Rechten bij annulering vlucht

Hallo allemaal,

Eind maart zou ik vanuit Lima via Madrid naar Amsterdam vliegen. Nu word ik net gebeld door Vliegwinkel: Iberia vliegt vanaf 2013 niet meer op amsterdam. Het alternatief wat ze me bieden: een extra tussenstop in Londen. Dus: Lima- Madrid - Londen - Amsterdam. Een andere optie was Lima - Miami - Londen - Amsterdam.

Beide alternatieven hebben dus een extra tussenstop. Ik heb juist voor Iberia gekozen omdat ik maar 1 tussenstop wilde, anders had ik wel een goedkoper ticket geboekt met meerdere tussenstops in eerste instantie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik hiermee akkoord gaan?

Overigens kon ik ook mijn geld terugkrijgen, maar inmiddels zijn de tickets ruim 200 euro duurder geworden, dus dat is ook niet echt een alternatief…

PS. met KLM van Madrid naar Amsterdam vliegen was ook geen optie, aangezien Iberia geen partner is van KLM.

Ik heb hetzelfde ooit gehad met Air France. Wanneer de wijzingen in het vliegticket minstens zoveel weken voor vertrek zijn aangekondigd, dan mag de maatschappij deze doorvoeren. De klant kan daarmee akkoord gaan, of zijn geld terug krijgen.

Inderdaad, een luchtvaartmaatschappij heeft het recht schemawijzigingen door te voeren, zolang ze een alternatief aanbieden.
U heeft in dit geval een alternatief gekregen, dus heeft u helaas geen recht op een tegemoetkoming.

Mvg,
Vliegplein.nl

Rosa heeft niet bij de luchtvaartmaatschappij geboekt (lees: koopovereenkomst gesloten), maar bij Vliegwinkel. Als Rosa heeft betaald voor een vlucht met slechts 1 tussenstop, dan dient Vliegwinkel met een gelijkwaardig alternatief te komen. Als Rosa 2 tussenstoppen niet als “evenwaardig” beschouwt, kan ze daar inderdaad niet mee akkoord gaan. Dat Iberia en KLM geen partners zijn, speelt daarom in veel mindere mate een rol, want Vliegwinkel verkoopt dit allemaal.

(N.B. Dit is mijn persoonlijke interpretatie, ik ben geen consumentenrechtenspecialist, laat staan advocaat o.i.d.)

Helaas werkt dat niet zo, Vliegwinkel is slechts een tussenpersoon tussen de reiziger en de luchtvaartmaatschappij. De overeenkomst wordt dus gesloten tussen de 2 laatstgenoemde partijen.

Jeetje, wat balen!
Heb ik ook wel eens gehad, met een vliegmaatschappij die langzaam failliet aan het gaan was. Ook geboekt via Vliegwinkel.
Meer tussenstops en constant veranderende vluchten (ik had een Varig airpass met 5 vluchten in Brazilië plus de heen- en terugvlucht naar/van Zuid-Amerika, die dus continu wijzigden). Uiteindelijk heeft het in mijn geval ook wel eens gunstig uitgepakt, zo had ik opeens onverwacht 10 uren te besteden in de stad Brasilia, best leuk!
Ik heb het destijds maar gewoon over me heen laten komen, en af en toe wist ik zelf al meer dan De Vliegwinkel, bijvoorbeeld over mijn terugvlucht naar Europa. Toen moest ik De Vliegwinkel vertellen dat die vlucht naar Parijs niet meer bestond! Een paar uur later belden ze me terug en hadden ze een vlucht via Frankfurt voor me geregeld. Ook prima.

Maar in jouw geval kan ik me voorstellen dat je baalt, omdat je juist iets duurders had gekozen om minder tussenstops te hebben. Iberia staat ook niet zo goed bekend… qua service enzo.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou je die eens kunnen bellen. Die hebben juristen beschikbaar die kunnen uitzoeken waar je wel en niet recht op hebt.

Of misschien kun je de Vliegwinkel vragen of ze voor dezelfde prijs een langere tussenstop toestaan in één van die plaatsen (bv. 12 uren of 36 uren ofzo) zodat je even een stad kan bekijken onderweg. Wel grappig toch om even Londen of Miami in te gaan? :slight_smile: