Reacties op rondreis

Wij gaan in februari met onze zoons van 17 en 15 jaar 1 week naar Marokko en hebben het volgende reisschema bedacht.
Dag 1: Aankomst Agadir, met huurauto naar Marrakech
Dag 2: Marrakech
Dag 3: Van Marrakech naar Boumalne Dades via pas Tizi n Tichka
Dag 4: Ochtend: gorges du Dades; middag rijden naar Merzouga
Dag 5: Woestijnbezoek
Dag 6: Rijden van Merzouga naar Taroudannt
Dag 7: Taroudannt
Graag willen we reacties:
-is dit in tijd haalbaar is (zeker gezien de winter cq sneeuw in de Atlas).
-is de pas Tizi n Tichka altijd berijdbaar? Wat te doen bij veel sneeuw?
-tips mbt woestijnbezoek? Overnachting woestijn aan te raden in februari?
Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!

Hallo,

We hebben dat in maart 2010 ook gedaan op een week.
Afstanden zijn te doen, maar jullie zullen veel uren per dag in de auto zitten, reken op minimaal 4 uur per dag. Je haalt er gemiddeld max. 50km/u op de wegen. Onderweg stop je regelmatig, omdat alles even mooi is.
De rit van Merzouga naar Tarroudant zal ongeveer 8 uur duren. Maar alles wat jullie willen doen is zeker de moeite. Het zal een vermoeiende week zijn, maar je doet er zoveel indrukken op.
Begin maart hebben wij, met kinderen, geslapen in een tent in de woestijn bij Merzouga. Het was er overdag heel warm, maar als de zon ondergaat koelt het flink af. We hebben met onze jas aan geslapen. De zandduinen van Merzouga zijn wel de mooiste en hoogste van Marokko.

Goede reis, en als ik nog tips kan geven…

Groetjes Heidi

1 like

Beste Heidi,

Dank je wel voor jouw reactie. Bijzonder dat jullie vorig jaar zo’n reis hebben gemaakt. Nog een paar vragen:

• Is de pas bij Tizi n Tichka altijd open? Is de kans dat daar sneeuw ligt groot? Wat dan te doen?
  • Hadden jullie de overnachtingen al in Nederland geregeld of kun je dat beter ter plekke regelen?
  • Met wie hebben jullie in Merzouga de woestijnovernachting gedaan? Of boek je dat ook ter plaatse? overnachten in de woestijn sprak onze jongens ook heel erg aan!
  • Heb je nog tips over de autohuur? Soort auto? Verhuurmaatschappij?

Dank je wel alvast! Het is zo fijn wat informatie te krijgen van ervaringsdeskundigen!
Groetjes, Marjan

Hallo Marjan,

Voor je aan de Tizi n Tichka pas begint, moet je in Marrakech informeren of de pas open is. Kan je gewoon navragen op je overnachtingsadres.
Afgelopen maart hadden we ons vanuit Nederland geinformeerd, omdat er kort tevoren veel sneeuw was gevallen. Er was toen ook op het journaal dat er in de bergen daken van schooltjes waren ingestort.
Toen we ter plekke waren, viel het erg mee, omdat de pas veel gereden wordt, houden ze hem goed schoon. Voor ons was hij goed berijdbaar, maar alleen bij daglicht. Advies is om iedere dag goed op tijd te vertrekken!
Wij regelen veel thuis van tevoren, vooral ook omdat we altijd in korte tijd veel willen zien. Maar het is ook mogelijk om in Marokko op de bonnefooi te gaan. Hebben we in november gedaan, met onze 3 kinderen. Je vindt altijd een slaapplaats. Veel typisch Marokaanse B&B’s staan niet op internet.
We sliepen zelfs een keer voor 2 euro per persoon! Het hangt ervanaf hoe avontuurlijk je bent.
We hebben al een paar keer via easycar een auto gehuurd, ong. 25 euro per dag voor een dacia logan. Dacia logan is vooral goed omdat je dan als toerist niet teveel opvalt. Je hebt er wel een creditkaart voor nodig en ze vragen waarborg.
In november hebben we via internet prive een dacia gehuurd, toen moesten we geen borg betalen. Als je wil zoek ik het internet adres op, weet het niet vanbuiten. De huurprijs was ook 25 euro per dag.
Voor onze woestijnovernachting in Merzouga hadden we vantevoren via internet gezocht, en veel vergeleken. We boekten bij kasbah la sable d’or.
De eigenaresse is Frans en ze spreekt vloeiend Engels, ze is met een Marokkaan getrouwd. Ze regelde voor ons een gids met kamelen. Het koste 30 euro per persoon, maar je krijgt er alles bij, kamelen, avondeten en ontbijt, tent en lakens. We hadden een prive-gids, en een prive tent. Niet in een kamp met andere tenten. De volgende ochtend gingen we terug naar de bewoonde wereld, en konden we lekker douchen in de kasbah. Onze kinderen houden er echt onvergetelijke herinneringen aan over!

