Reis Australie: noord-zuid/Greyhound/2000 p/m ?

Van half januari tot half maart 2012 wil ik ongeveer 3 maanden solo door Australië reizen.

Ik ben me ervan bewust dat er op dit Australië forum al diverse algemene vragen zijn gesteld over wat enkele maanden reizen ongeveer kost, wijze van vervoer, reisrichting etc etc. Ik heb deze gelezen maar start toch graag een nieuw topic omdat ik toch graag (liefst obv recente eigen ervaringen van Australië-gangers) input zou krijgen op de vragen die op dit moment bij mij spelen:

1. Reisroute/reisrichting
    Mijn (nog ruwe) planning is om te starten in New South Wales (Sydney of Melbourne), dan redelijk uitgebreid de oostkust te volgen naar Cairns en dan via outback/Alice Spings naar Darwin-regio te reizen, (Eventueel dan via binnenlandse vlucht, evt. met nog een “tussenstop”, terug naar Sydney), alvorens weer naar Europa te vliegen.
  • Of andersom: start in het Noorden/Darwin, reizen via outback/Alice Springs naar Cairns en dan naar het zuiden (Syney/Melbourne) afreizen.

Ik begrijp dat jan-mrt het natte seizoen in het noorden/Darwin is en dat dec-jan ook het Australische “hoogseizoen” is.
Mijn inschatting is dat daarom een noord-zuid reis meer voor de hand ligt. Wat is jullie ervaring?
Is jullie ervaring dat je vanaf half januari nog “last” hebt van het hoogseizoen (bij boeken accommodatie en drukte bij trekpleisters) of valt dit mee?
Verder hoor ik graag wat het regenseizoen in de praktijk inhoudt in het noorden (zoals Darwin en omgeving); is er af en toe een (pittige) bui of regent het soms weken 24/7? Met andere woorden: in hoeverre kan je nog op normale en plezierige wijze mooie plekken bezoeken en activiteiten ondernemen?

1. Vervoer
    Ik zal geen eigen auto aanschaffen maar wil met bus/trein/binnenlandse vlucht reizen.
    Ik heb e.e.a. gelezen over de Greyhound bus, en dit lijkt me (voor een deel van de reis) bruikbaar vervoer. Is er iemand die recentelijk Greyhound voor een lang traject heeft gebruikt en iets kan vertellen over zijn/haar ervaring?
    Er zijn diverse bus-passen beschikbaar bij Greyhound.
    Ik kan op dit moment moeilijk inschatten welke pas het meest geschikt is, een traveller-pass voor een bepaald traject (hop-on-hop-off, maar in 1 richting) of bijvoorbeeld een (duurdere) Explorer Pass (zoals “best of the East”, die hop-on-hop-off is en reizen vice-versa in een groot gebied mogelijk maakt).
    Is er iemand die uit eigen ervaring wat kan zeggen over de voors van de ene pas tegenover de andere?
    (Passen inclusief (korting op) accommodatie vind ik niets, waar en hoe ik overnacht kies ik graag zelf)

2. Kosten
    Ik wil er een mooie reis van maken en niet alleen maar op budget leven (Ik betaal ook liever 200 euro meer voor de lange vliegreis Nl-Aus, om dan met een prettige maatschappij, in een A-380, met 1 tussenstop te vliegen).
    Onderweg wil ik vooral mooie plekken opzoeken en interessante activiteiten ondernemen (tochten naar mooie eilandjes, natuurgebieden, mountainbiken, wellicht duiken) en qua accommodatie wil ik afwisselen tussen kamperen, mooie hotelletjes en hostels. Slaapzalen in hostels hebben niet echt mijn voorkeur.

Ik denk nu aan totale kosten (exclusief vliegticket Nl-Aus) van 2000 tot 2500 per maand (drie maanden dan ongeveer EUR 7000). Is er iemand die kan vertellen of dit wel of niet reëel is (gelet op kosten overnachtingen/eten etc) ??

Alvast veel dank voor jullie informatie!

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, met name t.a.v. de kosten. Iemand?

Ten eerste: beginnen in NSW en dan Sydney of Melbourne? Oeioei, de Australiërs zullen hier niet blij mee zijn. Melbourne ligt toch echt in Victoria;-)
Maar goed, je vragen. Ik ben vorig jaar september weer teruggekomen van een reis. Hopelijk recent genoeg? Verder meerdere keren naar Australië afgereisd.

1. Het natte seizoen is niet alleen écht nat, maar ook heel erg vochtig en warm. Je moet er tegen kunnen, je schimmelt bijna weg. Alles is en blijft vochtig. Alsof je 24/7 in een warme, broeierige kas zit. Het regent niet de hele dag door, maar je kunt veel gebieden niet in; 1 omdat er veel water is, 2 omdat in dat water krokodillen zitten. Maar lang niet alles is afgesloten en je kunt nog wel dingen doen…en het regenseizoen is één groot avontuur! Dat dan weer wel. Het is echt bizar om zo’n heftige regenbui mee te maken en om de spectaculaire bliksem te zien.
    Of je nu in januari of in maart gaat, in het regenseizoen zit je toch. Maar in januari zit je er echt wel midden, midden in. Ik zou dus eerder voor zuid naar noord kiezen.

Ik heb ook in het hoogseizoen altijd wel een plekje kunnen vinden in Australië. Soms is het wel handig om even vantevoren (een dag of een paar dagen) te bellen en te boeken. Ligt er ook aan of je in hostels gaat slapen of op campings.

1. De laatste keer dat ik met Greyhound reisde was in 2006. Dus iets langer geleden. Ik had toen een kilometer pas. Dus geen bepaald traject. Op die manier hoefde ik vantevoren niets vast te leggen. Tijdens het reizen kunnen plannen nogal eens wijzigen en soms rij je opeens met iemand mee. Neem dus ook altijd iets minder kilometers dan je nodig hebt. Die laatste kun je altijd bij kopen. Ik heb best vaak hele stukken met andere backpackers of met Australiërs waar ik werkte (of familie/vrienden daarvan) kunnen meereizen.

2. Australië wordt steeds duurder, vind ik, maar met het budget dat je schetst moet het prima lukken. Ik was vorig jaar, inclusief de reis, ong. 6000 p.p. euro kwijt voor tien weken. Dat was 6000 pp, inclusief de reis, een auto, verzekering en alle andere kosten. We hadden een kleine auto en kampeerden veel.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Dank voor je reactie en praktische informatie, die is zeer bruikbaar!
En ik zal me niet meer vergissen in de Staat waar Melbourne in ligt :wink: