Wellicht is deze vraag vaker gesteld, maar na enkele pagina’s te hebben doorgespit, ben ik deze nog niet tegengekomen.
Deze zomer vertrek ik voor 1,5 maand naar Indonesie, waarvan ik een maand samen met een vriend zal reizen om vervolgens nog twee weken solo door te brengen.
Nu is het plan om in Medan te landen, waar we Bukit Lawang zullen aandoen, om vervolgens over Java te reizen en op Bali te eindigen. Hier zal ik tevens in mijn eentje de laatste twee weken doorbrengen.
Heeft er iemand tips dan wel ervaring hoe je zo efficient en goedkoop mogelijk op Sumatra kunt landen om vervolgens via Bali weer te vertrekken naar Nederland? Twee losse tickets lijkt me aan de prijzige kant, vandaar de vraag.
Je kunt via een ticketsite zelf regelen hoe je wilt vliegen.
Bijvoorbeeld heen naar Medan( Sumatra)en vertrek naar Nederland via Den Passar( Bali) Als vluchtmy had ik toen Singapore airlines.
Een binnenlandse vlucht kun je via het guesthouse of hotel laten regelen.
Tenminste dat heb ik in 2009 gedaan. Ik heb toen een vlucht van Medan naar Jakarta gedaan.
Het Guesthouse in Medan heet JJ’s Guesthouse en is niet ver van het vliegveld en de eigenaresse spreekt Nederlands. Kijk maar op Internet.
Bukit Lawang is ongeveer 5 a 6 uur reizen vanaf Medan. Mijn advies is om eerst een hotel of guesthouse in Medan te nemen en pas de volgende dag naar Bukit Lawang te reizen. Oh ja nog een advies: vraag altijd eerst wat je aan een gids moet betalen of vraag aan het hotel in Bukit Lawang wat de gangbare prijs is, zodat je het kunt vergelijken.
Waarschijnlijk is het het goedkoopste om een retourticket Kuala Lumpur te boeken, en dan met Air Asia naar Medan en later vanuit Bali naar KL te vliegen. Deze tickets kun je gewoon online bestellen. Air Asia vliegt ook van Medan naar Surabaya of Bandung. Via andere Indonesische maatschappijen kun je ook naar andere plekken op Java vliegen. Ter plaatsen te regelen.
Afhankelijk van de drukte is het trouwens maar 3-4 uur naar Bukit Lawang. In principe hebben gidsen een vaste prijs, maar vooraf informeren kan geen kwaad.
Houd rekening met drukte ivm het eind van de Ramadan half augustus.
Voor Maleisie geen probleem, om Indonesie binnen te komen heb je een ticket het land uit nodig. Je krijgt een visum van 30 dagen bij aankomst in het land. Wil je langer, dan moet je het verlengen. Het is echter goedkopwr om voor vertrek een visum voor 60 dagen aan te vragen, bijvoorbeeld in den Haag.