Realistische reisplanning (Noord-Thailand, Noord-Laos en Cambodja)

Hallo reizigers,

Graag zou ik wat advies krijgen over de door mij geplande reisroute. Van eind augustus tot begin november (bij elkaar zo’n 9 1/2 week) vertrek ik samen met een vriendin naar Indonesië, Thailand, Laos en Cambodja. Ik heb nog nooit eerder een dergelijke ‘backpack’ reis gemaakt, dus als ik finaal de mist in ga, hoop ik dat te horen :biggrin:

De eerste 3 zullen we op Sumatra verblijven. Hier heb ik nog geen echte planning voor (maar het Pula Weh, Bukit Lawang, Lake Toba, Medam)
Daarna vertrekken per vliegtuig naar Bangkok. Het volgende reisschema heb ik bedacht. Is dit haalbaar, of ben ik mezelf rijk aan het rekenen (qua tijd)? Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik dat ook graag.

Reis Noord-Thailand, Laos, Cambodja: 26 september – 3 november

Bangkok 26 september - 29 september (o.a. fietstour door bangkok)

29 september: nachttrein richting Chiang Mai trein 1 of 13. (21 euro)

30 september – 4 oktober: Chiang Mai

4 oktober: 4 uur durende busreis naar Pai (wel met veel bochten)

4 oktober - 7 oktober Pai

7 oktober bus Via Chiang Mai naar Chiang Rai (7 uur)

7-8 oktober Overnachten in Chiang Rai

8 oktober bus Chiang Rai naar Huay Xai (vroeg vertrekken!)
Gibbon Experience www.gibbonexperience.org (veel geld +/- 300 euro en duurt lang) Zo ja: hier dan meer dagen voor uittrekken.

8 oktober: van Huay Xai met de slowboot naar Luang Prabang (2 dagen incl overnachting, vertrekt om 10 uur ’s ochtends!)

10 oktober – 13 oktober: Luang Prabang

13 oktober bus van Luang Prabang – naar Vang Vieng

13 oktober – 15 oktober Vang Vieng

15 oktober bus naar Vientiane (4 uur)

15 – 17 oktober Vientiane

17 oktober: vliegen naar Cambodja: Phnom Penh (VietnamAirlines 2 uurtjes, 150 euro enkeltje)

17 oktober – 21 oktober: Phnom Penh

21 oktober met de boot/bus naar Siem Reap (5 a 6 uur, 32 euro / 8 euro) en Angkor Wat

21 oktober – 27 oktober : Angkor Wat en Siem Reap

27 oktober – 2 november: Chillen op een eiland.:vak02: In Thailand? Of Cambodja? (Graag tips!!)

3 november: Bangkok terug naar huis.

Alvast heel erg bedankt!
Lena

ps. Ik merk dat ik uit ben gegaan van meer dan 3 weken Sumatra, dus daar zitten nog wat dagen ‘speeltijd’.

Hi Lena,

Klinkt als een superreis :biggrin: Leuk hoor! Een gedeelte van jouw reis heb ik gemaakt dus daar kan ik je wel tips over geven. Je zegt dat jullie de eerste drie weken in Sumatra verblijven maar dat je daar nog geen planning voor hebt. Dat is op zich niet zo erg maar een paar dingen is wellicht handig om over na te denken zoals bijv. je vervoer. Ik neem aan dat je aanvliegt op Medan? Als je dan naar Bukit Lawang wilt gaan, wat ik je ten zeerste aan kan raden (één van mooiste ervaringen daar gehad en ik heb veel gereisd) is het handig even uit te zoeken hoe je daar wilt komen. Wij hadden een prive chauffeur geregeld omdat we die busjes te gevaarlijk en oncomfortabel vonden maar ja onze vakantie duurde maar drie weken. Vanuit Bukit Lawang kan je nog naar een dorp verder waar je olifanten kunt wassen (ben de naam even kwijt maar kan ik opzoeken). Hier kom je niet zomaar met het openbaar vervoer. Ik las ook dat je naar het Toba meer wilt. Dat is ook supermooi maar wel een flinke rit (en dat was het al in de luxe auto van onze chauffeur met airco). Verder is Pulau Weh schitterend als je wilt duiken. Er zit een Nederlandse duikschool op het eiland. Buiten het duiken om is er niet veel te doen en je bent gebonden aan je bungalow van de duikschool (erg goed en niet superduur) als je daar besluit te verblijven. Er zitten restaurants op het strand bij de bungalows dus don’t worry maar als je niet gaat duiken zou ik niet zo snel naar Pulau Weh gaan. O ja en de Sharia wet is daar vol van kracht dus op de ferry waar ik in mijn lange baggy broek, strooi haar en t-shirt korte mouw op ging vonden de mannen mij super sexy en keken de vrouwen me kwaad aan (van top tot teen bedekt). Dan weet je dat vast :wink:

Over de trein naar Chiang Mai… is prima te doen maar voor een paar tientjes zit je er binnen een uur met Air Asia. Ze hebben vaak zat aanbiedingen. Keuze is aan jullie natuurlijk!

