Rabobasecard

Hallo ik ben feike en ben nieuw hier

Heb een vraag over de Rabobasecard/creditcard die ik heb aangevraagd.
Ik ben vanplan om eind januari. Te vliegen naar Bangkok. En een dag later te vliegen naar vietnam (Hanoi) heeft iemand ervaring met de rabobasecard. En met een wereld pas van Rabobank ? Hoop dat iemand mij info kan geven ?

M.v.g feike

Hoi,

Met de Rabo wereldpas konden we bij veel banken in Vietnam, en op BKK airport, keurig flappentappen. NL creditcards kunnen vaak wel ook in geldautomaten maar dat moet je niet willen, het is veelal 4% kosten (boete) die er dan betaald moet worden. Doch uitstekend geschikt voor betalingen aan duurdere zaken aldaar zoals hotels; nooit je creditcard uit het oog verliezen want skimmen (kopietje trekken) komt helaas niet zelden voor. Geen ervaring specifiek met deze base card, maar het zal gewoon een Mastercard of Visa card zijn met beperkte opties…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt het is idd. Een MasterCard. Ik heb er een pin code bij gekregen. Pin code is weer nieuw. En veel veiliger zeggen ze bij de bank. Kan maandelijks een bedrag op nemen van 1000euro. Mocht er al iets gebeuren dan ben je max 1000 euro kwijt. Een hoop geld natuurlijk. Heb ook een wereld pas. Maar was vorig jaar is Laos, maar daar kon je heel erg beperkt pinnen met wereld pas. Hoop dat ik genoeg heb aan deze twee. En idd. In Bangkok kun je overal pinnen met wereld pas Rabo.

Kun je me ook vertellen. Of ik van Bangkok naar vietnam (Hanoi) vlieg dat je een visum kunt aanvragen op de luchthaven van Hanoi. Of moet ik die hier in Nederland aanvragen ?

Okay, dat moet wel lukken met die pasjes dan.

Kan niet helpen met de visa, toen wij reisden (iets van 2008) moest 't vantevoren maar sindsdien schijnt e.e.a. wat soepeler te zijn geworden. Hopelijk kan iemand anders meer vertellen over de visa-on-arrival regels, of even googlen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Erik

Bedankt voor je reacties

Hallo feike,

Ik wil toch even reageren op de post van erik, deze is al wat verouderd niet meer aktueel.
Sinds 2008 is er ea. veranderd.

rabobank.
Klopt wel dat je met een wereldpas van de Rabo overal kan pinnen; betalen nergens.
Je kan wel met je CC rabo ( basecard) pinnen en betalen ; zijn kosten aan verbonden bij het pinnen, kan je zien terwijl je pint hoeveel.

Je moet wel een pincode bij de hand hebben.
Geld ook voor betalingen; deze gaan ook via de pincode , gelijk als betalingen met de gewone pas in Nederland.

met de wereldpas van rabo.
Kan je ook overal pinnen, mits je dit hebt ingeschakeld; was in 2008 niet aan de orde.
Ook hier zijn kosten aan verbonden voor gastgebruik ( geen boete dus ).

Even over het inschakelen voor pinnen in Viet nam, bekijk deze link even.

http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/betalen/betaalpas/

Visa

er is niets veranderd sinds 2008, kom al jaren daarvoor in Viet Nam en ga nu voor de 13e keer in dec 2012.

Je kan geen visa aanvragen in Hanoi mits je een "letter of approval "( LOA ) hebt.
Deze methode heet “visa on Arivall ( VOA )”

Werkt zo.

Het stappenplan.

1
kijk of jullie paspoorten bij binnenkomst Viet Nam nog minimaal 6 maanden geldig zijn

2
Zoek op internet naar een visumbureau.
Biv cheapvietnamvisa.com ( goedkoopste ), myvietnamvisa.com (20 usd ) enz.

3
de aanvraag invullen en betalen.

4
Na enige dagen krijg je een mail met de LOA ( letter of aprovall ), betekend dus dat je touestemming krijgt om op de luchthavens van Hanoi, Saigon en Danang deze brief ( is meestal de bijlage bij de mail ) in te wisselen tegen een vietnamees visum tegen betaling van 25 USD pp. ( Moet met dollars en deze moeten ook nog eens onbeschadigd zijn.

5
Wanneer je deze brief hebt, deze thuis even 2x printen ( dus pp 1 Loa )

6
Dan deze link downloaden en 2 x printen
Deze dus.

7
Deze thuis invullen; anders krijg je deze uitgereikt op het vliegveld wanneer je eerst in de rij hebt gestaan en dan moet je hem daar invullen en dan weer naar naar de balie. scheelt je wat tijd dus.

8
Maak nu een setje per persoon.
Dus 1 x de LOA + 1 x de thuis ingevulde form on arrival ( punt 6 ) + 1 pasfoto pp.

9
lever dit setje ( punt 8 ) + het bijbehorende paspoort in bij de balie voor VOA.
Kan 1 van jullie inleveren en je hoeft dus niet met tweeën in de rij te staan.

10
Na enkele minuten wordt je naam omroepen tegen betaling ( 25 usd ) dan krijg je paspoort terug met een zegel ( is het visum ) en kan je naar de douane.

11
Daar dus dan je paspoort laten zien en na wat stempels ben je in Viet Nam en kan je je koffer ophalen.

Hoop dat dit je wat helpt ?

gr.
Ton.

Hallo ton

Goede info. Heb ik zeker wat aan. Jij gaat er al voor de 13e keer heen mischien heb je nog wat info voor me. Wat ik echt moet zien in vietnam ?

