(reis)fotografietips

Heb jij tips op fotografiegebied? Dingen die je meesleept op reis, of instellingen van je camera? Hier kan je ze delen!

Ga je binnenkort op wintersport? Veel mensen laten de camera op de automatische stand staan, en krijgen dan grauwe of blauwachtige foto’s. Zonde!

Op de meeste camera’s zit een functie om de belichting te compenseren (exposure compensation, Ev). Wanneer je de camera instelt op 1 of 2 stops lichter dan wat de camera zelf meet, dan krijg je veel mooiere foto’s. De camera is namelijk ingesteld op een gemiddelde waarde, en het witte landschap is lichter dan dit gemiddelde.
*
Lees ook mijn andere tips voorfotografie in sneeuw en koude.*

http://www.ikreis.net//images/koude_ijsbloem.jpg

1 like

Leuk idee. :slight_smile:

Als beginnend amateur fotograaf ben ik nog veel aan het ontdekken en aan het leren wat betreft fotograferen.
Wel kan ik enkele tips geven over bepaalde toepassingen die ik erg handig vond tijdens het reizen.

Denk bijvoorbeeld aan het kopen van filters voor de lens van je spiegel reflex camera. Ik zelf heb altijd 2 filters bij me: Een Polarizing filter die in de juiste omstandigheden kleuren echt uit de foto laat springen en reflecties sterk kan verminderen , en een UV filter die vooral dienst doet als bescherming voor mijn lens.

Verder vooral veel spelen met de verschillende instellingen van je camera wanneer je de kans krijgt en alleen gebruik maken van de automatische stand als je er geen tijd voor hebt. Zo leer je je camera veel beter kennen.

Kon het niet laten om toch even te knutselen met 2 foto’s die ik heb genomen van het zelfde punt om zo het verschil te kunnen zien tussen een polarizing filter (LINKS) en geen polarizing filter (RECHTS).

Cape Leeuwin, Western Australia trouwens. Voor de geïnteresseerde. :wink:

Zo’n foto moet ik ook nog eens een keer maken :wink:

Ik vind de lucht een rare kleur hebben in de foto met filter, dat herken ik niet. Wel zie de dat de kleuren van het eiland en de wolken beter naar voren komen. Persoonlijk heb ik overdag bijna altijd een circulair polarisatiefilter op mijn lens.

Het was nogal bewolkt die dag wat dan weer niet ideaal is. Wellicht dat het daar door komt? Plus dat het nu veel meer opvalt door de directe vergelijking.
En ik moet ook zeggen dat het niet een filter van de hoogste kwaliteit is, dat kan misschien ook een rol spelen.
Soms creëert zo’n filter bijzondere effecten, en andere keren (vooral als er niet genoeg licht is) niet al te beste effecten. Desalniettemin leuk om mee te experimenteren. ^^

Ik vind het heerlijk om foto’s te maken in de schemering, zeker tijdens een stedentrip. Veel gebouwen zijn dan mooi verlicht, en als het schemert is de lucht nog niet zwart, maar heeft deze nog een mooie blauwe kleur.

Als het schemert is er weinig licht, en is het moeilijk de camera stil te houden. Uiteraard kan je een statief meenemen, maar die zijn soms groot en zwaar. Een Gorillapod kan uitkomst bieder, maar nog makkelijker is het om je camera op een muurtje op paaltje te laten rusten. Met je trui of een zakje rijst kun je je camera zo positioneren dat je precies fotografeert wat je wilt fotograferen. Op deze manier kan je zonder problemen je sluitertijd verlengen en de iso laag houden (= weinig ruis).

Lees ook mijn andere tips voor nachtfotografie.

http://www.ikreis.net//images/malaga2.jpg

1 like

Goede tips! Waar kan ik alle tips terug vinden? Ik ben namelijk een beginner en kan alle tips goed gebruiken :slight_smile:

Ik schrijf eens per maand een artikel op www.ikreis.net. Onder het kopje ‘fotografie’ zie je ze staan.

Daarnaast zijn er veel goede artikels op YouTube te vinden. Wil je meer weten over diafragma, dan zijn er tientallen filmpjes over diafragma/aperture. En dat geldt voor ieder onderwerp.

Zoom is een tijdschrift wat tips deelt, en via Google vind je ook veel artikels.

Succes met oefenen, en als je vragen hebt gewoon stellen!

1 like