Hallo allemaal,
Ik ga in de maand juli een rondreis door Costa Rica maken. Ik zit er aan te denken om Costa Rica te combineren met Panama.
Welke plekken in Costa Rica en Panama raden jullie mij aan?
Groeten,
Rilana
Hallo allemaal,
Ik ga in de maand juli een rondreis door Costa Rica maken. Ik zit er aan te denken om Costa Rica te combineren met Panama.
Welke plekken in Costa Rica en Panama raden jullie mij aan?
Groeten,
Rilana
“Even” hier opschrijven waar het nou zo leuk is in Costa Rica en Panama zou mij minstens 100 bladzijden kosten.
Costa Rica is een geweldig land om er een avontuurlijke vakantie te vieren. Het is een land met zo’n 8 microklimaten, wat Costa Rica zo divers maakt. Hoog in de bergen zit je 's avonds te rillen bij het open haardvuur en aan het strand van de Pacific of de Caribische zee is het weer tropisch warm. Guanacaste is een overwegend droog gebied waar in de droge tijd de bomen kaal zijn en omstreeks half april plotseling allemaal nieuwe blaadjes krijgen, ook al duurt het dan nog een maand voordat de eerste regens gaan vallen. Geen wonder dat daar dan ook een safaripark is met kamelen en giraffen. Corcovado, in het zuiden is daarentegen warm en vochtig, waar het ook in de regentijd van tijd tot tijd een stevige bui geeft. Dat zie je dan ook aan de begroeing: ondoordringbare jungle, met nog plekken waar de mens nog nooit is geweest. Vulkanen, mangroven, tropische strandjes, beschaduwd door palmbomen, lodges op de heuvels met een wonderbaarlijk mooi uitzicht over de oceaan. Bontgekleurde vogels, zoals de toekan, de ara en de quetzal, pelikanen die in groepen vlak boven de golven scheren zijn er in overvloed, neusbeertjes, apen, luiaards, enorme leguanen en nog veel meer wildlife. En de Tico’s zelf: een bijzonder vriendelijk en behulpzaam volk, wonend in een land waar geen leger is.
Uiteraard is het te doen om met openbaar vervoer een rondreis te maken, maar als je maar 14 dagen hebt verlies je wel veel tijd door in een bus te zitten. Ook zul je dan niet in de glegenheid zijn om juist die bijzondere plekjes te gaan ontdekken, daar waar bussen echt niet komen. Of je moet alleen de grote -Lonely Planet-toeristische plaatsen gaan bezoeken, daar gaan bussen altijd wel naar toe en in die plaatsen is alles vaak op loopafstand, maar natuurlijk niet meer zo ongerept zoals op zoveel andere onbekende plaatsjes het wel is. Een huuratootje geeft je zo veel meer vrijheid.
Probeer ook niet in 14 dagen heel Costa Rica rond te reizen, al rally-rijdend , en aan het eind heb je dan alleen maar asfalt gezien en maar weinig van het echte Costa Rica. Kies een paar plekken uit en ga vandaar uit op verkenning!
Costa Rica is gewoon een fantastisch mooi vakantieland en als je keuzes moet gaan maken dan is het verstandig om naar de bibliotheek te gaan, via internet te zoeken en om vooral via dit forum, maar via bijvoorbeeld het forum van de Costaricapagina.nl te lezen wat ervaringen zijn van anderen. Daar ben je dan wel een paar avondjes zoet mee. Als je het dan nog niet weet kun je de mening van anderen nog eens vragen.
Veel plezier met het vergaren van alle informatie!
Otto
www.elmonofeliz.com
Beste Otto,
Bedankt voor je tips! Ik heb helaas geen rijbewijs dus ik zal helaas afhankelijk zijn van de bus, maar gelukkig heb ik een maand de tijd om Costa Rica te verkennen.
Groeten,
Rilana
We gaan begin augustus 3,5 week naar Costa Rica en Panama. Ik heb nu in gedachten om de volgende plaatsen op te nemen in ons reisplan:
Is dit in 3,5 week te doen? We zijn van plan een auto te huren.
Wat een zeer bijzonder mooie lokatie is, wat nog niet ontdekt is en waar je geweest moet zijn is de Tipi Jungla Ecolodge !! Het ligt tussen Manuel Antonio en Dominical.
Je kunt er met de bus of auto komen.
www.tipijungla.com kijk maar eens op hun site, het is daar prachtig. Ze zijn nog niet zo lang open en zullen alles er aan doen om het je naar de zin te maken.
Wat ook een mooie lokatie is is Jungle Retreat, dit ligt vlakbij Tipi Jungla.
Wij zijn bij beide plekken geweest en zeer de moeite waard!
En niet duur…ook niet om te vergeten.
Succes!