Ik begin in Hanoi dan naar sapa. Naar hue en ho chi minh (Saigon)
Welke stadjes en dorpjes wat ik nog tegen kom. En wat me leuk lijkt. Besluit ik daar om eventueel heen te gaan

M.v.g feike

Hallo feike,

Ik las ergens dat je toch je visum gaat halen in den Haag, vanwege gedoe.
Ik vind niet echt dat VOA gedoe is, is net zo makkelijk als het ophalen in den haag, misschien nog handiger ; kan je gewoon thuis doen. Zet er ook even het kostenverschil erbij 65 euro tov. 31 usd.
is toch snel verdiend voor iets wat je toch moet kopen; voor 2 personen heb je 2 overnachtingen in een goed hotel verdiend door VOA te gebruiken.

Denk er nog maar eens over na.

Wat ik ook nog even kwijt wil aan je is dat je midden in het hoogseizoen reist.
Je begin van je vakantie is het nog niet zo heel druk, maar vanaf je tweede week en vooral derde week, kan je hinder ondervinden met het reizen en boeken van overnachtingen.

Ook zijn er veel markten, restaurants ed gesloten
TET is namelijk in 2013 op 10 februari, dus wel even in je planning rekening mee houden.

Wat je eigenlijk niet mag missen, maar misschien niet alle haalbaar in je tijdsbestek.

Halong Bay, Sapa, Hanoi, Ninh Binh provincei ; is wel frisjes in februari.
DMZ, Hue, Hai van Pass, Hoi An, My Lai, Dalat, Saigon, Mekong Delta,

strandopties
Phu Quoc, Con Dao, Mui Nee/Pan Thiet, Nha Trang.
Is het weer goed dan ook misschien Hoi An.

Ik heb wel de meest touristische plaatsen genoemd, omdat het aanbod daar van restaurants ed het groots is. Zo heb je de meeste kans op een tour en restaurant en cafe enz.

gr.
Ton

Hallo ton

Zeer goede info. Heb net gelezen dat idd. Het TET festival gaande is. Het nieuwjaar van vietnam. Maar is het dan wel verstandig om te gaan ? Lees namelijk dat er weinig hotels te krijgen zijn en enorm druk is.

Halong bay/sapa/ Hanoi/hue/hoian/en Saigon/ wil ik allemaal doen
Wil in totaal 2weken verblijven in vietnam. En 2weken cambodja

Visum ik ga voor de voa. Anders moet ik naar den haag. Om het op te halen
Woon namelijk in Friesland beetje ver voor mijn tweeënhalf uur rijden.

Gr.
Feike

Hallo Feike,

Goede finaciele en vooral voor jullie, een praktische keuze om voor VOA te gaan.

TET is helemaal geen reden om niet naar Viet Nam te gaan, wordt eigenlijk in de gehele regio gevierd.

Wanneer ik je steden bekijk die wilt bezoeken en daar een voorzichtig schema aan hang, denk ik dat je op de 10e februari in Hue of Hoi An zit ?
de markt in Hoi An is dan dicht en ook veel lokale restaurants. Daar boeken van een tour bij een lokaal bureautje is ook moeilijk, de meeste zijn dicht. Wanneer het weer meespeelt zit je dan meeste tijd aan de zee en je hotel als je niets kan boeken omdat het vol zit.

Ik begrijp dat je reisdatum nog niet echt vaststaat ?
Maar zelf zou ik het zo verschuiven dat je met TET , liever 1 a 2 dagen ervoor in Saigon bent.

Zo ontloop je bijna alle nadelen van TET en heb je toch alles van Hue en Hoi An.
Met TET zit je in Saigon en daar is dan wel van alles te doen en te regelen.
Drakendansen, mooie bloemenmarketen in Nguyen Hue Street HCMC.
De straten prachtig versiert met ornamenten boven de weg met ontelbare lampjes.
Kan nog diverse trips maken zoals Cu Chi, Vung Tau, Mekong enz.

Ik zou dan wel de vlucht Danang naar Saigon op voor hand regelen over wegen voor de zekerheid.

Ik heb net “bijna alle nadelen” geschreven; sommige kan je niet ontlopen.
De prijzen.

Eten , drinken, hotels, hostels, noem het maar op, die prijzen worden echt veel verhoogt.

Afgelopen januari was ik Saigon en op het terras van van mijn hotel ging 1 week voor TET een baco van 2.5 usd naar 4 usd, tiger van 2 naar 3, tosti van 1.5 naar 2.5.

De kamers gingen met 25% omhoog, ik had vooraf geboekt en deze 25% heb ik niet hoeven te betalen.

Dus misschien wel iets om rekening mee te houden.

gr.
Ton.

Hallo ton

Heb idd. Nog geen vastgestelde datum. Kan eventueel ook in februari gaan als TET voorbij is. Is een optie. Vooral omdat de prijzen enorm omhoog gaan. Wat jij zegt. En dat is ook wel normaal als het omhoog gaat.

Wil liever zo weinig mogelijk plannen. Bijv. Als ik nu een ticket zou boeken van danang naar Saigon. Dan ben je zo gebonden. Heb liever dat je het wel ziet waar je uitkomt. Als het je ergens wel bevalt kan ik best 3dagen ergens blijven. En dan weer verder.

Maar jij gaat al voor de 13e keer naar vietnam. Vind je het zo,n mooi land of woont je vrouw daar. Of familie ?

Gr. Feike

Hallo Feike,

Denk om na TET te gaan inderdaad de beste oplossing is, het weer is dan overal beter.

Ook de prijzen gaan echt wel omlaag, maar niet altijd en overal naar het niveau van voor TET.
Is natuurlijk de gelegenheid om het wat te verhogen, zouden hier in Nederland ook doen waarschijnlijk.

gr.
Ton.