Al enige tijd ben ik bezig met onze wereldreis plannen, waar het in Zuidoost Azie en Australie zo lekker gaat, zo stroef loopt het met China… Eigenlijk hebben we nog steeds geen idee wat we willen zien/doen in dat land.
Op 26 juli komen we aan in Bejing, ons hotel is tot 1 augustus geboekt. Dus vanaf 1 augustus tot 27 augustus hebben we de tijd om door dit machtige land te reizen. Op 27 augustus vertrekt ons vliegtuig naar Hanoi vanuit Hong Kong.
Wat we in die 26 dagen in elk geval graag willen zien/doen is Guilin/Yangshuo bezoeken. Daarnaast willen we heel graag iets van het echte China zien, dus niet alleen maar grote steden of toeristische attracties. We twijfelen erg over Xian om die reden wel/niet bezoeken.
Wie kan ons verder helpen wat we onderweg van Beijing, via Guilin/Yangshuo naar Hong Kong kunnen bezoeken? Vooral hulp gevraagd bij wat minder toeristische plaatsen.
Xian zou ik zeker wel doen, het terracotta leger en de oude muur zijn zeker een aanrader.
Chengdu ligt ook op je route, het panda breading centre is zeker toeristich. Vanuit chengdu kun je makkelijk in een dag naar Leshan voor de Grote bhoeda. Vooral veel chineese toeristen. Ik ben er niet veel westerse toeristen tegengekomen.
Als je met de trein reist en dan niet een softsleeper maar de goedkopere hardsleeper, wat ook prima ligt, kom je veel locale chineesen tegen die ook wel een praatje willen maken. Zeker die wie een klein beetje engels spreken komen naar je toe.
Als je in Guilin en Yangshuo bent geweest zul je de stad Xi’an en Leshan minder toeristisch noemen.
Zuidwest China:
*LiJiang (toeristisch maar authentiek Chinees dorp, veel leven in de brouwerij daar),
*het ommuurde Dali (met een duidelijk waarneembare scheiding tussen westers-Chinees en Chinees-Chinees deel binnen de stadsmuren)
Zuid China:
*Ping’an (één van hoogste rijstterrassen ter wereld) noordelijk van Guilin
Niet in Yangshuo zelf gaan zitten maar zuidelijk ervan aan een zijtak van de Li, de Yulong (bijv. in het Mountain Retreat Hotel)
Als je sportief bent aangelegd is een 2-daagse wandeling langs de Tiger Leaping Gorge (overnachten in Halfway Lodge) aan te raden, evt. met gids. Vetrekpunt is Qiaotou (op 2 uur rijden per minibus vanuit LiJiang). En/of een 3-daagse trektocht op een paard (het zijn eigenlijk meer muildieren) richting Ice Mountain (gletsjer op 4500 m hoogte). Vertrek vanuit Chengdu naar Songpan per bus (rit duurt 8-10 uur) en vanuit Songpan (op 2700 m hoogte) vertrek je onder begeleiding van ervaren gidsen per paard naar de hooggelegen gletsjer. Deze 3-daagse trektocht is één van de activiteiten die mij het meest zijn bijgebleven van de 4-weekse Chinareis in 2009 (vanuit BeiJing in een grote ‘C’ door China langs Xi’an, Chengdu, LiJiang, Dali, Yangshuo, Ping’an naar HongKong gereisd).
Als ik het goed begrijp zijn jullie inmiddels in China! Ik zit in hetzelfde schuitje als jullie en ben erg benieuwd hoe jullie uiteindelijke route er uit gaat/is komen te zien.
Hebben jullie vaak gekozen voor reizen met de trein? Ik hoorde nl. ook dat vliegen vaak maar €20 duurder is.
@Mart81 en GJAN, Chengdu klinkt (met die toeristische trekpleisters) niet zo interessant. Wat zouden jullie aanraden wanneer er gekozen moet worden tussen Chengdu en Lijiang?
Ten slotte, hoeveel dagen adviseren jullie te verblijven in Beijing (excl de Muur) en Hongkong?
@Anjavanandel: in Chengdu zelf zaten we in het JinLi hotel, midden in een ommuurde oude gezellige wijk (Wuhou Ci Dajie) tegenover de Tibetaanse wijk van Chengdu. 's-Avonds gaan de enorme grote houten toegangspoorten dicht. Leuke plek om te verblijven, aanrader! Van de grote stad hebben we - buiten de ommuurde wijk van ons hotel en een grote markt rond de tempel van Wenshu Yuan - weinig gezien. We gebruikten Chengdu voornamelijk als uitvalsbasis om naar Songpan te reizen, 8-10 busuren naar het noorden, voor de 3-daagse paardrijtrektocht.
LiJiang is een beetje een toeristische kermis maar wel een heel gezellige! Ook de toeristische (lees: rijke) Chinees snakt met weemoed naar hoe het vroeger was en LiJiang biedt de aanblik/sfeer voor die groep Chinezen. De sfeer als je 's-avonds door de stad loopt langs de beekjes in de stad waarlangs de huizen staan, verlicht door rode lantaarns en de gezellige restaurants aan het water is onvergetelijk! We verbleven in een mooie herberg (Moon Inn), wederom midden in het oude stadsdeel. Ook LiJiang hebben we als uitvalbasis gebruikt voor de 2-daagse wandeltocht langs de Tiger Leaping Gorge. Maar het was gezellig om er weer terug te keren na de wandeltocht.
In BeiJing en Hongkong/Kowloon allebei 4 dagen blijven. Tiptrip voor Hongkong/Kowloon (staat niet in de toeristenboekjes): neem de ferry naar Yung Shue Wan (westzijde Lamma Island) en wandel naar de oostzijde van het eiland (Sok Kwu Wan), een wandeling van ± 2,5-3 uurtjes. Onderweg langs het strandje even zwemmen in de baai. Er zijn douche-/kleedhokjes aanwezig. In Sok Kwu Wan zijn er vele restaurants aan het water. Als je bij de Rainbow Seafood restaurant gaat eten (geweldige kaart, heerlijke kreeft!) krijg je gratis de ferry-trip naar Hongkong/Kowloon terug met hun privé-ferry. En dat gaat hard! Even melden bij de ober dat je nadien terugwil naar Hongkong/Kowloon is voldoende.