Van half januari tot half maart 2012 wil ik ongeveer 3 maanden solo door Australië reizen.
Ik ben me ervan bewust dat er op dit Australië forum al diverse algemene vragen zijn gesteld over wat enkele maanden reizen ongeveer kost, wijze van vervoer, reisrichting etc etc. Ik heb deze gelezen maar start toch graag een nieuw topic omdat ik toch graag (liefst obv recente eigen ervaringen van Australië-gangers) input zou krijgen op de vragen die op dit moment bij mij spelen:
- Reisroute/reisrichting
Mijn (nog ruwe) planning is om te starten in New South Wales (Sydney of Melbourne), dan redelijk uitgebreid de oostkust te volgen naar Cairns en dan via outback/Alice Spings naar Darwin-regio te reizen, (Eventueel dan via binnenlandse vlucht, evt. met nog een “tussenstop”, terug naar Sydney), alvorens weer naar Europa te vliegen.
- Of andersom: start in het Noorden/Darwin, reizen via outback/Alice Springs naar Cairns en dan naar het zuiden (Syney/Melbourne) afreizen.
Ik begrijp dat jan-mrt het natte seizoen in het noorden/Darwin is en dat dec-jan ook het Australische “hoogseizoen” is.
Mijn inschatting is dat daarom een noord-zuid reis meer voor de hand ligt. Wat is jullie ervaring?
Is jullie ervaring dat je vanaf half januari nog “last” hebt van het hoogseizoen (bij boeken accommodatie en drukte bij trekpleisters) of valt dit mee?
Verder hoor ik graag wat het regenseizoen in de praktijk inhoudt in het noorden (zoals Darwin en omgeving); is er af en toe een (pittige) bui of regent het soms weken 24/7? Met andere woorden: in hoeverre kan je nog op normale en plezierige wijze mooie plekken bezoeken en activiteiten ondernemen?
-
Vervoer
Ik zal geen eigen auto aanschaffen maar wil met bus/trein/binnenlandse vlucht reizen.
Ik heb e.e.a. gelezen over de Greyhound bus, en dit lijkt me (voor een deel van de reis) bruikbaar vervoer. Is er iemand die recentelijk Greyhound voor een lang traject heeft gebruikt en iets kan vertellen over zijn/haar ervaring?
Er zijn diverse bus-passen beschikbaar bij Greyhound.
Ik kan op dit moment moeilijk inschatten welke pas het meest geschikt is, een traveller-pass voor een bepaald traject (hop-on-hop-off, maar in 1 richting) of bijvoorbeeld een (duurdere) Explorer Pass (zoals “best of the East”, die hop-on-hop-off is en reizen vice-versa in een groot gebied mogelijk maakt).
Is er iemand die uit eigen ervaring wat kan zeggen over de voors van de ene pas tegenover de andere?
(Passen inclusief (korting op) accommodatie vind ik niets, waar en hoe ik overnacht kies ik graag zelf) -
Kosten
Ik wil er een mooie reis van maken en niet alleen maar op budget leven (Ik betaal ook liever 200 euro meer voor de lange vliegreis Nl-Aus, om dan met een prettige maatschappij, in een A-380, met 1 tussenstop te vliegen).
Onderweg wil ik vooral mooie plekken opzoeken en interessante activiteiten ondernemen (tochten naar mooie eilandjes, natuurgebieden, mountainbiken, wellicht duiken) en qua accommodatie wil ik afwisselen tussen kamperen, mooie hotelletjes en hostels. Slaapzalen in hostels hebben niet echt mijn voorkeur.
Ik denk nu aan totale kosten (exclusief vliegticket Nl-Aus) van 2000 tot 2500 per maand (drie maanden dan ongeveer EUR 7000). Is er iemand die kan vertellen of dit wel of niet reëel is (gelet op kosten overnachtingen/eten etc) ??
Alvast veel dank voor jullie informatie!