Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat vragen die ik heb betreft de Filipijnen. Ik speur het internet al aardig af maar ik merk dat er toch nog wat onduidelijkheden zijn voor mij.
Misschien dat iemand op dit forum mij beter kan helpen, wellicht dat u zelf vaker in de Filipijnen bent geweest, heeft gewerkt of zelfs woont.
Ik heb altijd naar de Filipijnen willen gaan en ben contact gaan zoeken met de lokale bevolking via socialmedia om informatie in te winnen over leuke plekken om te bezoeken. Zo ben ik een ook een dame tegen gekomen, we bleken een klik te hebben en na langer contact te hebben bleek dat er meer was.
Ik kan met trots zeggen dat zij mijn vriendin is, het is een serieuze relatie en er is ook niets liever dat ik wil dan bij haar te zijn.
Toch zijn er een aantal struikelblokken waarvan ik hoop dat iemand mij daar meer over kan vertellen.
Eind maart a begin april zal ik naar haar toe gaan, het liefst neem ik haar mij terug naar Nederland voor ongeveer een jaar tot dat ik mijn opleiding heb afgerond. Als ze hier kan werken is dat prettig maar het is geen must, zolang ze maar hier is.
Om na mijn diploma behaald te hebben samen weer terug te gaan naar de Filipijnen.
Dit blijkt (van wat ik kon vinden) nog aardig lastig van haar kant, als iemand hier meer informatie over heeft of advies hoor ik dit graag.
Zelf heb ik (helaas) alleen een middelbareschooldiploma op dit moment maar als er echt geen mogelijkheid is om haar hier tijdelijk te krijgen overweeg ik serieus om na mijn bezoek zo snel mogelijk terug te komen en in de Filipijnen te willen blijven.
We hoeven niet een 'groots’bestaan daar, zolang we maar bij elkaar zijn. Ze wilt me helpen met een baan daar te vinden, zelf heeft ze ook een baan waar ze van kan rondkomen met haar 3 kinderen.
En verder heb ik een vraag betreffende het scheiden in de Filipijnen. Ik heb gelezen dat dit niet echt mogelijk is en er een waslijst aan regeltjes bij komt kijken voor een nietig verklaring van een huwelijk.
Ze is meer dan 3 jaar geleden uit elkaar gegaan met haar ex, en zelf woont hij niet eens meer in de Filipijnen.
Als jullie enig idee hebben wat ik het beste kan doen, of meer informatie willen over de situatie hoor ik het graag.
Bedankt voor de moeite alvast voor het lezen van mijn lange post,
Hoi, Luca Matchoca. welkom op het forum.
Zeer gecompliceerde kwestie voor je helaas. Beste is maar bij het begin te beginnen. Dus dat je vriendin van die man afkomt. Echtscheiding bestaat niet Filippijnen, dat klopt. Maar er is de mogelijkheid van een annulment procedure. Huwelijk word dan nietig verklaard, helaas een moeilijke langdurige en kostbare procedure.
Kan wel 1 jaar of meer duren. Zaak is dat je vriendin een advocaat opzoekt die goed thuis is in annulment zaken. Kosten minimaal 100duizend peso .
Het grote verschil tussen de PH en Nl is toch wel dat alles in NL op papier perfect geregled moet zijn. Op de PH is dit natuurlijk niet het geval en in de praktijk blijven mensen welliswaar getrouwd maar leven ze ondertussen allang gescheiden of allang met een nieuwe partner. Je zou jezelf kunnen afvragen hoe belangrijk zo een kostbare scheiding nog is als manlief allang buiten de PH leeft. Er is 1 zaak die je nog wel moet overwegen, men neemt het begrip overspel nochal hoog op op de PH, al denk ik dat dat ik uw geval niet van toepassing is, maar beteer safe than sorry, ik zou daar nog met een advocaat ter plekke over spreken, een advocaatspreekuur (consult) kost er niet zoveel!
Excuses voor mijn late reactie…
Na goed overleg zijn mijn vriendin en ik het er over eens dat het inderdaad belangrijk is dat zij niet meer getrouwd is met haar ex. Als zij en ik zelf kunnen trouwen moet het ook een stuk makkelijker voor mij zijn daar te kunnen verblijven. Het is ook niet zo zeer het daadwerkelijk ‘getrouwd zijn’ met haar ex, maar meer dat ik na verloop van tijd niet terug hoef naar Nederland of steeds op nieuw visum moet gaan gaan aanvragen.
De mogelijkheden dat zij hier heen kan komen of kan werken zijn niet bijster groot en daar komt erg veel bij kijken.
Wat ik er zelf van begrepen heb op internet is het eigenlijk het belangrijkste als ik in de Filipijnen wil verblijven ik of moet trouwen, of een werkvisum bemachtig, of (wat mijn voorkeur totaal niet heeft) een Filipijns paspoort bemachtig (maar daar heb je ook werk in de Filipijnen zelf voor nodig)
29 maart reis ik er naar toe, zal ik ook kennis maken met haar familie die ik via telefoongesprekken en Skype ook heb gesproken. Vriendelijke mensen die ook geen verwachtingen hebben wat mij betreft, je hoort nog wel eens rare verhalen natuurlijk.
En willen graag helpen met het zoeken van een baan voor mij. Ik besef me volledig dat het bestaan dat ik daar zal hebben waarschijnlijk een bestaan van het minimum of lager is, en dat maakt mij helemaal niet uit.
Als er een manier is voor mij om daar op korte termijn en anders lange termijn om vast te kunnen blijven in de Filipijnen, dan zal ik doen wat nodig is om dat te verwezenlijken.