September a.s. ga ook ik naar China met een stopover in Hong Kong. De volgende route had ik in gedachten, maar ik weet niet in hoeverre het haalbaar is of dat ik leukere must-do’s vergeet en mindere must-do’s nu wel in mijn reis het zitten. Dus graag jullie mening en ervaring.
Dag 1 Amsterdam - Hongkong
Dag 2-4 Hongkong
Dag 5 Hong Kong - Beijing (vliegtuig)
Dag 6-9 Beijing
Dag 10 Beijing - Pingyao (Nachttrein)
Dag 11 Pingyao - Xian (Nachttrein
Dag 12 - 13 Xian
Dag 14 Xian - Luoyang (Trein of Bus, in de ochtend)
Dag 15 Luoyang - Nanjing (Nachttrein)
Dag 16 Nanjing - Shanghai (Trein, eind van de middag)
Dag 17 - 18 Shanghai
Dag 19 Shanghai - Amsterdam
Waarom wil je via Hongkong? Dat zou praktisch zijn als je over land daar aankomt of daar vertrekt. Hongkong ik best leuk voor een dagje of 2 maar niet zo spectaculair om er voor om te vliegen…
Kijk ook eens naar Chengdu (panda cente en boeddha van leshan) mischien als andere optie om na Xi’an aan te doen. Volgens mij vliegt KLM sinds dit jaar ook op Chengdu.
Wat is er eigenlijk in Luoyang en Nanjing dat je daar naartoe wilt?
Nou, in eerste instantie wilde ik de bekende driehoek Beijing, Xian & Shanghai aandoen. Wel met de intentie om ook tussendoor een dorp/stad mee te nemen, waar iets te doen valt. Dit was tevens een impulsieve beslissing.
Het ticket wat ik op het oog had is met Cathay Pacific en al hun vluchten naar Beijing/Shanghai zijn met een stopover op Hong Kong. Van daar is het idee ontstaan om eerst Hong Kong aan te doen en vanuit daar verder te vliegen naar Beijing.
Vanuit Luoyang ken je de Longmen Caves bezoeken, die volgens vele indrukwekkend zijn, maar waar je hooguit een dag hoef te vertoeven. En Nanjing is meer een twijfelgeval, maar komt meer mooi uit op de route naar shanghai en het Sun Yat-sen Mausoleum schijnt wel heel mooi te zijn en lijkt me wel interessant.
Chengdu heb ik wel aan gedacht, maar mijn vlucht gaat terug vanuit Shanghai en dus dien je dan concessies te doen, want ik niet niet in hoeverre het haalbaar is om vanuit Xian naar Chengdu te gaan en vanuit daar weer richting Shanghai te trekken…
Ziet er goed uit. Alleen vond ik Nanjing niet zo spectaculair. Sterker nog, het heeft helemaal geen indruk op me gemaakt. Het voelde voor mij meer aan als een doorreisstad.
En wat mart 81 zegt: Chengdu is ook mooi. En het ligt er ook een beetje aan wat je wilt gaan doen en zien?
Ik vind Hong Kong absoluut wel een Must Do! Het is niet alleen de stad, het super gezellige uitgaansleven in Soho, het mooie strand Stanley Bay, de musea, natuur, Hong Kong heeft alles. Ik vind het in veel opzichten mooier dan Shanghai. Dat wil niet zeggen dat ik Shanghai geen geweldige stad vind, want dat is het wel!
Als je nog een andere stad wil bezoeken kun je naar Hangzhou gaan. Er loopt nu een supersnelle trein van Shanghai naar Hangzhou, zodat je daar binnen 50 minuten kunt zijn. Hangzhou word vaak de mooiste stad van China genoemd.
Het is wel aan te raden om iemand via internet te vinden die je Hangzhou wil laten zien, want niemand spreekt daar Engels. Zelf heb ik een tijd in China gewoond voor mijn baan, en vloog vaak het weekend naar Hong Kong om daar te stappen en ging regelmatig naar Hangzhou waar ik een aantal Nederlandse stagiaires ontmoette.
Momenteel alweer een tijdje terug en door extreme regenval rondom Xian, na een aantal dagen direct doorgegaan naar Shanghai en dus naar Hanghzou gegaan. Heb dit op eigen gelegenheid gedaan en genoten van al het moois daar. Dagtrip met gids kan je regelen via je hostel/hotel of een local zoeken via couchsurfing.