Groetjes Heidi

Hallo Marjan,

Ik vergat nog te vermelden dat de kans op sneeuw 100% is op de bergpas. De bergen gaan dus zeker mooi wit zijn.

Groetjes Heidi

Hallo Heidi,

Dank voor jouw geweldige informatie. Hier kunnen we veel mee. We krijgen er enorm zin in!
Hartelijke groet,
Marjan

Het is wel verschrikkelijk veel hoor wat jullie willen. marrakch naar boumalne is een lange tocht. en dan alleen een ochtendje daar blijven om weer door te rijden; ik zou er niet aan beginnen. Het is fysiek haalbaar ja, maar of het leuk is? De plekken die jullie bezoeken verdienen zoveel meer tijd.

Beste Tommmm,
Dank je wel voor jouw reactie. Ik ben inderdaad ook een beetje bang om teveel tijd in de auto door te brengen, maar kun je ons helpen: waar zouden we dan tijd in kunnen winnen of wat kunnen we dan beter laten zitten? We hebben helaas maar 1 week tijd.
Groetjes, Marjan

Dag 3: Van Marrakech naar Boumalne Dades via pas Tizi n Tichka
Dag 4: Ochtend: gorges du Dades; middag rijden naar Merzouga
Dag 5: Woestijnbezoek
Dag 6: Rijden van Merzouga naar Taroudannt
Dag 7: Taroudannt

hieruit begrijp ik dat jullie een retourtje agadir hebben?

Dag 3: omgeving marrakech; sochtends bijv. naar setti fatma en als er nog tijd is naar bijv. de watervallen.
Dag 4: marrakech naar dades
Dag 5: dades
Dag 6: dades -marrakech
Dag 7: marrakech- agadir

Dag 3: marrakech omgeving
Dag 4: marrakech-tafraoute
Dag 5: tafraoute
Dag 6: tafraoute
Dag 7: tafraoute - agadir

Dag 3: marrakech - draa
Dag 4: draa
Dag 5: mhamid
Dag 6: mhamid / draa
Dag 7: terug naar agadir

het zijn maar ideeën maar hiermee heb je toch iets meer rust terijwl je nog wel veel ziet. marokko is een land waar je naar terug wilt. bewaar sommige dingen gewoon voor een volgende keer.

Dank je wel. We gaan met de kaart en L.P. de alternatieven bekijken.
Groetjes, Marjan

Goedendag, wij zijn ook naar marokko geweest (dit met eigen auto) en hebben ook hetzelfde gedaan als jullie (+nog een aantal andere dingen). Wij hebben dit echter in de zomervakantie gedaan (ivm de kinderen en hun vakanties). Ik weet niet of u in een dag van Merzouga naar Taroudant komt, aangezien de wegen misschien niet overal al te goed zijn… Het moet wel kunnen, maar ik weet of het dan nog leuk is. Misschien al beginnen in de middag van dag vijf alvast het eerste stuk? Misschien in de dra vallei? Is zeker mooi daar. Weet niet hoe jullie wilden rijden? Verder heb ik geen ervaring in de winter in Marokko.

1 like