realistische reisroute

Hallo,

Wij gaan vanaf 4 juli 4 weken naar Indonesië en hebben volgend reisschema in gedachten. Mijn vraag is of deze realistisch is:

Parijs-kuala Lumpur, Kuala Lumpur-Medan, we blijven niet in Medan maar reizen(met de bus 3 u heb ik begrepen)meteen door naar Bukit Lawang. Daar slapen we en brengen we 1 dag op het gemak door o.a. ook om de jungletocht te regelen. We zouden een meerdaagse trektocht door de jungle willen doen. (Tips?)
Vervolgens zouden we doorgaan naar Brastagi(bezoek Karo villages) In totaal hier 2 dagen blijven en dan doorrijden naar Parapat om dan meteen de boot te nemen naar Samosir(Toba meer) vanaf de haven Tigaraja naar Tuk-Tuk.
We zouden hier wat willen wandelen, fietsen, genieten,…(nog andere tips? en hoeveel tijd hier voor uittrekken?)
Daarna zouden we willen doorreizen naar Bukittingi(daar enkele dagen blijven?), Maninjau en tot slot Padang(Hier ook wat langer blijven of niet?)
Vanuit Padang zouden we dan naar Jogyakarta willen vliegen(mogelijk?) en daar dan een week willen blijven(bezoek aan tempels, via-via reiscafé)
Daarna weten we het niet zo goed. We houden niet zo van massatoerisme en dachten daarom Bali te skippen en Lombok te doen. Of zouden we dan echt iets gemist hebben?
We vliegen wel terug naar Parijs vanuit Denpansar op Bali.

Groetjes,http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon6.gif

Annelies

Als ik het dus begrijp gaan jullie gelijk door vanuit Polonia Airport in Medan naar Bukit Lawang, het eea hebben jullie hier ook al voor geregeld…vervoer, een gids ed.

*Waarom via Parijs? *
*Malaysia Airways heeft de route Amsterdam Medan met een stop op Kuala Lumpur; MH 017 / MH 016 *

http://www.bmair.nl/Vliegtickets/Azie/Vliegtickets-Indonesie-Medan.htm

Je zou dan het volgende kunnen doen: koop een retour Kuala Lumpur of Singapore, en vlieg vanuit Kuala Lumpur naar de andere kant (Medan).

*Vanuit Denpasar vlieg je weer terug naar Singapore/Kuala Lumpur. Je lokale vluchten daar kopen, en niet hier regelen, je hebt dan nl SITI (Sold Inside Ticketed Inside) voordelen = ticket betaald in het land waar vanuit gevlogen wordt waar ook ook het ticket wordt betaald en waar het ticket ook wordt uitgeprint , wanneer in Nederland geregeld is het SOTI (Sold Outside Ticketed Inside)= ticket betaald in Nederland, reis vangt aan in een ander land en wordt in een ander land uitgeprint, jij moet het ticket ophalen bij een agentschap oid in Kuala Lumpur/Singapore, is altijd duurder. *

Voor Indonesie geldt dat je een uitreis ticket ***moet *hebben, en misschien wordt er in Singapore/Kuala Lumpur om gevraagd reisdocumenten te laten zien dat je het land weer uit gaat. Regel dan bv tickets hier in Nederland of (SOTO) Sold Outside Ticketed Outside= ticket uitgegeven in een ander land dan waar de reis begint, en betaald in een ander land dan waar de reis begint, of het wordt SOTI.

Je schrijft dat je gaat backpacken…mijn advies: koop je tickets lokaal (SITI) altijd goedkoper, met overboekingen ed hoef jij je geen zorgen te maken.

Tot slot wil ik even kwijt dat ik qua tijd vier weken weinig vind. Naar ik begrijp zijn jullie niet zo bekend, en willen het ‘backpack’ doen. Het gaat er iets anders aan toe, het warme klimaat, de Indonesische ‘plan2’ en sabar en sebentar cultuur breekt mensen, ik zou het rustiger doen en zeker wat meer de tijd voor deze reis nemen Als je al een week in Yogya wil blijven rest je drie weken, en daarin moet alles 'gladjes en soepel verlopen, realiseer dat je vliegreis ook tijd kost, heen vliegen en terug…Anderhalve maand zou wellicht kunnen, met een beetje tijdsplanning maar 4 weken met de manier van reizen zoals je beschrijft dan moet je de weg weten, en het eea moet geregeld zijn. Overigens kun je vanuit Padang naar Yogyakarta vliegen: Lion Air. http://www.lionair.co.id/Default.asp

Bij je visa aanvraag bij de Indonesische Ambassade in Den Haag moet je kunnen aantonen dat je een retourticket hebt !

Bedankt allereerst voor je antwoord.

Vervoer/gids/logies,… regelen we allemaal ter plaatse.

Wij vertrekken vanuit Parijs omdat dat goedkoper uitkwam.

Ons eerste reisplan is inderdaad wat te veel voor 1 maand.
Sowieso zijn we van plan om van Medan naar Padang te reizen op Sumatra.
Sumatra willen we zeker doen!
Nu stellen we ons de vraag of we het zuiden er ook zouden bijnemen. Bali en java zouden we dan voor deze keer laten vallen.
OF
reizen van Medan naar Padang op Sumatra(zonder het zuiden) + Bali
OF
reizen van Medan naar Padang op Sumatra(zonder het zuiden) + 1 week Jogyakarta.

Zou 1 van deze opties haalbaar zijn?
Indien ja, kunnen we zo moeilijk kiezen.
Kan iemand ons hierbij helpen?

Groetjes,

Annelies

Een maand Sumatra,

Medan, Bukit Lawang, dan naar de Batakjes met hun punthuizen nabij Samosir en verder naar Tuk2. Bukitinggi, Maninjau (prachtige uitzichten over het nabij gelegen meer, vind het qua uitzichten mooier dan Toba <is al wat (kaler, leger) ontbost de omgevingen rond Toba> Bukitinggi, Padang en Palembang door Jambi.

Medan, vind ik persoonlijk een van de leefbare steden van Indonesie, al ik de vergelijking neem met bv: Yogya, Surabaya. Jakarta is van een andere orde Metropolisch. Het is natuurlijk een moslim bolwerk maar het ademt nog sfeer uit, een Hollandse gloed is wat duidelijker te herkennen, en het is overzichtelijker. Op zich best de moeite om Medan wat meer tijd te geven voor je de ‘‘jungle’’ intrekt. Je kunt over land verder of per pesawat naar Palembang: iets meer een zakelijke industrie stad maar het ademt levendigheid uit.

Yogya: Merapi, zilversmederijen, Jl. Malioboro, Prambanan, Borobudur, Kraton. Een drukke stad, levendigheid.

Bali…kijk bij het onderwerp ‘Bali’ verderop in dit forum.