In de maand februari willen mijn vriendin en ik door Argentinië rondreizen. We hebben ons wat ingelezen om ideeën te krijgen en nu staan we op het moeilijke punt om onze reisplannen inhoud te gaan geven… Er zijn zoveel leuke en mooie dingen om te zien wat de keuzes er niet makkelijker op maakt:-(
Hieronder hebben we een lijstje gemaakt met wat we willen bezoeken.
Is het te veel voor 3,5 week? zo ja, wat zouden we moeten skippen? En vooral, zijn we iets vergeten?
We willen het liefst zoveel mogelijk met binnenlandse vluchten doen. Is een Airpass van Lan dan aan te raden? In dat geval moeten we toch ook een intercontinentale vlucht boeken met een one world maatschappij? Of zouden jullie voor bepaalde stukken de Bus, trein of huur auto aanraden?
Buenos Aires - Ushuaia
Ushuaia – Punta Arenas (Chili)
Punta Arenas – Puerto Natales (Chili)
Puerto Natalas - Torres del Paine (Chili)
Torres del Paine (Chili) - El Calafate (Argentinie)
El Calafate - Bariloche
Bariloche - Buenos Aires - Foz do Iguaçu (Brazilië)
Iguazu - Salta (Noord Argentinie)
Salta – Buenos Aires
Het aantal dagen moeten we later nog naar gaan kijken. Maar dit is dus de eerste opzet geworden. Puerto Mandarin zit er niet bij omdat er in deze periode geen walvissen zijn, begreep ik.
Het Patagonië stuk ziet er goed uit, Madryn kun je inderdaad links laten liggen in februari. Bariloche is momenteel onzeker, hopelijk in februari is alles daar weer het oude (want erg fraai!)…
Qua noorden: Foz is niet interessant, blijf aan de Argentijnse zijde (Puerto Iguazú) en bezoek de Braziliaanse zijde van de falls gewoon met een excursie. Salta is zeer zeker de moeite waard, overweeg daar een self-drive van een dag over vier.
Qua vervoer: V = vliegtuig, B = bus
Buenos Aires - Ushuaia > V
Ushuaia – Punta Arenas (Chili) > B
Punta Arenas – Puerto Natales (Chili) > B
Puerto Natalas - Torres del Paine (Chili) > B
Torres del Paine (Chili) - El Calafate (Argentinie) > B
El Calafate - Bariloche > V
Bariloche - Buenos Aires - Foz do Iguaçu (Brazilië) > V
Iguazu - Salta (Noord Argentinie) > V
Salta – Buenos Aires > V (evt. nachtbus)
Drie kleine opmerkingen/aanvullingen:
[ul]Waarom én in Punta Arenas én in Puerto Natales overnachten? Dat is niet nodig, je kan van Ushuaia prima in 2 dagen naar Torres met de bus. Meestal een ovenachting in Punta Arenas en dan met de bus naar Natales, vervolgens met een minibusje naar Torres. Zo spannend zijn deze Chileense steden verder namelijk niet
[/ul]
[ul]Als tijd wel een rol speelt en geld wat minder, kan je er ook voor kiezen om vanuit Ushuaia rechtstreeks te vliegen naar El Calafate. Vervolgens van El Calafate met de bus naar Torres en van Torres naar Punta Arenas om direct door te vliegen naar Puerto Montt. Dan met de Crucero Andino/Cruce de los Lagos naar Bariloche (een geweldige bus-boot-bus-boot-bus-boot verbinding). Wel wat kostbaarder, maar zeer zeker een stuk mooier en comfortabeler dan 2 dagen bussen tussen Ushuaia en Torres…
[/ul]
[ul]Draai de volgorde iets om tussen Salta en Iguazú, zodat je eindigt in Iguazú (er zijn rechtstreekse vluchten tussen beide plaatsen). Niet alleen eindig je dan met één van de mooiste punten van je reis, maar je kan dan ook direct doorvliegen van Foz do Iguacu (Bra) via Sao Paolo naar Amsterdam. Scheelt je een binnenlandse vlucht Iguazú - Buenos Aires, terwijl je ticket niet duurder (of zelfs goedkoper!) is als je kiest voor heen: Amsterdam - Buenos Aires en terug voor Foz do Iguacú - Amsterdam. Insiders tip :kus: Verder helemaal met Jan eens: laat Foz verder links liggen, dat is een grote, onplezierige stad in vergelijking met het veel gemoederlijkere Puerto Iguazú.
