Mogelijkheden na grove wijziging reistijden.

@ all,

Dit is mijn eerste posting op dit forum in de hoop dat er iemand is die mij een passend advies kan geven wat mijn (on)mogelijkheden zijn.

Het betreft het volgende.
In februari hebben wij via een bekend reisbureau net over de Duitse grens een reis geboekt voor 8 volwassenen naar Side Kumköy. Dit doen wij, mede door de gunstige ligging van de vliegvelden Weeze en Düsseldorf al jaren.

Deze reis is georganiseerd via Neckermann Duitsland en is destijds een welbewuste keuze geweest. Bij het uitzoeken van deze trip waren er meerdere mogelijkheden met even zo vele reistijden. Uiteindelijk hebben wij gekozen om toch via Amsterdam te vliegen ondanks een hogere reissom, maar puur vanwege de bijzonder interessante vluchttijden. Deze zijn destijds door de consulente met de hand op de optie geschreven en daarvan hebben wij nog kopiëen.
Heen,
Vertrek 16 okt om 6;30u vanaf Amsterdam met Transavia.
Terug,
Vertrek 23 okt om 21:25u vanaf Antalya met Transavia.

Enige weken geleden ontvingen wij, nadat wij een vraag stelden over de vluchttijden, van het reisbureau te horen dat de vertrektijd als volgt gewijzigd is.
Heen
16.10.2010
20:35 uur - 23:59 uur
Transavia; HV 847
Retour
23.10.2010
21:25 uur - 00:40 uur
Transavia; HV 292
Wij waren hier niet blij mee maar hebben dit maar geaccepteerd.

Nadat wij vandaag de terugvlucht aan het zoeken waren bleek dat deze onvindbaar was. Opnieuw het reisbureau gebeld waarna deze opnieuw met een wijziging op kwamen draven. Overigens zijn wij nooit door Neckermann zelf benaderd dat de vluchttijden gewijzigd zouden worden. Door ons initiatief kregen wij van het reisbureau deze wijzigingen te horen.

Heen op **16.10.2010 **om 20:35 uur met Transavia; HV 847 en

Retour op [FONT=Arial]23.10.2010 om 06:30u met Onur Air.

Dit kost ons nu dus twee dagen op een reis van slechts 7 dagen en wij vliegen nu terug met een, op z’n zachtst gezegd, luchtvaartmaatschappij met een twijfelachtige reputatie. Eén persoon uit ons gezelschap durft zelfs niet met deze Turkse maatschappij te vliegen gezien haar eerdere ervaringen met onur Air. :mad:

Vandaar dat ik op zoek ben naar de juridische (on)mogelijkheden om wellicht toch nog een langere vakantie te krijgen. Zoals oorspronkelijk gewenst.

Wij hopen op heldere adviezen waardoor onze geplande vakantie alsnog gewoon als gepland kan plaats vinden.

[/FONT]

Hallo
Hoe ik jullie ongenoegen ook begrijp hier kun je niets aan doen!!!

Je boekt met een reisorganisatie, en alle vluchttijden zijn onder voorbehoud. Want je vliegt niet met een lijnvlucht maar met een charter, welke steeds kunnen wijzigen(tot daags van te voren)

het is dus 1 reisdag heen, 1 reisdag terug, en je verdere vakantiedagen… als je geluk hebt dan heb je 1 reisdag die nog als vakantiedag te genieten is, maar … het is ‘zoals het is’

Hopelijk laten jullie hierdoor niet je vakantie bederven, en wens ik jullie een fijne tijd

Volgens mij heeft een vluchtmaatdchappij het recht vluchten tot twee weken voor vertrek te wijzigen. Ze moeten de klanten hiervan op de hoogte brengen.

Een klant heeft op zijn beurt het recht niet akkoord te gaan met een dergelijke wijziging. Maar dan? Als je annuleert heb je geen vakantie meer. Je kan een andere reis boeken, evt met hulp van je reisbureau.

Wij zullen sowieso proberen om de vakantie niet te laten vergallen hoewel het toch wel erg zuur is.
Of niet akkoord gaan en samen met het reisbureau een alternatief zoeken een reële optie is zal ik morgen eens navragen. Ik vraag mij zelfs af of wij zonder gevolgen überhaupt MOGEN annuleren. Persoonlijk vind ik van wel maar dat is iets anders. :slight_smile:

Dit wordt vast nog vervolgd.

Zoals Beppie ook al aangaf, je kunt hier niets aandoen. Chartermaatschappij zijn altijd onder voorbehoudt van wijzigingen, en dan betreft het zowel de luchtvaartmaatschappij als de tijden. Deze kunnen bij wijze van spreken dezelfde dag nog wijzigingen.

Indien het alleen een tijdswijziging betreft, en dus geen andere datum betreft is er over het algemeen geen mogelijkheid tot kostenloos annuleren, daar deze regel vastgesteld is. Tijden kun je niet van uit gaan. Hoe zuur het ook is, de eerste en de laatste dag wordt gezien als reisdag.

Inmiddels kwam ik dit nog tegen. Vooral de laatste passage biedt wellicht mogelijkheden.

Bij ons is het overigens niet enkel de reistijd maar ook de luchtvaartmaatschappij. Dat lijkt mij een wezenlijk verschil.

Door ongunstige reistijden mis ik twee dagen van mijn vakantie. Mag dat?

Ja, het is toegestaan dat twee dagen van uw vakantie worden gebruikt voor het reizen. U boekt een pakketreis. Op dat moment spreekt u met de reisorganisator af op welke datum u vertrekt en op welke datum u terugkomt. De precieze vertrektijden krijgt u vaak pas later te horen.

Soms zijn deze vertrektijden ongunstig. Bijvoorbeeld als u pas laat op de dag op uw bestemming aankomt. En als u heel vroeg in de ochtend weer terug naar huis vertrekt.

Heeft u geen vertrektijden afgesproken ? En reist u op de afgesproken dagen? Dan komt de reisorganisator zijn afspraken na. Dus hebt u geen recht op andere reistijden.

Zijn de vertrektijden ongunstig? Neem toch contact op met uw reisorganisator. Misschien bieden ze u een oplossing.

Kijk vooral goed of in de reisgids staat dat er met EN transavia EN onur gevlogen wordt…
Want dan heb je geen poot om op te staan.

Nogmaals, door nu zo ‘hoog op te spelen’ ga je echt een deel van je vakantie verpesten!!!(al is het maar de voorpret die er niet meer is, en alleen het ‘regelen’ van iets waar je geen invloed op hebt…

Ga eerst naar je reisbureau, alwaar je waarschijnlijk geen andere antwoorden zal krijgen, maar misschien wel de mogelijkheid tot omboeken (tegen administratiekosten mits het bij dezelfde maatschappij blijft)