Ik heb een paar vraagjes. (verassend)
Januari 2011 ga ik samen met mijn vriend 11 maanden rondreizen,
we gaan dit vanuit bali doen. We gaan nml bij zijn opa ‘wonen’ op bali, en willen dat dus als uitvalsbasis gebruiken. In die 11 maanden willen we zo’n 9 landen gaan bezoeken en waaronder dus australie en nieuwzeeland, dat zal oktober november zijn. Ik heb natuurlijk al ‘dagen/nachten lang’ op het internet zitten struinen, en net als menig een zie je door de bomen het bos niet meer :hihi:
We willen in australie heel graag vanaf cairns naar melbourne of andersom gaan reizen, dat hangt dan dus weer af van hoe we vanuit new-zeeland terug komen.
We hadden dus bedacht eerst naar NZ te gaan en daarna naar AU, het gaat hoe dan ook veel geld kosten alleen al aan vluchten… We willen die route gaan afleggen met de greyhound, daar heb ik een pas van 45 dagen van gezien, dat komt mooi uit want we willen er 35 dagen blijven. Maar nu lees ik dat er veel mensen met de auto gaan maar ligt het nou aan mij of is dat niet heel duur:retard:??? ZIjn er mensen met wat tips met betrekking tot onzemanier van reizen, eerst NZ en dan AU of andersom? En miss een idee hoe we het op een goedkopere manier kunnen aanpakken?
Oh ja in new zeeland kunnen we max 21 dagen verblijven helaas.
Alvast bedankt
Groetjes ebrina
Hi Ebrina, welkom op het forum
Ik kan je niet veel helpen vwb jullie manier van reizen omdat wij altijd alles met de auto doen maar de volgorde van juillie bezoeken zou ik zo doen:
In october eerst naar Cairns and dan naar het zuiden naar Melbourne (met de zon in de rug…) en dan in november die drie weken naar NZ.
Hoe later in het jaar je gaat hoe luchtvochtiger en natter het in Queensland zal zijn, en in november kan je al niet meer in de zee langs de kust zwemmen ivm met de aanwezigheid van de “stingers” October is dus een betere maand daarvoor. Tevens, hoe later je gaat in het jaar, hoe beter het weer in NZ, dus november beter dan october. Als je beide eilanden gaat bezoeken zou ik van noord naar zuid gaan, dus vliegen op Auckland, en vertrekken van Christchurch. 3 weken zal niet al te lang zijn om zowel NI en SI te bezoeken.
Hth
Yeehaw.
Bedankt voor je reactie!
Handig om te weten inderdaad dat we eerst naar AU moeten gaan en daarna naar NZ. Er zijn wat veranderingen in de plannen gekomen dus we hebben waars meer tijd in AU en NZ we gaan ook nog een aantal dagen naar samoa.
Jullie doen alles met de auto zeg je, hoeveel zijn jullie dan gemiddeld kwijt
met alles qua verzekering etc erbij?
Ik denk dat wij in iets andere omstandigheden reizen dan jullie en wat meer te besteden hebben. Alleen voor de auto (SUV of Luxury) zijn we al zo’n € 50,-- per dag kwijt. Maar dat kan veel goedkoper. Vraag maar eens wat brochures op bij de reisbureaus. Meestal zijn er dan geen drop off kosten tussen bv Cairns en Melbourne. Het wordt een heel ander verhaal als je de auto in bv NT of WA wil achterlaten.
Yeehaw
Weet je wat het is met die Greyhound, je komt steeds op de geijkte plekken. Ga je met eigen vervoer dan kom je op veel mooiere plekken, en ben je flexibeler om er langer te blijven als het leuk is, en weg te gaan als er niks aan is. Van Cairns naar Melbourne zeg je? (Of vice versa) en wil je dan via de oostkust of middendoor? in het laatste geval zou ik je een 4x4 aanraden, het is niet noodzakelijk want er zijn voldoende goede wegen, maar de allermooiste plekken liggen van de weg af!
Maar dat is niet de goedkoopste optie moet ik toegeven…
21 dagen Neiuw Zeeland is niet echt een probleem. Wij zijn net terug van 21 dagen Nieuw Zeeland en hebben niet het idee tijd te kort hebben gehad. Zorg dan alleen wel voor een goede planning, want ga je met 21 dagen freewheelen dan blijf je overal te lang hangen.
Ja je hebt miss wel gelijk wat betreft greyhound, maar ja het is onze eerste keer in australie, dus lijkt ons zo’n bus waar je op en af kan wel handig!
Een auto word toch wel te duur denk ik, met verzekering etc erbij, en dan moet je nog weet ik hoeveel keer tanken. Dus ja, dat idee laten we maar varen…
We zijn van plan om van cairns naar beneden naar melbourne te gaan, die pas van de greyhound stopt op heel veel plekken langs de oostkust dus dan kunnen we eraf wanneer we willen. Zit alleen wel te twijfelen of het miss niet een beetje een eentonige route is?
:dag:
Eentonig… tja… dat is wat je er zelf van maakt denk ik. Ik ben van Cairns naar Brisbane gereden met een huurauto en vond het wel een mooie route. Na brisbane ben ik met de trein naar Sydney gegaan (in één ruk) dus daar kan ik je weinig over vertellen. Staar je niet te veel blind op Brisbane zelf trouwens, beetje saaie stad. De omgeving is echter wel de moeite waard (Fraser Island, Goldcoast)
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de oostkust wel mooi is, maar in mijn ogen niet de unieke landschapskenmerken van Australie heeft. Daarvoor moet je meer naar binnen toe. Maar ach, je moet toch altijd nog wel een keer (of twee) terug naar Australie om alles te zien!
Vergeet trouwens Sydney niet! en ben je daar, dan ook de Blue mountains niet overslaan. :wereld: