3.5 weken Maleisie met klein kindje

In November gaan wij voor 3.5 week naar Maleisië.
We zijn bezig een reisschema te maken, hebben zelf volop iedereen maar input van mensen die er al geweest zijn is meer dan Welkom.
Onze dochter is dan 19 maanden, we houden van leuke plaatsjes waar volop te doen is. Goede combinatie van cultuur en natuur.
Ons voorlopige schema is als volgt:
ams - Kul
aankomst KUL
kul-Melak
melak
melak
melak
melak = penang
penang
penang
penang
penang
penang = koh lipe
koh lipe
koh lipe
koh lipe
koh lipe
Langkawi
Langkawi
Langkawi
Langkawi
Kul
Kul
kul
kul = ams

We willen naar Kop Lipe om te duiken. Is dit een aanrader of heeft iemand een andere tip? Tips voor goede duikscholen zijn ook welkom.

We twijfelen om nog een paar dagen naar Ipoh te gaan, mede omdat we de laatste dagen lang in Kuala Lumpur zijn. Hier zijn we eerder geweest, en hebben al veel gezien.

Hoe kunnen we het beste binnenlands reizen, bus, trein of vliegen? Belangrijk is dat de reistijden zo kort mogelijk en zo comfortabel mogelijk zijn ivm onze dochter.

Hebben jullie tips voor betaalbare accomodaties (op loopafstand van een centrum) met zwembad?

Groetjes Esther

Mijn advies: wacht een paar jaar totdat je kind zichzelf enigszins kan bedruipen. Je neemt nogal wat risico’s met een kleintje en zelf heeft het kind er nu niets aan. Daarnaast hebben medereizigers niets (lees last) aan een huilend kind in een vliegtuig. Al gedacht aan inentingen?

Heerlijk voorruitzicht! Wij gaan in december (met kids 1 en 2 jaar) dus helaas geen concrete tips voor je, maar in ieder geval veel plezier!!

Hoi Esther, wij zijn net terug uit Bali met onze dochters van toen 10 maanden en 2 jaar. Dat ging perfect in het vliegtuig, dus laat je niet bang maken.
2 jaar geleden zijn we in KL geweest met onze oudste dochter toen zaten we in het Melia hotel recht tegenover de monorail en het winkelcentrum met het pretpark erin. Goed en niet duur.
Voor je binnenlandse reizen zou ik vliegen, fireflyz en airasia zijn heel goedkoop. Let wel op dat je van het goede vliegveld vertrekt.

Zorg dat je kleine wel kan acclimatiseren van alle indrukken en de warmte. Doe dus rustig aan in het begin. Wij hadden van die pakjes peutermelk mee voor het slapen, voor het vocht en de nodige vitamines. De gewone melk is in die landen toch anders dan bij ons.

Mag ik vragen via wie jullie de hotels boeken?

Ik kijk vaak op bookingssites en benader dan de hotels rechtstreeks via hun site. Dan kan ik meteen goede afspraken maken over bedjes etc. En vaak is er nog wel wat te onderhandelen over de prijs ook

Hallo,

Hoe deden jullie dat als ze moesten slapen in de namiddag?
en qua inentingen mag toch nog niets?

Alvast bedankt!

Groetjes
Melanie

Wij hebben overlegd met het consultatiebureau voor de inentingen. Toen hebben ze een inenting van de 14? Maanden eerder gehad. Die krijgen ze dan 2 keer.

In hotels hebben wij het slaapje gewoon op de kamer gedaan. Maar laatste keer op Bali hebben wij een Villa met eigen zwembad gehuurd. Lagen onze kleintjes lekker binnen te slapen en wij aan de andere kant van de muur met een boekje in de zon. Hadden wij ook nog vakantie [emoji16]

Hoi Esther,

Zelf heb ik prima ervaringen met het reizen met jonge kinderen. Een paar jaar geleden zijn we voor het eerst naar Las Vegas (en de geweldige nationale parken :slight_smile: ) gevlogen. Onze jongste was toen 2 en de oudste bijna 4. Inmiddels zijn ze 6 en 8 en ook al 2 keer in Thailand geweest.
Het belangrijkste is denk ik dat je je reistempo aanpast aan je dochter. Probeer op haar slaaptijden ook een rustmoment te creëren, of kijk of je haar ritme iets kunt aanpassen. In Thailand zijn wij gelijk de eerste dag pas rond half 10 op gaan staan. De kinderen waren daardoor ook direct gewend aan dit nieuwe schema waarbij ze uiteraard ook veel later dan thuis naar bed gingen. Maar op deze manier konden wij bijvoorbeeld wel met hen de avondmarkt bezoeken (en het werd nog steeds echt geen nachtwerk hoor :slight_smile: )
Zelf verblijven wij meestal 4 a 5 nachten in hetzelfde hotel voor wij weer verder reizen. En altijd na de lange vlucht in ieder geval 1 dag om bij te komen en een beetje te wennen aan het andere klimaat, tijdsverschil, eten etc.

