‘homestay’ of iets dergelijks (een soort bed-and-breakfast, veel daarvan hebben ook een zwembad).
Persoonlijk zou ik, als je twee weken hebt, kiezen voor bijvoorbeeld 5 nachten Amed, 3 nachten Gili en 6 nachten Kuta of Sanur. Als je gebruik maakt van huurauto’s met chauffeur en de fastboat vallen de reistijden wel mee, maar het is een stuk afwisselender dan 2 weken in Kuta. Ik denk dat voor kinderen zo’n boottocht naar de Gili-eilanden ook leuk is (als ze tenminste geen last hebben van zeeziekte*).
Groeten,
Erwin
- Edit; de data die je aangeeft vallen trouwens midden in het droge seizoen. Dan is de zee normaal relatief rustig. Zeeziekte kan natuurlijk nog steeds, maar het is in elk geval een stuk minder hevig dan tijdens de regentijd.