Reizen door Tibet en vrijwilligerswerk

Hallo Iedereen!

Ik heb dit jaar gebackpacked door noord-India. Dit is mij super bevallen. Daarom wil ik volgend jaar door Tibet gaan backpacken en vrijwilligerswerk gaan doen. Alleen zit ik met nog wat vraagjes:

1. Hoe kom ik in Tibet? Moet ik vliegen via Beijing? Of Nepal?
  2. Moet ik een Chinees visum hebben? Hoe lang is deze geldig? en wat kost het
  3. Is het überhaupt mogelijk om vrij rond te reizen in Tibet? ivm de chinese invloeden.
  4. Wat zijn de kosten? Voor het huren van een jeep etc
  5. Heeft iemand van jullie ervaringen met het doen van vrijwilligerswerk in Tibet? Heeft iemand van jullie een adresje.

Ik hoor graag van al jullie ervaringen!!!
Super bedankt, Gr,

Brandal

hoi brandal,

Een aantal vragen kan ik beantwoorden: je kan vanuit nepal heel makkelijk naar tibet reizen. je bent verplicht om met een groep te reizen, op een groepsvisum. Om daar onderuit te komen moet je naar de chinese ambassade gaan en zeggen dat je naar een chinese stad gaat, bijv. Chengdu. Dan krijg je een chinese visum die een maand geldig is. Ik weet niet meer hoe duur die is. niet extreem in ieder geval. De reis van Kathmandu naar Lhasa is schitterend!! Je gaat over een aantal passen boven de 5000m en bezoekt de nodige monastry’s. Eenmaal in Lhasa aangekomen, verlaat je je groep en ga je gewoon zelf verder trekken. In de grote backpack hostels (bijv Tashi2) heb je prikborden zodat je met een andere groep (per jeep) weer verder kan reizen. Je deelt de kosten dus hoe voller de jeep, hoe goedkoper. Zo zijn wij bijv. naar een zoutmeer, Nam tso geweest en naar het basiskamp op de mount everest (heel erg de moeite waard!!!) Je slaapt dan in het hoogste klooster ter wereld. Ik weet niet of er mogelijkheden zijn om vrijwilligerswerk te doen?! Het lijkt mij heel lastig omdat de chinese autoriteiten erg star zijn en aangezien het heel lastig is om je chinese visum te verlengen in Tibet. Dat is ook meteen de weerzijde van Tibet…Ik ben in totaal 3 weken in Tibet geweest; het hoogtepunt van mijn Azie reis.

Veel plezier!

Vlieg met KLM naar Chengdu. (circa 800 euro)
Regel in Chengdu bij Dave’s Oasis je ticket voor Lhasa: http://www.daveoasis.com/

Met Dave’s hulp kom jij Tibet wel in.

Groeten,
Solo

PS: het Namtso meer is geen zak aan. De bevolking aldaar is zeer irritant. Dat maakt het beslit niet leuk. Verder zijn de Tibetanen een best volkje. Ik geef je overigens weinig kans om diep Tibet in te trekken.

ik wil (als het nog mogelijk is tegen die tijd) graag vanuit India of Nepal naar Tibet… vanuit Nepal moet dit wel lukken zo te lezen, maar hoe zit het met de terugreis? kan je vanuit Tibet wel makkelijk Noord-India in of moet je dan terug via Nepal? ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog niet heel erg in Tibet verdiept heb, volg natuurlijk nu wel t nieuws erover, maar weet nog niks over hoe&wat daar! dus als je tips hebt of een fijne site, zou super zijn!

de enige reguliere toegangsroete gaat via Nepal. andere routes zijn of asociaal duur of er is niemand voor te vinden om de kosten te delen.

ik raad eigenlijk aan, begin in tibet en reis dan door naar nepal en daarna door naar india…
waarom heen en weer?!

Volgens mij is er geen grens overgang van Tibet naar Noord India. Je moet via Nepal. Er is een grens overgang bij Purang naar West Nepal, maar die is maar heel beperkt te gebruiken geloof ik. Misschien alleen voor trekkinggroepen van Nepal (Humla) naar Kailash.
Anders moet je gewoon weer terug naar Kathmandu.

Maar ik neem aan dat jullie het nieuws wel volgen?! Momenteel is Tibet dicht voor toeristen.

Het gaat er ook alleen om ALS het nog mogelijk is… en t duurt nog even!
Mijn ticket is al geboekt, 19 okt. vertrek ik voor 5 maanden naar India, waar ik 20 okt. op Mumbai land. Mijn idee is nu al wel om zsm naar Nepal te gaan en vanuit daar dan naar Tibet, ook ivm de weersomstandigheden. Maar als ik dan toch India moet doorkruisen, is het dan niet leuk/handig de plaatsen waar ik langskom meteen te bezichtigen? Of raad je aan echt eerst Nepal en Tibet te doen? Eigenlijk wilde ik van te voren mn route helemaal nog niet plannen, maar ivm het weer wil ik er in ieder geval over nadenken!

