Reis door Tibet

Dag,

Ik wil komende januari en februari door Tibet gaan backpacken en vrijwilligerswerk gaan doen. Alleen zit ik met nog wat vraagjes:

1. Hoe kom ik in Tibet, bijv Lhasa? Via Chengdu of via Katmandu?
  2. Is het mogelijk om vrij rond te reizen in Tibet? Ook in de winter?
  3. Wat zijn de kosten? Voor het huren van een jeep, overnachting etc
  4. Heeft iemand van jullie ervaringen met het doen van vrijwilligerswerk in Tibet, bij voorkeur in buurt van Lhasa? Heeft iemand van jullie een adresje?
  5. Heeft iemand van jullie ervaring met een verblijf in een klooster? Zou wel graag een weekje willen mediteren. Adresjes?

Ik hoor graag van al jullie!!!

Super bedankt.

Groet, Jan
(janenesther2000@gmail.com)

Hoi Jan,

Je kan zowel uit Nepal als vanuit Chengdu naar Lhasa rijden. Zelf ben ik vanuit Kathmandu gegaan. Geen idee welke van de twee makkelijker is… Zowel in Chengdu als KTM zijn overal tours te koop.

Het is NOOIT mogelijk om vrij rond te reizen! Je hebt altijd een chauffeur en een gids. Voor Tibet heb je sowieso een permit nodig, voor bepaalde gebieden (bv Everest Basecamp) moet je een extra permit hebben. Je gids zal dit voor je regelen.

Ergens aankloppen voor vrijwilligerswerk of een meditatie zal lastig zijn. Je zit aan de gids en de route vast.

Als je met een groep reist deel je de kosten. Voor 8 dagen Lhasa - KTM ben je met een groep ongeveer US$ 700 kwijt. Dat is inclusief permit, vlucht Lhasa - KTM, vervoer, accommodatie en gids. Wil je meer dan dit standaard rondje, dan betaal je meer. Ook als je een kleine groep wilt.

Mediteren kan overigen bij de Tibetaanse monniken in Budanath, Kathmandu.

Veel plezier!

Weet je nog bij welke organisatie je dit geregeld hebt?

www.asianheritagetreks.com

(Ik zal dit weekend ook je mail beantwoorden.)

dank :slight_smile:

heey,

Je kan wel vrijwilligerswerk doen in Kham en Amdo. Deze regio’s van Tibet vallen buiten de TAR en dus heb je daar GEEN gids etc. nodig.
Je moet het maar even googlen. Misschien heb je wat aan deze link:

http://www.tibetanwildyakadventures.com/local_tibetan_orphanages.html

groetjes en veel succes!