Reis geboekt: Bali & Java

Goede avond,

Wij hebben een aantal dagen geleden de vlucht en alle hotels/hostels geboekt!!
Wij vertrekken van Amsterdam voor een tussenstop in Hong Kong daarna vliegen we door naar Denpasar wij verblijven 4 dagen in Kuta en reizen daarna door naar Ubud hier zijn we 3 dagen.
We pakken een binnenlandse vlucht naar Yogyakarta hier zijn we 5 dagen daarna reizen we weer terug naar Bali om naar Lovina te gaan, we gaan na Lovina weer terug naar Kuta om zo weer de vlucht naar NL te pakken.

We hebben geprobeerd om via Jakarta te gaan maar deze prijzen waren voor ons niet te doen, via Denpasar was het een stuk goedkoper! We hebben er zin in en we verwachten weer een onvergetelijke reis!

Leuk, jullie gaan ook vanuit Bali naar Yogyakarta. Ik ben dat ook van plan. Maar heb nog wat aarzeling. De rit van Lovina naar Denpasar is volgens mij een behoorlijke qua tijd. Hoe lang zijn jullie in totaal dan in Indonesië?
Ik start in Ubud, kom daar in de avond aan en wil dan 4 nachten Ubud doen. Dan weer terug naar Denpasar voor de vlucht naar Yogyakarta, voor 3 nachten, dan terug naar Bali inderdaad ook naar Lovina, maar daar zie ik enigszins tegenop ivm de tijdsduur van de rit. Na Lovina weer naar het zuiden, waarschijnlijk Sanur.
Wat is jullie afweging geweest om de reis op deze manier in te delen?
Ik wil graag veel zien, maar ook genoeg tijd om te luieren, snorkelen, zwemmen. Ik twijfel dus nog wel; alleen Bali (dan kan ik de 3 nachten van Yogyakarta weer besteden in Bali) of toch de extra rit maken naar yogyakarta.

Hoi danithegirl,

Van de luchthaven van Bali naar Lovina is nou ook weer niet zo heel ver (minder dan 100 km). Als je een auto met chauffeur hebt is het een uur of 4 rijden (uitgaande van het normale verkeer in Zuid-Bali).

Persoonlijk zou ik Lovina weglaten en wat meer tijd nemen voor Jogja. Met drie nachten heb je maar twee hele dagen, en ik zou zelf meer tijd willen hebben (denk aan Borobudur, Prambanan, de Merapi-vulkaan, de stad zelf inclusief sultanpaleis, eventueel de zuidkust, …). Maargoed, dat ligt er natuurlijk aan waarin je geïnteresseerd bent. Je kan ook zorgen voor een vroege vlucht Bali-Jogja zodat je die eerste reisdag alvast de dingen in de stad zelf kan bekijken bijvoorbeeld.

Groeten,

Erwin

Hallo,

Nou wij hadden gelezen dat Jakarta eigenlijk helemaal niet zo’n leuke stad is. En wij vonden de vliegprijs naar Jakarta erg prijzig daarom eigenlijk de keuze voor Denpasar.

Na Ubud nemen wij een enkele reis naar Yogyakarta en de laatste dag hebben wij een tour geboekt die ons bij de Bromo en Ijen brengt en daarna brengen ze ons door naar de oversteek van Java naar Bali, dus we gaan niet terug naar Bali met het vliegtuig. Vanuit Bali kunnen we dan een busje/taxi nemen naar Lovina en vanuit daar weer rustig naar onderen reizen om weer vanaf Denpasar naar Amsterdam te vliegen!

Wij wilde eigenlijk 3 weken naar Bali/Java maar bij onze vorige reis naar Nicaragua moesten we allebei weer direct aan het werk (nog wel weekend gehad) maar we wilden ook nog een paar daagjes vrij voor in Nederland. We gaan 2,5 week.

We willen genoeg cultuur en natuur zien, maar ook ontspanning, we hadden een dag eruit gehaald om naar Waterbom Bali te gaan, en als dat in het schema kan en past willen we ook nog naar Safari & Marine park (weet iemand of je hier ook de Komodo Varaan kunt zien?)

Groeten Johan en Else

Dank je, Erwin. Ik bedacht me ook om Lovina over te slaan, maar wil ook niet teveel missen. Ach, het is gewoon een kwestie van keuzes maken.
Ik reis alleen met mijn drie zonen, zij moeten het ook naar hun zin hebben. Dat houdt in dat er afwisseling moet zijn vwb bezichtigingen, snorkelen, zwemmen en luieren.
Ik weet niet of ik dat in Lovina dan perse zou moeten “doen”.
Daarnaast nog steeds niet 100% overtuigd om een vlucht te maken naar Jogjakarta. Gedoe weer naar vliegveld heen en weer. We hebben vakantie; het is geen dollemansrit.
Heb ‘maar’ 2 weken op Bali (daarna nog paar nachten Singapore).

Johan en Else; dat is inderdaad een alternatief; alleen heen vliegen naar Yogyakarta en terug overl and weer met de boot terug. Lijkt mij ook leuk!

Beste Johan en Else,

Ik ben het toch wel eens met Erwin: meer tijd in Yogja.
In het paleis van de sultan heb ik zelf een heel leuke rondleiding van een heel oude man gehad,
Ondanks dat hij nog nooit in Nederland was geweest, sprak hij heel goed en heel leuk Nederlands.
“Ja meneerrrr ze zeggen wel dat de sultan in Haarrrlem heeft gestudeerd, maar dat ik kletskoek meneerrrr. Er is helemaal geen universiteit in Haarrrrlem!” :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:
Hij had heel boeiende verhalen, maar ik weet niet of hij nog leeft.
Je kan hem niet missen, hij heeft één glazen oog, volgens zijn zeggen overgehouden als keeper aan een voetbalwedstrijd.
Maar als je hem nog als gids kan krijgen, vergeet je het nooit meer en geef hem vooral een vete fooi!

Qua verdeling van de bestemmingen…lastig: keuzes, keuzes…
Jullie gaan in ieder geval een super vakantie tegemoet, wat je ook kiest.
Heel veel plezier gewenst!

Mvg Maarten

Jogjakarta is een geweldige stad als je iets van Indonesië wil zien. Cultuur, goed eten en als je weg gaat van de bekende hoogtepunten zoals kraton, malioboro en taman sari, helemaal niet veel toeristen. Er is hier ook veel te doen buiten de stad dus als je scooters huurt, of een chauffeur dan kan ik zeker aanraden om bijvoorbeeld de merapi op te gaan, hiken of voor de minder atleten met een jeep tour, Kasongan is leuk om te bezoeken, Tembi, Imogiri of de stranden aan de zuidkust. Je kunt hier ook veel workshops volgen als je daar van houd. Bijvoorbeeld een workshop leerbewerker (www.kaula-leather.com), een kook workshop of een batik workshop. De massages hier in de stad zijn goed en veel goedkoper dan op Bali. Er zijn hier ook veel goede restaurants, vooral Aziatisch maar ook zeker een klein aantal Europese. Het fijne is, het is echt heel goedkoop. Goede plekken waar je allerlei tours kunt boeken zijn bijvoorbeeld www.satu-dunia.com of ViaVia cafe beide in Japan Prawirotaman 1.
Kortom, afhankelijk van wat jullie zoeken zou ik een bezoek aan Yogya zeker niet overslaan en ik weet zeker dat je je niet gaat vervelen.