Rechten na fikse vertragingen!

Hey allemaal!
Ik ben vannacht teruggekomen uit Nederland, en had dikke 5 uur vertraging!
Nou weet ik toevallig dat ik eventueel recht heb op compensaties, maar omdat niet iedereen hiervan op de hoogte is, leek het me een handig idee om hier ook een topic over te openen.
Had gekeken of er al een topic over was, maar nog niet gevonden (sorry als ik eroverheen gekeken heb!)

Bij deze een interessante site met de informatie!
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Vakantie_en_vrijetijdsbesteding/Vliegreizen/Basisinformatie/Mijn_vlucht_heeft_vertraging_Waar_heb_ik_recht_op

Een paar uitgelichtte puntjes:

"Vertraging van 2 uur
Hebt u te maken met een vertraging van twee uur of meer bij een vlucht van minder dan 1.500 kilometer? Dan hebt u recht op eten en drinken en eventueel een hotelovernachting met vervoer van en naar het vliegveld en twee telefoongesprekken, telexberichten, faxberichten of e-mails.
Vertraging van 3 uur

Komt u door de vertraging drie of meer uren later op uw eindbestemming aan? Dan heeft het Europese Hof van Justitie beslist dat u daarnaast recht hebt op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand die u vliegt. Hieronder leest u wanneer u welke vergoeding krijgt als uw vlucht vertraagd is.
[ul]
[li]*€ 250 per passagier voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer; *[/li][li]*€ 400 per passagier voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer; *[/li][li]*€ 600 per passagier voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer. Deze vergoeding kan worden gehalveerd als de vertraging niet meer dan vier uur is. *[/li][/ul]Vertraging van 5 uur

Hebt u een vertraging van meer dan vijf uur? Dan kunt u ervoor kiezen om niet te gaan. U krijgt dan het geld van uw vliegticket terug. Gebeurt dit op een vliegveld waar u bijvoorbeeld een tussenstop maakt? En u kunt niet verder vliegen? Dan krijgt u een gratis vlucht naar het vliegveld waar u vandaan bent gekomen. De luchtvaartmaatschappij moet u deze vlucht aanbieden."
**
"Wat is overmacht?

Soms gebeuren er dingen in een land waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. Bijvoorbeeld een oorlog of een orkaan. Dat heet overmacht. Door de oorlog of de orkaan kan uw vlucht vertragen. U krijgt dan geen vergoeding."

Thanks voor zoveel waardevolle info!!!

En gelukkig ben je er weer(bij je mannetje dan) maar wat een vertraging zeg…

Ik kreeg nog de volgende tip van een ander lid van het forum:

Je kan n claim indienen via www.euclaim.nl
dat kan vanaf 3 uur vertraging. Je kan daar vrlijblijvend wat invullen en je krijgt via je mail direct bericht waar je recht op hebt.

Ik had deze al in ander topic geplaatst