Reis Awards 2015: wie helpt er mee met organiseren?

Hallo!

In februari zullen de Wereldwijzer Reis Awards 2015 van start gaan. Elk jaar kiezen Nederlandse en Vlaamse reizigers hun reisfavorieten van het moment. De verkiezing gaat via de bekende opzet: iedereen kan in de diverse categorieën een nominatie plaatsen. Voorheen kwam er dan nog een finale stemronde, maar dit bracht nogal wat verwarring mee omdat mensen nu 2 keer moesten stemmen en het idee hadden ‘Huh, maar ik heb toch al een stem uitgebracht?’. Dus na de stemronde zal degene met de meeste stemmen de winnaar worden van de categorie.

1 februari; Start nominatie rondes
28 februari: Laatste dag nominatie rondes

2 maart: na controle op frauduleuze stemmen de bekendmaking van de definitieve winnaars

Categorieën:

Favoriete Facebook Reispagina
Favoriete Luchthaven
Favoriete Luchtvaartmaatschappij
Favoriete Reisapp
Favoriete Reisbestemming
Favoriete Reisfotografie Cameramerk
Favoriete Reisgids Serie
Favoriete Reisorganisatie
Favoriete Reisorganisatie Groepsrondreizen
Favoriete Reisorganisatie Taalreizen
Favoriete Reisorganisatie Vrijwilligerswerk
Favoriete Reisorganisatie Zonvakanties
Favoriete Stedentrip Bestemming
Favoriete YouTube Reiskanaal

Voor meer informatie kun je de vorige editie ook bekijken: www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=1505

Wie wil er meehelpen met coördineren van de Reis Awards? We moeten dan kijken of er niet 2 keer per categorie door dezelfde persoon is gestemd en of er niet gefraudeerd wordt. Misschien heb je nog andere ideeën? Al met al ervoor zorgen dat dit weer een leuke editie wordt!

Momenteel heb ik helaas wel wat tijd over (ben werkzoekend).
Ik wil dus best helpen met het uitzoeken van eventuele dubbele stemmen.
Maar hoe zie je dat precies voor je?
Gaat stemmen via een PB of gewoon op de site in een draadje?

Fijn dat je wil helpen!

Er wordt een subforum aangemaakt voor de reis awards ( net zoals bijvoorbeeld met een reisquiz) en dan wordt er een nieuw topic gestart per categorie en 1 topic om het een en ander uit te leggen. Mensen kunnen dan 1 stem per categorie uitbrengen door te reageren onder dat topic.

Ik durf niet precies te zeggen hoe dat de vorige edities is gegaan met controleren op dubbele stemmen. Iemand daar ervaring mee?

Is er geen overdracht van vorig jaar? Het kan toch niet zo zijn dat als een actief lid wegvalt, dat zijn opvolger alles opnieuw moet uitvinden?

Sure. Dirigeer me maar in de juiste directie.

Ik heb voor het info topic gekeken naar de awards van vorig jaar. Dit jaar gaan we het een beetje anders doen, makkelijker naar mijn idee. Dus heb niet specifiek gezocht naar een draaiboek oid.

Top! Ik ben eigenlijk nog zoekende naar iemand die een communicatieplan kan maken deze week. Dus hoe gaan we mensen benaderen, zodat ze gaan stemmen per categorie, hoe vaak ( er mag 1 maand lang gestemd worden), welke organisaties gaan we daarvan op de hoogte stellen door middel van een persbericht. Denk dat dat iets is waar je mee uit de voeten kunt Jean-Michel? Als anderen hier nog ideeën over hebben kun je dit gewoon hieronder kwijt natuurlijk!

Ik ben van plan morgen de categorieën en topics online te zetten.

Wereldwijzer Reis Awards 2015 is een feit: www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=1329.

Sowieso allemaal even stemmen op jouw favorieten! Op 16 februari zal er een tussenstand worden gegeven van alle stemmen, Jean-Michel, C4th en andere vrijwilligers, zouden jullie de stemmen op die dag kunnen tellen voor een tussenstand?

Met hoeveel vrijwilligers zijn we in totaal?
Het lijkt me dan namelijk raadzaam dat we de categorieën die dag even onderverdelen onder het aantal vrijwillige tellers, zodat we niet allemaal hetzelfde aan het tellen zijn en ook niet allemaal alles hoeven doen.
En wat bedoel je met “Op 16 februari”… Als Jean-Michel zijn categorie om 8 uur 's morgens telt en ik om 8 uur 's avonds, dan heb je ook al een redelijk vertekend beeld.

Op dit moment hebben jij en Jean-Michel zich nog aangemeld. Ik ga zometeen nog een pb’tje versturen met de aankondiging van de Awards en ook of er mensen zijn die misschien willen helpen.

Het is inderdaad slim om de categorieën te verdelen. En de tussenstand is eigenlijk bedoeld als een tijdelijke weergave van hoe het nu staat met de stemmen, dus het zou in principe niet uit hoeven maken als iemand het om 8 uur 's ochtends doet of 's avonds ( voor het aantal stemmen natuurlijk wel, maar zoals ik al zei het is een tijdelijke weergave).

… … maximaal één stem (1 per persoon en 1 per ip adres)

Hoe moet dit geïnterpreteerd ?
Pa, ma, zoon en dochter (of nog, collega’s op het werk) : één stem, één account, één mening !
Nee, toch ?

Een PC, laptop, tablet, smartphone in een subnet hebben elk een uniek intern IP-adres (vast of dynamisch).