Laos ben ik niet geweest dus dat sla ik even over. Angkor Wat 6 dagen is meer dan genoeg. Je kan dan heel relaxed de tempels gaan bekijken. Ga met zonsopgang, je moet rete vroeg op maar het is absoluut de moeite waard. Echt schitterend!

Qua chillen op een eiland kan je alle kanten op. Zo heb je Koh Panang waar je de fullmoon party hebt en Koh Samui wat rustiger is. Je kan mooi duiken op Koh Tao. Mijn favoriet is Ao Nang in het zuiden van Thailand. Voor 45 euro vlieg je er met Air Asia naar toe vanuit Bangkok (luchthaven Krabi, enkeltje, 1,5 uur). Vanuit daar kan je ook nog naar PhiPhi gaan (wel erg toeristisch geworden door de film The Beach). Zelf heb ik er twee keer de 5 island tour gedaan, echt super!

Ik kan je nog veel meer vertellen maar dan wordt dit een enorm verhaal. Je kan me altijd even mailen (jeanitharenes@hotmail.com) als je meer wilt weten. Heb ook een blog geschreven over Bangkok en Thaise oplichtingspraktijken (niet van schrikken, zijn gewoon van die toeristen trucs). Die kan je lezen op www.corazonfairtrade.nl/blog.

Succes met alle voorbereidingen!

Groetjes,

Jeanitha

Ha Jeanitha,

Wat fijn dat je zo snel hebt gereageerd! Wat Sumatra betreft: we willen onze reis graag beginnen op een relaxt eilandje; daarom kwam ik al snel uit op Pulah Weh. Het gaat maar om een paar dagen. Overigens landen we op Jakarta en willen we dan gelijk door vliegen naar Bandah Aceh om vanuit daar de boot naar Pulah Weh te pakken. Ik heb nogal verschillende berichten gehoord over Aceh en jouw verhaal klinkt ook niet echt heel erg leuk. Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk te maken hebben met de Sariah. Ik dacht dat het op Pulah Weh allemaal heel vrij was namelijk… Heb jij nog andere tips voor een leuke relax plek in Sumatra (bij zee). Zelf dachten we aan de Gili eilanden op Lombok, maar dat is natuurlijk een beetje zonde van de reistijd…

Bedankt voor al je tips! Ik ga kijken wat je allemaal aanraadt, die eilandjes klinken super! Mocht er nog iets zijn dan zal ik je zeker mailen. In ieder geval super bedankt voor het aanbod! Ga ook je blog lezen!!

Groetjes,
Lena

Ik heb nogal een uitzoektic haha dus ben direct even gaan kijken. Penang is een goede optie. Het ligt tussen Maleisië en Sumatra in en vanuit Jakarta vlieg je r voor rond €60 naar toe met air asia. Vaanuit penang gaat er een rechtstreekse vlucht naar medan. Ook weer met air asia en voor rond de €60. Penang is geen klein eiland maar er valt wel veel te doen, kan er uitgaan en mooie stranden. Ben er nooit geweest maar het is populair. Anders maar even googlen!

Volgens mij hebben jullie een mooi reisschema. Overal is goed de tijd genomen.
Waarschijnlijk zul je minder tijd nodig hebben in Vientane, Siem reap, Vang vien. Phnom phen zou ik overslaan, en dus vanuit Vientane met de bus naar Cambodja.
De slowboat heb ik overgeslagen omdat het me te lang op een boot zitten leek, en daar ben ik blij om. Ik heb een bus genomen vanuit Huay xai.

Om te relaxen zou ik eerder richting Ko chang gaan, want dat ligt dan redelijk in de buurt. Wil je naar de andaman zee/ko samui dan zou ik zeker een extra vlucht inplannen.

Ik zou nu niet echt iets aan het schema veranderen, want ik denk dat je wanneer je onderweg bent al genoeg zult veranderen.

Veel plezier!

Dank ontheroad! Jeanitha ik ga naar Penang kijken!