In Thailand nemen wij meestal een prive taxi of een (nacht)trein. De eerste is de snelste optie en de 2e zorgt ervoor dat je kind niet steeds hoeft te blijven zitten. Wil je vaak doorreizen naar een nieuwe bestemming, en zijn de afstanden relatief kort, zou ik voor de taxi gaan. Maar als je echt een flinke afstand wil afleggen zou ik voor de trein kiezen. Vliegen kan natuurlijk ook. Het nadeel hiervan is dat je het wel van te voren allemaal moet vastleggen. Tenzij je natuurlijk de hoofdprijs wil betalen voor een ticket.

Oja, zelf ben ik jaren geleden ook op Penang geweest in november. Ik vond het supermooi, maar … je moet wel oppassen voor kwallen. Misschien zat ik net aan de verkeerde kant van het eiland, maar ik had serieus brandplekken met een doorsnee van 15 cm. Volgens de locals had ik nog geluk gehad, want er waren recent nog veel grotere exemplaren gezien. Tip! Kijk wat de locals doen. Ik vond het zo vreemd dat ze alleen met lange broeken in het water met een bal aan het gooien waren…

Het mooiste plekje wat ik overigens ben tegen gekomen in Maleisië was de Taman Negara. Wellicht niet heel handig om met een kleintje de jungle in te gaan, maar er zit wel een luxe resort die ongetwijfeld korte excursies aanbiedt waarbij het geen probleem is dat er een baby meegaat.

Nog een laatste tip :slight_smile: Voor in het vliegtuig neem ik altijd wat cadeautjes mee voor de kinderen. Dit zijn echt geen dure dingen, maar kleinigheidjes die ze met enige regelmaat uit mogen pakken (kleurboekjes, knuffeltjes, bijzondere kleurpotloden, spelletjes, plaatjesboeken etc) Lang leve de Action, die hierin altijd goed voorziet. Nu ze iets ouder zijn hebben ze al bijna genoeg aan de tv en de spelletjes. Maar vroeger zorgde het er meestal voor dat ze weer even zoet waren met iets nieuws.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier! En mocht je nog iets willen weten, stel je vragen gerust!

Fijne avond,

Groet,
Petra

Hoe oud is ze? Je kunt inderdaad de enting van 14 maanden vervroegen. Onze dame kreeg op haar 1ste verjaardag de 14 maanden enting (doe je hem voor het jaar moeten ze deze inderdaad 2x) en 10 dagen later de hypatitus junior.
Iedereen is natuurlijk anders in de dutjes, maar ik legde onze dame in de buggy en ging in een rustig gedeelte wandelen. Als ze sliep zat ik haar in de schaduw bij het zwembad en lag ik ernaast een boekje te lezen. Als we onderweg waren sliep ze in de draagdoek of op schoot in de taxi. Elke kindje is natuurlijk anders, dus dit zul je helemaal zelf moeten ervaren!

Alvast een hele fijne reis

Hoi Nicole,

Wij begonnen de dag meestal wat later, na het ontbijt ergens heen om wat te bekijken, en dan halverwege de middag/ eind van de middag weer bij het hotel zijn zodat de kinderen even konden rusten. Een kamer vlak bij het zwembad is dan ideaal :slight_smile: En daarna eventueel nog kort ergens heen, of lekker met je kindje bij het water wat spelen. Daarna lekker uit eten, en na het eten kindje lekker op bed en wij nog gezellig een drankje op het balkon of terras.

Onze kinderen waren al wat ouder toen ze naar Azië gingen, dus die konden de inentingen gewoon halen. Ik raad mijn klanten altijd aan om contact op te nemen met de GGD. Ook omdat er soms wat dingen veranderen en ik wil niet verantwoordelijk zijn dat er inentingen vergeten worden. Ik zou even bellen met de GGD. Die kunnen het je zo vertellen. Kost niets en je weet meteen zeker wat de opties zijn!

Succes!