Maar …
als pa, ma, zoon en dochter, elk onder hun WW-gebruikersnaam (met apart mailadres of –alias), hun stem uitbrengen vanaf een toestel in dat thuisnetwerk, gaat hun bericht de deur uit via één en dezelfde router met voor de buitenwereld één en hetzelfde ip-adres.

Kan/mag dit ook niet ?

Helemaal eens met de verwarring van LineC.
Lijkt mij dat er per uniek wereldwijzer account 1 stem mag worden uitgebracht.
Ik heb in ieder geval geen zin om als ik die dingen moet gaan tellen ook nog even te gaan kijken of er per ip-adres maar één keer gestemd is. Als dat je bedoeling is Zalata, dan wens ik je ontzettend veel plezier en succes, maar dan trek ik me terug.

Per account één stem per award, lijkt me makkelijker te tellen en lijkt me makkelijker uit te leggen aan de deelnemers.

tip: wil je niet dat mensen alleen voor het stemmen een account aanmaken, stel dan een minimum van (bijvoorbeeld) 5 berichten verplicht.

er is geen grote prijs te winnen voor de deelnemers, maar voor bv. kleine reisbureaus of organisaties voor vrijwilligerswerk hangt er best iets vanaf… zij krijgen gratis reclame als ze winnen.

Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die speciaal een account aanmaken om een keer extra te kunnen stemmen als ze er zelf geen direct voordeel aan kunnen behalen…

Een reisbureau kan accounts aanmaken en daar voordeel mee behalen. Meestal gaat er een persbericht uit met de winnaars, dus dan kan reisbureau X pronken met de award en krijgen ze extra naamsbekendheid/exposure.

Maximaal één stem per IP-adres” is een zinloze regel (zeg maar: een onnozele regel).
Als iemand dan al zou willen sjoemelen pakt ie het anders aan.

Overigens, wat is vandaag nog de geloofwaardigheid van dergelijke verkiezingen op Wereldwijzer ?

Ruw geteld werden er vorig jaar in de finaleronde 170 stemmen uitgebracht in 12 categorieën (in sommige categorieën kon je met slechts 1 stem (gedeeld) winnen :)). En nog eens 200 stemmen in de overige twee.

’t Volstaat om o.m. die laatste twee categorieën erop na te kijken (hier en hier) om te zien dat er inderdaad een pak nieuwe accounts werden aangemaakt uitsluitend om te stemmen. Uit sympathie wellicht, en daarom niet noodzakelijk om te sjoemelen, toch ?

Gisteren voor de fun alle nominaties tot en met 8 februari in een database bestandje gestopt :

294 nominaties tot dusver.
[TABLE=“width: 672”]

Categorie

Nominaties

Aantal verschillende

Favoriete Reisbestemming 2015

67

Reisbestemmingen

33

Favoriete Stedentrip Bestemming 2015

40

Stedentrip Bestemmingen

26

Favoriete Luchtvaartmaatschappij 2015

27

Luchtvaartmaatschappijen

13

Favoriete Luchthaven 2015

32

Luchthavens

16

Favoriete Reisorganisatie 2015

14

Reisorganisaties

11

Favoriete Reisorganisatie Groepsrondreizen 2015

21

Reisorganisaties Groepsrondreizen

8

Favoriete Reisorganisatie Zonvakanties 2015

7

Reisorganisaties Zonvakanties

7

Favoriete Reisorganisatie Vrijwilligerswerk 2015

10

Reisorganisaties Vrijwilligerswerk

4

Favoriete Reisorganisatie Taalreizen 2015

5

Reisorganisaties Taalreizen

3

Favoriete Reisgids Serie 2015

20

Reisgids Series

7

Favoriete Reisapp 2015

21

Reisapps

6

Favoriete Facebook Reispagina 2015

7

Facebook Reispagina’s

6

Favoriete YouTube Reiskanaal 2015

6

YouTube Reiskanalen

4

Favoriete Reisfotografie Cameramerk 2015

17

Reisfotografie Cameramerken

6

[/TABLE]

@C4th, Jean-Michel : het telwerk is dus eigenlijk van de baan. Maar een controle kan nooit kwaad ;).

In het werkbestandje wordt ook gecontroleerd op eventuele dubbele nominaties door dezelfde persoon in eenzelfde categorie.

Controleren op mogelijk gesjoemel doe (kan) ik niet. Laat ik met graagte aan Zlata en team over.

@Zlata :
Ik stuur je later op de dag per mail een pdf-bestand met meer details
Hoe wil je onderstaande draadjes opvangen ? Verplaatsen ?
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=184232
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=184286

Nee klopt, als er met andere mailadressen wordt gestemd vanuit 1 ip adres dan is dat gewoon goed lijkt me? Je kunt dan niet 100 procent zeker weten dat er dan niet gefraudeerd wordt, maar goed voor hetzelfde geld is het een moeder vader kind.

Wat bedoel je met geloofwaardigheid? Voor bezoekers of organisaties? Want organisaties zijn daar enthousiast over en bezoekers vinden het leuk om hun stem uit te brengen.

Wow goed bezig Line!

Ik zal de draadjes even verplaatsen, even interpreteren waar ze op gestemd hebben :).

@ LineC: Nice job, maar…

het telwerk is dus eigenlijk van de baan. Maar een controle kan nooit kwaad ;).

…als ik nu een controle doe dan zal deze sowieso afwijken door alle stemmen die in de tussentijd zijn uitgebreid. Of is dat niet wat je hier mee bedoelde.