Als je nog door kunt naar Tibet, zul je daar dus in de winter zijn? Hou dan rekening met de kou! Ik weet niet precies de temperaturen, maar Tibet is volgens mij 's winters behoorlijk koud. En veel passen zullen dicht gesneeuwd zijn.

lastig hoor met die tijden
ik ken india zelf niet, dus dat moet jezelf weten, maar als je toch een retourticket hebt en je zou er heen kunnen, dan raad ik aan om rechtstreeks naar lhasa te vliegen, tibet te bereizen, richting kathamandu en dan nepal bereizen en dan door naar india…
probleem is alleen je reisperiode…
ik begrijp dus van half okt tot en met half maart
das echt de winter, koud dus en idd, passen dichtgesneeuwd… (cker aan het einde van je periode) moeilijk hoor…

hmmm… ik had me met t boeken van t ticket ook nog niet erg bezig gehouden met het reizen in/naar Tibet, vooral met India en daarvoor is okt - mrt wel een gunstige periode. kou is wel te overwinnen met veel warme kleding, maar dichtgesneeuwde passen? das minder!
rechtstreeks naar Lhasa vliegen is dan misschien wel een slim idee, maar heb je dan niet meer kans op hoogteziekte? is dit makkelijk in India te regelen? op zich ook wel fijn om Tibet aan t begin van mn reis te doen, kan ik daarna (het meeste van) mn warme kleding achter laten en een stuk lichter doorreizen!

net een handige site gevonden met veel info over Tibet:
http://www.tmreizen.nl/tibet/reisinfo.htm
oa over permit, hoogteziekte, het weer… in okt/nov is het inderdaad erg koud daar!

Je kunt overigens niet vanuit India naar Lhasa vliegen. Dat moet via Kathmandu. Je moet dan ook in Kathmandu je visum (laten) regelen. Hiervoor moet je sowieso een dag in Kathmandu blijven.

De hoogte in Lhasa vind ik meevallen. Lhasa ligt op 3700m. Je zult de eerste dag er wel last van hebben (koppijn, kortademing), maar als het meezit gaat het daarna wel. Tenminste dat is mijn ervaring toen ik van Kathmandu naar Lhasa vloeg. Het verschilt uiteraard van persoon tot persoon, maar persoonlijk vind ik 3700m nog niet echt hoog :slight_smile:

Ja je moet dan eerst naar Kathmandu vliegen en dan op Lhasa.
De overgang kan best groot zijn, dus cker de 1e dagen rustig aandoen en luisteren naar je lichaam. je kunt dan best door tibet reizen, maar bv niet over land naar Nepal. (of wel, als de passen nog gewoon open zijn enzo) dan zul je dus vanuit Kathmandu een retourtje Lhasa kunnen boeken…
dan zou ik dat cker aan het begin doen, eind okt. kun je idd je warme kleding achterlaten, dat is een uitstekend idee.

Dan komen er dus wel weer 2 vluchten bij. Of 1 als ik per OV naar Kathmandu zou gaan en dan een retourtje Lhasa, enig idee wat dat ong. kost? Is wel meteen een hoop geregel als ik aankom, lijkt me op zich niet heel fijn… Maar Tibet is dat wel waard toch? (als t uberhaupt dan weer mogelijk is)

Tibet is zeker de moeite waard. Ik weet niet hoeveel tijd je voor Tibet wil uittrekken? Mensen verkijken zich vaak op Tibet. Het is zo groot als West-Europa. Afstanden/reistijden zijn dus lang en er zijn veel plaatsen waar je heen kunt.

ik had 2 - 3 weken voor Tibet in gedachten… en ook zoiets voor Nepal, weet dat het kort is, maar wil vooral veel van India zien en daar vind ik 5 maanden al kort voor! maar als ik er toch ben, wil ik graag ook naar Tibet en Nepal, dan maar iets korter in India.

Tibet zou per 1 Mei weer opengaan voor toeristen.

Zeker weet je het pas als je er bent natuurlijk.
Mocht het niet zo zijn, Nepal heeft zoveel moois om te gaan zien…

Veel reisplezier gewenst,

Frank.

weet eerlijk gezegd niet wat een reisje india- KTM kost
ter plekke zou ik in Kathmandu informeren over de omstandigheden in Tibet
Ik denk dat 2 a 3 weken redelijk is. als je geen trekkingen wilt doen dan krijg je een aardig indruk van de landen. Natuurlijk kun je makkelijk 2 mnd doorbrengen in elk land, maar je moet nu eenmaal afwegingen maken.
hou er wel rekening mee dat Tibet gewoon een dure omgeving is en dit kan misschien een beetje tegenvallen in t begin. maar india valt dan weer mee, dus dat heft elkaar weer mooi op.

allemaal weer bedankt voor de informatie! zou mooi zijn als Tibet inderdaad weer open gaat voor toeristen…