Rondreis Costa Rica en Panama

Wie heeft er een leuk reischema of leuke tips voor een 28-30 daagse reis naar Costa Rica en Panama voor 2 avontuurlijke, jonge backpackers?
Beginnend in San Jose en eindigend in Panama City, hele maand oktober.

• parken
  • avontuur (canopy, raften, surfen)
  • uitgaan, relaxen
  • strand

In ieder geval Bocas del Toro, Boquete(?)- San Blas eilanden.

Wat is leuker, om vanuit San Jose (Arenal) via de oostkust of de westkust van CR naar Panama te reizen?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Alvast bedankt voor de moeite, groetjes.

Ik ben afgelopen zomer een maand in Nicaragua, Costa Rica en Panama geweest en vond toch de combi Nicaragua en Costa Rica het leukst.
Boquete in Panama is erg leuk, maar de tours zijn ook verschrikkelijk duur daar helaas…

Sla aub David over, hehehe… wat een verschrikkelijke stad zeg :slight_smile: Maar eigenlijk zoals elke grote stad in Midden-Amerika.

De grensovergang aan de caribische kust is een stuk rustiger dan de panamericana aan de andere kant. Dus als het even te plannen valt, neem die en wees er vroeg in de ochtend (anders met een beetje pech 3 a 4 uur in de rij staan!).
Bij de grens moet je wel kunnen laten zien dat je Panama weer zult verlaten, dus zorg voor een printje van je e-ticket (anders moet je een kaartje a 10 dollar kopen).

De bekendste canopy is in Monteverde (18 kabels met 1000 meter de langste), maar ze doen het eigenlijk overal… Het viel mij tegen eerlijk gezegd.

Wat wij erg leuk vonden was de Caribische kant van CR (vooral Cahuita) er relaxed allemaal, leuke strandjes en leuke café’s.

Wat nationale parken betreft is er ook voldoende keuze. Prachtig is uiteraard Corcovado (jungle waar je moeilijk komen kunt). Je kunt hier een excursie naar toe boeken (reken op 100$ per nacht). Echt prachtig. Wij zaten in Uvita (vergelijkbaar met Dominical, maar minder toeristisch) waarvan je ook een dagtocht naar Corcovado kunt doen.

Manuel Antonio, ook aan de pacific is erg toeristich, maar ook erg mooi… Daar zie je in ieder geval zeker squirrel monkeys (bedreigd) en luiaards.

Ook de vulkaan Arenal is de moeite waard… (ga naar Eagle Tours, die regelen voor mooie prijzen goede tours, erg profi gidsen).

Ultieme ervaring is Corcovado National Park! Zoals velen zeggen moeilijk te bereiken daar is geen drol van waar! Bezoek het plaatsje Drake Bay en niet Puerto Jimenez.
Goede accomodatie + reis er naartoe beschrijving Hotel Villa Manolo - Drake Bay
Combineer Corcovado met Manuel Antonio (druk, maar wel erg mooi) of dominical. Zorg dat je samen met een ander stel naar Corcovado afreist, want zo kan je voor erg mooie prijzen zelf een gids boeken.

Montuzuma en Mal pais aan de pacific coast zijn 2 geweldig backpackers plaatsjes,
Mooie stranden, laidback-sfeer, veel surfen en geweldige watervallen om vanaf te springen :wink:
Veel kleine strandfeestjes etc.

Carribische kust ook relaxt, zal alleen niet kiezen voor Cahuita eerder voor het plaatsje Puerto
Viejo. Beide plaatsen ben ik geweest en Puerto viejo vond ik een stuk leuker en vooral mooiere stranden.

Arenal vulkaan + monteverde een must.

Mijn reisvolgorde:

1. San Jose
  2. Bus naar Fortuna (Arenal) Bezoek ook de waterval!
  3. Jeep-boat-jeep naar monteverde (kost 15 dollar en scheelt je 4 uur reizen en is ook nog
    eens een ontzettend mooie tocht)
  4. Bus naar Liberia, park Rincon de Vieja
  5. Bus naar Puntarenas, vanaf daar boot en bus naar Montezuma/malpais
  6. Terug naar Puntarenas en vanaf daar naar Manuel antonio
  7. Manuel Antonia naar Dominical, Geweldige watervallen daar
  8. Dominical naar sierpe, vanaf sierpe boot door mangroven en open zee naar Drake. Deze mangrove zijn zo ontzettend mooi, grootste mangrove stelsel van Midden-amerika. Op open zee hebben wij ook nog humpbackwhales gezien. In drake bay tour gemaakt het National Park in en daar overnacht. Ook nog wezen snorkelen rond Cano Island, ondermeer schilpadden, roggen, 1000en barracuda’s en hamerhaaien gezien.
    9 Van drake bay bus richting San jose en toen direct door naar Cahuita.
    10 Cahuita naar Puerto Viejo, erg leuke plaats en een fiets huren daar is geweldig om de omgeving te zien. Veel leuke bars cafe’s en je kan er ook nog eens onzettend mooi op zee kanoen en tevens vanaf zee de jungle in kanoen.

Drake bay was het hoogtepunt van mijn reis. Zo ontzettend veel Wildlife gezien, daar kon ik van tevoren alleen maar van dromen. Montezuma/mal pais een goede 2e plek, backpackersheaven!