Ik ga in november een maand naar Thailand (vlucht 31 okt, aankomst 1 nov). Nu zijn we allebei nog nooit in Azië geweest en hebben we op basis van onze interesses een reisplan opgesteld. Dit is echt een eerste aanzet, dus zeker nog te schuiven. Het is alleen enorm lastig inschatten hoeveel tijd je voor vervoer etc moet inschatten. Ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven of onderstaande haalbaar is, of dat er dingen uit moeten of beter om kan wisselen.
Belangrijk:
Natuur
Authenticiteit
Geen massatoerisme
We hoeven geen luxe, maar de laatste paar dagen is wel leuk
Wildlife
1 Vlucht Amsterdam-Bangkok (22.00 uur)
2 Aankomst Bangkok (18.05 uur)
3 Bangkok Grand palace, what po, what pra kaew
4 Bangkok chatuchak markt, bike tour
5 Bangkok-Kanchanaburi
6 Kanchanaburi River Kwai, Dodenspoorlijn, Hellfire pass, Erawan waterfall
7 Kanchanaburi - Ayuthaya
8 Ayuthaya Wat Phra Mahathat
9 Ayuthaya Dagtocht naar Lopburi
10 Ayuthaya - Chang Mai Nachttrein
11 Chiang Mai Rondkijken
12 Chang Mai - Mae Hong Son
13 Mae Hong Son - Chang Mai
14 Chang Mai - Chang Rai White temple, brommertocht
15 Chang Rai (trekking) Jungle trekking, bergstammen
16 Chang Rai (trekking)
17 Chang Rai (trekking)
18 Chang Rai - Sokuthai
19 Sokuthai
20
21 Khao Sok (national park) Overnight lake tour
22 Khao Sok (national park)
23 Krabi Relaxen
24 Similian Islands Duiken/snorkelen
25 Eiland Relaxen
26 Eiland Relaxen
27 Bangkok Damnoen Saduak
28 Bangkok Samut Songkhram
29 Vlucht Bangkok - Amsterdam
[ul]
[li]Dag 3: voeg ook de Wat Arun toe[/li][li]Dag 4: ga eerst fietsen (halve dagtour in de ochtend; daarna kan je dan naar Chatuchak)[/li][li]Dag 6: is teveel van het goede. Als je op dag 5 vroeg uit Bangkok vertrekt, heb je nog genoeg tijd om de Dodenspoorlijn, de Bridge over the River Kwai, de geallieerdenbegraafplaats en een van de musea te bezoeken[/li][li]Ayutthaya blijf je wel erg lang hangen. Zou ik iets inkorten. Je hebt geen hele dag nodig voor de Wat Phra That Mahathat, tenzij je echt zeer geinteresseerd bent in tempels. Vanuit Ayutthaya kan je dan ook in de ochtend naar Lopburi reizen, het stadje bekijken en 's avonds de nachttrein naar Chiang Mai nemen vanaf Lopburi.[/li][li]Chiang Mai is een leuke stad, zou ik zelf iets langer blijven. Ik zou ook zeker niet in 2 dagen Chiang Mai-Mae Hong Son-Chiang Mai doen. Het is een behoorlijke afstand over de weg (je kan overigens ook in 25 minuutjes vliegen) en Mae Hong Son e.o. is echt prachtig. Ook vanuit Mae Hong Son kan je een trekking doen of bergstammen bezoeken.[/li][li]Sukhothai is zeker de moeite waard, maar zou ik op weg naar het noorden inplannen dus evt. van Lopburi naar Sukhothai reizen en vanuit daar naar Chiang Mai. Vanuit Chiang Mai kan je makkelijker terug naar Bangkok (bijv. vliegen met Air Asia) en dan de nachttrein nemen naar Surat Thani voor een bezoek aan Khao Sok.[/li][li]Dagje Similan vanuit Krabi eruit halen.[/li][li]Het ‘geen massa toerisme’ is natuurlijk onhaalbaar als je plaatsen als Grand Palace & Wat Phra Kaew, Ayutthaya, Damnoen Saduak etc etc. wilt bezoeken. Thailand is geen Bhutan.[/li][/ul]
Naar mijn mening is het programma nogal vol. Persoonlijk zou ik minder plaatsen bezoeken zeker omdat reizen in Thailand vaak veel tijd kost en vermoeiend kan zijn.
Svkaam, jullie reisprogramma vluchtig bekeken hebbend, krijg ik het idee, dat het zo is overgenomen uit een van de vele in omloop zijnde reisbrochures voor groepsreizen. Als ik dan verder in ogenschouw neem, dat je onder het kopje ‘Belangrijk’ onder meer zaken noemt als ‘authenticiteit’ en ‘geen massatoerisme’ kan ik het reisprogramma en de daarvoor belangrijke zaken - een programma dat van de ene massatoerismelocatie naar de andere leidt, locaties waar ook het begrip authenticiteit ver te zoeken is - niet met elkaar rijmen.
De onder het kopje ‘Belangrijk’ opgesomde zaken dienen kennelijk niet serieus genomen te worden, of - indien het wel degelijk doorslaggevende onderwerpen zijn, onderwerpen waarmee rekening gehouden dient te worden bij het maken van het reisprogramma - dan is het hoog tijd om jezelf eerst maar eens goed in te lezen en te informeren over Thailand, om daarna vervolgens geheel opnieuw te starten met het opstellen van zo’n programma.
Het verzamelen van reisinformatie kan op zich een aangename tijdsbesteding zijn en kan eveneens al veel voorpret betreffende de aanstaande reis opleveren.
Hoe dan ook; of het nu een kopie van een groepsreis uit een standaard reisbrochure, of een geheel of gedeeltelijk zelfstandig samengesteld reisprogramma wordt, een aangename reis en vakantie gewenst.
Het lijkt er idd. op dat je je nog iets meer moet verdiepen in de materie. In Kanchanaburi kun je de river Kwai en dodenspoorlijn in een half dagje zien,
maar voor Erawan moet je echt een dag uittrekken. Maar maak je geen zorgen, het is het wel waard.
Ik begrijp heel goed dat je Khao Sok wilt bezoeken, echter van Sukhothai ben je niet 1-2-3 in Khao Sok !