Ik denk erover om in januari naar Costa Rica te gaan en alleen (V) te gaan backpacken. Omdat ik werk kan ik 3 of max 4 weken weg. Ik vraag me af of het slim is om al deze tijd in Costa Rica zelf te besteden, of dat ik het beter kan combineren met een nabij gelegen land zoals Panama. Plan is om alleen mijn vlucht te boeken en me wel goed voor te bereiden, maar de exacte reis planning daar te bepalen. De vraag is alleen op welke plek(ken?) ik mijn vlucht moet boeken en daarmee wat globaal gezien mijn reisplanning zal worden. Ik wil graag een combinatie maken van natuur (jungle, bronnen, parken & schildpadden), cultuur en avontuur (raften,golfsurfen). In de reisgidsen heb ik tot nu de volgende aansprekende plekken gezien; San Jose, Saraquipi, Tortuguero, Arenal, Monteverde, Liberia, Tamarindo en Puerto Viejo,
Is het gebruikelijk om heen en terug te vliegen op San Jose of is er een mooie en betaalbare combinatie te maken waarbij ik op een andere plek heen vlieg dan terug vlieg?
Hoeveel tijd heb je nodig om Costa Rica goed te zien?
Kan iemand me goede tips geven van de plekken die ik absoluut niet mag missen?
Opvallend dat je San Jose in de reis opneemt, de meeste reizigers blijven hier hooguit een dag omdat het dicht bij het vliegveld ligt en er veel bussen naar andere locaties gaan. Puerto Viejo en de omliggende gebieden; Cahuita, Manzanillo, Punta uva zijn mooie strandgebieden. Je zou daarna Tortuguero kunnen doen, en via Sarapiqui naar Arenal of en Monteverde kunnen gaan.
Liberia heeft een vliegveld, waar veel amerikanen aan de reis beginnen en veelal in het westgebied blijven. Hier zijn verschillende mooie stranden, maar als je puur voor het strand gaat zou je eigenlijk niks missen als je er niet heen gaat. De mid-oost hoek van Costa Rica kun je prima in 2 weken bekijken. Je kunt dan of via het zuiden naar Panama gaan, dan kom je snel in Bocas del Toro uit, of je zou via het noorden naar Nicaragua gaan.
Als je een auto huurt zou je vanuit San Jose de oude route richting Cartago en Turrialba kunnen nemen naar Puerto Viejo. Per bus reizen is echter ook prima te doen.
Van San José kun je met een bus naar de plekwaar je opstapt voor de boot naar Tortuguero. Daarvan terug gekomen kun je de bus nemen naar het Caribisch gebied, bijvoorbeeld Puerto Viejo of het wat rustigere Manzanillo. Van daar uit zou je eventueel een zijpas naar Bocas del Torro kunnen maken, een vliegticket kopen naar David in Panama ( goedkoop, en alleen ter plaatse te bestellen, dus niet via een website) en dan met de bus ( $1) naar Paso Canoas, de grensplaats met Costa Rica. Je bent dan in zuid west Costa Rica en kunt doorreizen naar bijvoorbeeld Rancho Burica, een leuk backpackers hotel ( op you tubevind je allemaal filmpjes). Daarna kun je doorreizen naar Drake Bay, een dorpje tegen de grens aan van het natuurpark Corcovado. Om in Drake Bay te komen moet je eerst naar Sierpe ( in de buurt van Palmar) en dan met de boot van 11A.M. vaar je naar Drake Bay. Zorg er voor dat je een hotel hebt besproken in Drake Bay zodat de hoteleigenaar je komt ophalen van het strand van Drake Bay (daar komt de boot aan uit Sierpe). Na Drake Bay kun je doorreizen naar Costa Ballena, het gebied tussen Ojochal-Uvita-Dominical. Daar is volop van alles te ondernemen! In de periode eind december tot april en van eind juli tot oktober zwemmen er de bultrug walvissen voor de kust! VIDEO Van hier uit kun je twee kanten op: via de weg door de bergen richting San José, warabij je een tussenstop zou kunnen maken in San Gerardo de Dota. Hier zit je in de nevelwouden, heel bijzonder, en kun je er de quetzal tegenkomen.
Of je gaat langs de kustweg ( de Costanera is tegenwoordig een supermooie weg) weer terug naar het noorden.
Manuel Antonio is weliswaar een bekende badplaats, maar vaak overspoeld door luidruchtige Amerikaanse toeristen. Een kwartiertje voorbij Jaco rij je over de brug van de rivier Tarcoles. Stop daar maar even en kijk naar beneden, want in de rivier zie je dan allemaal enorme krokodillen liggen. Vanuit Jaco varen er bootjes naar het zuidelijke gedeelte van het Nicoya schiereiland, of rij naar Puntarenas en ga met de pont overnaar zuid Nicoya. Montezuma is een bekende backpackers-plek. Je kunt nog verder naar Samara.
Tamarindo is meer een badplaats voor de Amerikaanse toerist. Liberia is een gewone kleine stad met weinig aantrekkelijks voor de toerist. Maar de Rincon de la Vieja is wel erg leuk! Er zijnwatkleine hotelletjes. De omgeving is bijzonder, overal merk je de aanwezigheid van de vulkaan: kokende modderputten, zwavelmeertjes, gaten in de grond waar je de vulkaan hoort grommen…
Van hier uit zou je door kunnen reizen naar Puerto Viejo de Saripiqui waar je wederom vele verbazingwekkende mooie dingen gaat beleven.
En zo is het rondje gemaakt!
beste rumba en monofeliz. Ik zie dat ik nog niet gereageerd had. Ik heb wel jullie berichten gelezen en de advisezen meegenomen. Dank daarvoor. Mijn vlucht gaat van en naar San Jose. Al jullie tips neem ik mee in de voorbereidingen, de exacte planning zal ik tijdens mijn reis bepalen. Fijne dag.
Groet
Tanja