[/ul]
Bedankt voor alle tips! We zijn nog wat meer gaan lezen over de bestemmingen waar we naartoe willen en in meerdere reiservaringen kwamen we tegen dat Ushuaia zelf niet echt de moeite waard is om naar toe te gaan (als je niet op doorreis bent naar antartica). Daarom dachten wij er aan om Ushuaia over te slaan en om direct van BA naar of Punta Arenas en Puerto Natalas te gaan en vanuit daar door naar Torres del Paine. Of raden jullie aan om Punta Arenas en Puerto Natalas ook over te slaan en direct van BA naar Torres del Paine te gaan? Ons reisschema komt er dan als volgt uit te zien:
Buenos Aires - Punta Arenas / Puerto Natalas (vliegtuig) en vanuit daar met de bus naar Torres del Paine OF direct vanuit BA met het vliegtuig naar Torres del Paine indien mogelijk?
Torres del Paine (Chili) - El Calafate (Argentinie) : Bus
El Calafate - Bariloche : Vliegtuig
Bariloche - Salta (vliegtuig)
Salta - Iguazu
Iguazu (Sao Paolo)- Amsterdam
of een tweede optie zou de volgende route zijn:
BA - El Calafate (vliegtuig)
El Calafate - Torres (Bus)
Torres - Punta Arenas (Bus)
Punta Arenas - Puerto Montt (vliegtuig)
Puerto Montt - Bariloche (met de Crucero Andino/Cruce de los Lagos: bus-boot-bus-boot-bus-boot verbinding).
Bariloche - Salta (vliegtuig)
Salta - Iguazu
Iguazu (Sao Paolo)- Amsterdam
Wat raden jullie aan? 1e of 2e route? Thanks voor jullie advies weer!
ps: zien jullie in dit reisschema (we hebben 3,5 week de tijd) ook nog ruimte voor Mendoza? Zoja, dan is het denk ik het handigst om van Bariloche met het vliegtuig naar Mendoza te gaan en van Mendoza door met het vliegtuig naar Salta?
De tweede optie is echt wél het fraaiste hoor! En Mendoza zou ik er niet meer tussen proppen, dat wordt teveel. Je bent in Torres del Paine & El Calafate minstens een week zoet, in Bariloche en omgeving ook (huur een auto), in Salta & Jujuy ook (auto) en dan nog Buenos Aires & Iguazú. Het wordt al krapjes…overigens kun je van Bariloche naar Salta vliegen met een tussenstop in Mendoza (met Aerolineas, op bepaalde dagen).
we zijn bezig met om de vluchten concreet te maken. Ik heb offertes aangevraagd voor de LAN en oneworld airpasses.
Voor het traject Salta Iguazu begrijp ik van je dat er directe vluchten zijn. Daarom willen we die los van de airpass boeken. Echter, Op Andes online wordt er constant aangegeven dat er geen vluchten beschikbaar zijn rond 24 feb. (heb paar dagen ervoor en erna gezocht.) Doe ik iets verkeerd, of is het gewoon al volgeboekt? Is deze vlucht vaak zover van te voren volgeboekt? Is dit een erg gewild traject?.. jij een idee? Hopelijk doe ik gewoon iets verkeerd:-)
Thanx weer voor alle enthousiaste en hulpzame berichten!!
Oke, vandaar
Dan dank ik dat we via One World Airpass de binnenlandse vluchten gaan doen.
Het volgende plan icm onze binnenlandse vluchten is mogelijk. ik weet dat het krap is en we zouden graag meer willen zien maar helaas hebben we niet meer tijd. Zijn er dagen die toch echt gewijzigd moeten worden? 1 hele dag Iguazu hebben we nu bijvoorbeeld. Is dat haalbaar en voldoende?
3 dagen Buenos Aires
>>> naar Calafate)
7 dagen Calafate reizen met tussenstops richting Punta Arenas
->>> Puerto mont)
7 dagen reizen richting en rondom Bariloche (met oa. bus boot bus boot bus boot)
->>> naar Salta
bijna 5 dagen Salta en omgeving
->>> Iguazu
1 dag iguazu
>>> buenos aires
1 dag buenos aires
-vlucht back home
Met 1 dag Iguazu kun je maar 1 kant zien en het is echt heel indrukwekkend en de moeite waard om beide kanten te bezoeken. Dan zou ik toch van 7 dagen 6 dagen maken en 1 dag bij iguazu erbij.
idd is 1 dag voor Iguazu wel erg aan de korte kant, eigenlijk onmogelijk om beide kanten (Brazilie en Argentinie) van de watervallen te zien… Zou er liever twee dagen voor uittrekken.