Beste mensen,
Natuurlijk is er ontzettend veel informatie te vinden over reizen naar Bali.
Ik kom er toch nog niet echt heel goed uit.
In eerste instantie dacht ik; we hebben 14 nachten, we gaan alleen naar Bali. Maar ik zie dat een vlucht naar Yogya best goed te doen en dat de omgeving daar fantastisch is.
Ik heb daarom een paar vragen aan ervaren Bali reizigers:
Ik reis met mijn 3 zonen van dan 18, 16 en 11 jaar.
Ik wil voorkomen dat het een enorm gehaast is en dat we alleen maar aan het reizen zijn; dus wil ik ook genoeg rust, strand/zwembad momenten inbouwen.
We gaan overigens na Bali nog 2 nachten naar Singapore. De tickets liggen vast.
Paar overige vragen:
Kunnen we het ons permitteren om alleen een begin hotel te boeken en vervolgens gewoon daar naar toe te gaan waar we zin in hebben? Dat lijkt mij een relaxte manier van reizen, maar aan de andere kant moet je dan ook daar op je bestemming weer van alles regelen. Ik boek nu altijd bij Booking met annuleren optie. Dat hebben we dit jaar in Japan ook gedaan en we hebben inderdaad wel eens iets gewijzigd.
Het vliegticket van DPS naar YOG, gewoon daar boeken of al hier (ver) van te voren?
Is de reisroute logisch? Voorkeur is om rustig te beginnen en relaxt te eindigen.
Blij met alle adviezen; ook als dat mijn hele schema omgooit, geen probleem!
Je schrijft zelf al dat je wil voorkomen dat je veel en gehaast reist, waarom kies je dan zoveel bestemmingen?
Ondanks dat het een klein eiland is kunnen de reistijden best lang zijn. Neem bijvoorbeeld de rit van Ubud naar Lovina, hiermee ben je al snel 3 a 4 uur onderweg.
Persoonlijk zou ik gaan voor maximaal 3 plaatsen en lokaal lekker de tours boeken.
Weet alleen niet op er nog aansluitingen zijn bij aankomst op DPS.
Of toch Yogyakarta eruit laten en alleen op Bali blijven. Wat overigens het oorspronkelijke plan was. Maar omdat ik zag dat vliegen van en naar redelijk kort en betaalbaar is, dacht ik waarom dat deel van Java niet meenemen.
Beetje vreemd plan! Normaal ga je eerst naar Java en dan door naar een ander eiland, logische route. Als je Java overslaat en direct naar Bali vliegt heb je echt behoorlijk veel te zien en te beleven binnen die twee weken.
Je wilt naar Yogyakarta om de Borobudur te bezoeken? Of om een andere reden?
Als je gaat, dan zou ik inderdaad direct doorvliegen. Ik zou het vliegticket dan al van te voren boeken (is vaak dan heel goedkoop via Lionair of via Airasia voor 60 euro retour). Het is 1 uurtje vliegen, en van de luchthaven in Yogya naar de stad, is het 45 minuten rijden. Maar je moet er toch rekening mee houden dat je altijd zo’n 4 tot 5 uur “kwijt” bent om van Bali naar Yogya te vliegen. 2 uur van te voren aanwezig zijn, 1 uur 15 minuten vliegen, op de koffers wachten, dan nog 45 minuten naar de stad toe rijden. In totaal kost het je dus ongeveer 10 uur aan reistijd (retour).
Misschien is het leuker om op Bali te blijven en dan naar het eiland Nusa Lembongan te gaan (op 30 minuten varen van Sanur). Super mooi eiland!
Pps. Ik zou de hotels wel van te voren al boeken. Het is natuurlijk cool om het daar ter plaatse te doen en het is ook zeker mogelijk, maar het kost je in werkelijkheid toch meer tijd. In Thailand heb ik ook zo gereisd en het terplaatse uitzoeken van een hotel kan toch wel eens meer dan een uur in beslag nemen en dat is zonde vind ik persoonlijk.
Nusa lembongan is inderdaad heel leuk. Nusa Penida ook trouwens, maar dat is wel heel erg buiten het toeristische pad, dus daar moet je wel van houden.
Wij hebben elke keer in plaats A via tablet het volgende hotel voor plaats B geboekt. Dan wist je wel waar je heen ging, maar je hebt wel vrijheid om wat te wijzigen.
Klopt, ik wilde naar de Borodudur en zag dat Yogyakarta een leuke omgeving is om naar toe te gaan. Dus meer dan alleen de Borodudur.
Vandaag checkte ik dat bij een ervaren reiziger en die was het met mij eens dat Yogyakarta echt de moeite waard is om te bezoeken. Hij vond het vanuit Bali ook wel te doen overigens.
Omdat ik inderdaad wel echt vakantie wil vieren en niet alleen maar gehaast overal langs wil scheuren; overweeg ik Lovina te schrappen uit mijn lijstje. Wellicht is een dagtocht naar Lovina mogelijk of is dat niet de moeite waard.
Direct doorvliegen naar Yogyakarta is geen optie; er zijn geen aansluitingen beschikbaar.
Ik overweeg nu het volgende schema:
Sanur 3 nachten
Yogyakarta 3 nachten
Jimbaran/Seminyak of een andere leuke plaats redelijk bij het vliegveld 2 nachten
Ubud 3 nachten
Jimbaran/Seminyak/Sanur of een andere leuke plaats 3
Ik lees veel en zie zoveel bestemmingen voorbij komen dat het mij soms duizelt. We hebben ‘maar’ 14 nachten. Daarin wil ik een hoop zien, maar ook lekker relaxen aan een zwembad of snorkelen, lekker eten en drinken.
De jongens zijn overigens alle drie zeer sportief en snorkelen vinden ze hartstikke leuk.
Jullie adviezen en tips zijn van harte welkom! Alvast mijn dank.
Je moet je ook niet teveel laten afschrikken hoor. Wat je ook kiest, het is vast heel mooi. De afstanden zijn ook niet supergroot, dus meerdere plaatsen is niet erg. Persoonlijk vind ik wel dat je veel zuid Bali er in hebt zitten. Snorkelen bij Amed is ook leuk, maar verder niet superveel te doen. Rondom Nusa lembongan en Penida is het snorkelen ook heel mooi. Er zijn drijvende pontons gebouwd voor een dag waterplezier. (volgens mij ook te bereiken vanaf sanur). Vast leuk voor jongens van die leeftijd. 3 nachten sanur, 3 yogya, 3 ubud, 3 nusa lembongan/lovina/amed/munduk en 2 seminyak. Heb je iets meer afwisseling en prima rustige reis. Die plaatsen met / kun je dan zelf kijken wat je het leukst lijkt.
Niek, je hebt gelijk. Toen ik het nog eens na ging kijken zag ik alleen Zuid Bali en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Na het lezen van verhalen raak je toch wat op je hoede; de afstanden in km zijn te overzien maar het wegennet is natuurlijk niet zoals in Europa, dus kan je er heel erg lang over doen.
Wat ik overigens in de planning had was om van een verplaats dag van de ene naar de andere plaats er dan ook gelijk een excursie dag van te maken; volgens mij kom je onderweg van b.v. Ubud naar Lovina ook nog leuke dingen tegen waar je naar toe kan.
Het is altijd even puzzelen en in het begin van het plannen zie je soms door de bomen het bos niet meer.
Ik ga jouw aanbevelingen goed bekijken en eens kijken of ik er meer een rondreis van kan maken waarbij ik meer aspecten van het eiland meeneem.
Ik kom nu op het volgende schema waar ik wel een goed gevoel bij heb:
3 nachten Sanur
3 nachten Yogyakarta
3 nachten Ubud (is dat te doen vanaf vliegveld DPS?)
2 nachten Lovina
3 nachten Seminyak of andere kustplaats bij DPS in de buurt.
Ik heb me wel afgevraagd of de reis van Lovina terug naar het zuiden niet erg lang is. toch kom je 't op deze manier in veel rondreizen wel tegen. Ik ben van plan om op de wisseldagen een gids/chauffeur in te huren die van de ene naar de andere bestemming nog wat aardige bezienswaardigheden kan inbouwen. Zo maak je er gelijk een excursie van.
ik lees soms over heel goed aangeschreven gidsen/chauffeurs. Is het verschil echt zo groot of kan je als je in Bali/Java bent gewoon in hotel of bij reisbureautje je gids boeken? Hoe ver van te voren moet je alles vastleggen? Ik ben wel van plan alle hotels ook te boeken, maar altijd met de gratis annuleren optie, zodat als het ergens heel erg leuk is, we langer kunnen blijven.
Ubud is makkelijk te doen vanaf het vliegveld. Het is met normaal (= vrij druk) verkeer niet meer dan twee uur rijden, soms langer als het extra druk is.
Van Lovina terug naar het zuiden is best ver inderdaad, een kleine 100 kilometer. Over het algemeen lukt dat echter wel binnen ongeveer 4 uur. Het is dus goed te doen om bijvoorbeeld van 's ochtends tot het eind van de middag te rijden, en dan heb je genoeg tijd om onderweg verschillende bezienswaardigheden te bekijken.
