op 13 april vertrek ik met een vriendin voor een kleine 4 maanden naar Zuid-Amerika. We beginnen in Argentinie en eindigen in Peru.
Ik heb inmiddels mijn vaccinaties gehad, maar ze laten mij zelf aan de keuze of ik me laat vaccineren tegen rabies (hondsdolheid). Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Het enige wat je hiermee doet is tijd rekken als je gebeten wordt, en daarbij zijn de spuiten ook niet echt goedkoop, en je spuit toch weer iets in je lichaam… Tips?
Verder moeten we ons bedenken of we in de jungle gaan komen (wat we nu nog niet gaan beslissen, waarschijnlijk zien we dat ter plekke wel), en of we dan malaria-tabletten willen slikken. Heeft hier iemand tips over? Heb al zoveel gelezen en gehoord, dat ik onderhand echt niet meer weet wat nou het beste is…
Ik heb voor de zekerheid malariapillen meegenomen. Zodat als ik naar de jungle ging ik toch beschermd was. De vaccinatie voor hondsdolheid heb ik geen ervaring mee. Uiteindelijk moet je toch zelf beslissen;).
Allebei niet nodig.
In de jungle valt het best mee met de muggen. Van de zandvlooien heb je meer last.
Gewoon deet meenemen en lange mouwen dragen.
Van malariatabletten word je alleen maar ziek en je kunt evengoed malaria krijgen en ze zijn duur.
Wij zijn 7 maanden in zuid-amerika geweest en hebben niets geslikt.
Malariapillen helpen niet tegen malaria. Ze zorgen er alleen voor dat je de medicatie beter zou verdragen als je malaria zou krijgen. Ik heb ze genomen toen ik in Gambia was (waar het risico op malaria veel groter is dan in Peru) en kreeg er hallucinaties van. Echt niet leuk! Ik nam nochtans Malarone, de “lichtere” variant. De andere malariapillen heten Lariam, maar daar krijgen veel meer mensen bijwerkingen van. Ik ben in elk geval niet van plan om malariapillen te nemen tijdens onze Perurondreis deze zomer…
hoi suzanne,
zelf vertrek ik op het einde van maart voor 3 maanden naar zuid amerika.
ikzelf heb mij wel laten inenten tegen rabies omdat er geen remedie is als je toch moest een beet krijgen van één of ander beest.
het zou toch spijtig zijn dat je je reis moet afbreken, eens dat je ingeent bent kunnen ze het ginder ook behandelen en kun je uw reis verder zetten.
Ik heb helemaal geen last van bijwerkingen gehad, hier in belgie zijn het 3 inspuitingen, na 1 jaar nog een herhaling en dan om de 5 jaar een nieuwe inspuiting. De kuur is inderdaad niet goedkoop, ik weet niet hoe het in nederland zit maar hier kosten de 3 inspuitingen samen zo’n 180 euro.
Maar beter 180 euro dan een reis waar ik toch een paar duizend euro voor neerleg te moeten afbreken.
grtjs
Davy
Bij de GGD vertelde ze mij dat Rabies alleen echt nodig is als je ver buiten de bewoonde wereld bent. Je moet immers binnen 24 uur na de beet een rabies prik krijgen om te voorkomen dat je ziek wordt. Als je op een locatie bent waar dat niet mogelijk is dan is het beter om de inenting te hebben, want dan heb je wat meer tijd. Overigens moet je denk ik zelfs met de inenting nog een prik halen na een beet.
Natuurlijk is een inenting ook aan te raden als je een groot risico loopt om met Rabies in aanraking te komen. Je kunt je eigen situatie het beste overleggen met een arts van de GGD.
het klopt inderdaad dat je zelfs met een inenting nog een prik moet krijgen na de beet binnen de 24 uur maar dit kun je krijgen in de meeste grote steden van de wereld. Indien je niet ingeent bent helpt er niets meer. Ik trek trouwens ook een week de jungle in en daar is niets voorhanden.
grtjs
Davy
Ik dacht dat dit automatisch in het inentingspakket zat die hondsdolheidsinyectie…maar goed ik weet ook niet of het iets afdoet .Ik ben een paar weken geleden nog in gevecht gegaan met zo ne bijter…mijn arm was er mooi aan toe…maar ik had hm onder tot zijn baas kwam met de ketting…naar de spoed gereden en gelukkig had deze hond ZIJN injecties wel gehad en had die man er de papieren van !Ik leef nog en de hond ook haha !
Enfin ik had wel geluk…want er lopen hier heeeeeeel veel straathonden van alle grotes…best gevaarlijk soms want deze hebben bijna zeker nog nooit 1 injectie gehad .
Wat die malariadingen betreft…met een goeie Deet en idd lange broek en mouwen voorkom je alwat…al is de kans al niet zo groot in de bewoonde delen van de jungle…
Ik heb wel gehoord van een andere variatie…ik denk dat het "denge"ofzoiets was…in Puerto maldonado waren al verschillende mensen besmet geraakt…in de stad !Tis ook via een mug dat jet kan hebben.Tis op het nieuws geweest hier een tijdje terug.Ik heb gisteren nog een opgezette Tarantulla bewondert bij ne vriend…groter dan mijn hand…uit Iquitos kwam dit exemplaar …!!! Dus er zijn nog andere gevaren mogelijk.
Ik heb besloten met niet te laten vaccineren tegen rabies. We zullen waarschijnlijk grotendeels in bewoonde gebieden verblijven, waar ziekenhuizen dus ook wel binnen 24u te bereiken zullen zijn. Wel gaan we de incatrail lopen, dus ik heb bij die organisatie nog even nagevraagd of zij er iets van weten en wat ze aanraden. Feit blijft dat je hoe dan ook naar een arts moet als je gebeten bent. Als het 100% zou beschermen (en ziekte voorkomen) had ik het zeker gedaan.
Malariatabletten worden waarschijnlijk Malarone. Deze hoef je enkel te slikken op het moment dat je in het gebied bent, dus niet de hele reis. Plus, minder kans op bijwerkingen. Heb al verschillende verhalen gehoord over hallucinaties bij gebruik van Lariam.
Mocht iemand nog tips hebben, laat t weten!
En voor iedereen die nog reisplannen heeft: heel veel plezier alvast!
Toen ik Malarone nam, moest ik die wel nog een week na de reis blijven doornemen hoor. Toch eens goed informeren hierover dus. En het al dan niet krijgen van hallucinaties is heel persoonlijk, maar de kans op hallucinaties bij Malarone is inderdaad wel kleiner als bij Lariam.
Ik ga mijn doos malarone meenemen nr peru, of ik er neem weet ik nog niet. in 2007 eens lariam genomen, nooit meer… had er weken nadien nog nachtmerries van
het schijnt dat je pas enkele dagen later ziek wordt na de eventuele beet.
Wij gaan ook 3 weken naar Peru, inclusief inca trail.
We nemen helemaal niets mee van malaria tabletten.
Enkel in de jungle heb je een kans op de malaria mug.
En inentingen voor hondsdolheid daar passen we ook voor.
Je loopt ginder net evenveel risico als hier in Europa op een beet
van een besmet knaagdier of vleermuis.
Trouwens, als je toch malariatabletten wil slikken, kies dan Malarone.
Je moet deze wel 3 dagen voor je aankomst in het risicogebied beginnen
nemen, en 3 dagen nadat je terug bent.
Heb dit 4 weken lang geslikt in Zuidelijk Afrika, zonder enige bijwerking,
enkel een bijwerking in ons budget.