Je kan makkelijk op Bali een chauffeur boeken bij elk hotel, en die weten alle belangrijke bezienswaardigheden wel te vinden. Als je een ‘goed aangeschreven’ chauffeur wilt die ook nog goed Engels spreekt en als gids van alles kan vertellen, dan moet je geluk hebben of anders online of via een reisbureau iets regelen.
Het is, als je niet te kieskeurig bent qua accommodatie, niet nodig om veel vast te leggen, tenzij je in het hoogseizoen gaat (volgens mij heb je nog niet genoemd wanneer je gaat?). De binnenlandse vluchten zou ik wel een paar weken van tevoren boeken, en ook je eerste hotel en die in Jogja (anders moet je na je binnenlandse vlucht daar weer de hele stad door op zoek naar een slaapplek).
Beste Dani,
Ik zie dat je al meer dan genoeg goede tips hebt gehad, maar ik mis één ding.
Een tijdje terug vroeg mij iemand of we hem ook advies konden geven, want hij heeft drie zonen in de leeftijd zoals jij ook aangaf.
Hij was bang dat als ze niet genoeg te doen hadden, het een niet zo leuke vakantie zou worden (zowel voor de ouders als voor hen).
Ik heb hem advies gegeven om zijn zoons o.a. een surfles te geven in Legian.
Dat vinden jongens in die leeftijd heel erg leuk en ze gaan gegarandeerd na een dag daar slapen als een roos.
Het is redelijk betaalbaar en je doet hen denk ik een heel groot plezier. Het is die familie in ieder geval erg goed bevallen.
Als je wilt heb ik nog wel een link met een verhaaltje erover en de naam van een Australier die op heel verantwoorde wijze les geeft.
Risico is wel dat ze nog een keer willen…, Mamma, ehhh :kus:
Mvg Maarten
Ik heb zojuist, na de afgelopen jaren alleen Bali en Lombok bezocht te hebben net de reis geregeld:
21-04: AMS-DPS
22-04: overnachting op Bali ivm late aankomst
23-04 DOS-JOG AirAsia
23 tm 29-04 JOG
29-04: JOG-DPS
28 tm 07-05: Sanur
07-05 DPS-AMS
Mbv Tripadvisor hebben we voor Java eerst bekeken wat we willen zien/doen. Daarna de tickets besteld met zitplaats- en gewichtsupgrade (ivm duikspullen die we voor Bali meenemen) heb ik zo’n €110 p pax betaald voor een retour.
Let met name op het mee te nemen gewicht. Dat kun je niet altijd upgraden (LionAir).
Dank allemaal voor jullie bijdragen; een surfles lijkt mij een prima idee! Ze houden erg van het water; snorkelen en andere watersporten dus dat komt goed.
Ik zou nog wel een keer van ervaren Bali-gangers wat advies willen.
Tot nu toe ziet mijn plan er zo uit:
10/8 tot 14/8 Sanur
14/8 tot 17/8 Yogyakarta
17/8 tot 20/8 Ubud
20/8 tot 22/8 Lovina
22/8 tot 25/8 ???
Op de vraagtekens staat nu Nusa Dua, maar dat wil ik inruilen voor Jimbaran of Canggu, maar welke van de twee???
En dan de vraag; moet ik wel zoveel tussenstops doen? Is het aan te raden vanaf 1 of 2 centrale plaatsen de overige bezienswaardigheden aan te doen, of is het echt de moeite waard om in Lovina te slapen en in Ubud. Of kan ik net zo goed/beter een hotel in b.v. Sanur boeken voor 2 weken en dan dagtochten maken?
Best moeilijk! Advies is welkom, kan alles nog omzetten, behalve de vlucht op 10/8 heen en op 25/8 terug (dan nog 3 dagen Singapore).
De jongens willen toch graag naar Yogyakarta, dus die laat ik er in.
Mijn plan is:
11-08 - 14-08- Ubud (we komen de 11e om 19.30 aan op DPS, is het te doen om dan gelijk naar Ubud door te reizen?)
14-08 - 17-08 Yogyakarta (late vlucht heen ivm de reistijd vanuit Ubud terug naar vliegveld)
17-08 - 20-08 Lovina (vroege vlucht terug vanuit Yogya omdat de reis van DPS naar Lovina volgens mij behoorlijk is?)
20-08 - 25-08 Sanur (dat lijkt de best optie; we willen na het korte reisrondje nog wel relaxen bij een strand. Dag uitstapjes natuurlijk mogelijk.)
Op weg van Lovina naar Sanur wil ik denk combineren met wat bezienswaardigheden onderweg.
Mochten jullie tips hebben om iets wel te doen of vooral niet, ik hoor het graag!