Malaria-profylaxe nodig in Peru?

Ik vroeg me af op welke plekken/welke gebieden je Malaria-profylaxe nodig hebt.

Er wordt aangeraden dit te gebruiken in “La Selva”, dus het jungle-gebied. In de costastreek, de woestijn en de Andes (La Sierra) is er geen malaria.

Niet in de kuststrook of de bergen, wel in de jungle (achter de bergen). Maar check bij een professional welke pillen je nodig hebt, niet zomaar op een of ander forum met leken zoals ik! :slight_smile:

Maak bijvoorbeeld een afspraak op het tropencentrum van het AMC Amsterdam, het Havenziekenhuis Rotterdam, of ga langs bij een GG&GD.

Het lastige is dat ik nu in Suriname zit, dus niet een afspraak kan maken in Nederland bij de door jou genoemde instanties. In Suriname vragen we als we via een tourbureau op trip gaan, ook altijd aan het tourbureau of we malaria-profylaxe moeten nemen. Meestal is hun antwoord, ‘nee, niet echt nodig, komt niet zoveel malaria meer voor’. Ze geven dat antwoord omdat ze zelf niet gewend zijn om daar tabletten voor in te nemen, maar het zijn toch vaak malaria-gebieden.
Ik verwacht dat in Peru ook de mensen van tourbureau’s het misschien niet altijd precies weten. Maar ik probeer het wel ergens uit te vinden. Omdat ik even moet kijken of we nog malarone hebben. Maar ik denk het wel, nu ik lees dat je het in ieder geval lang niet overal nodig hebt.

Aha!
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.lumc.nl/con/1040/81028091214221/811070045282556/811200344422556/
en
http://www.lumc.nl/con/1040/81028091214221/811070045282556/811131000222556/

En ik denk dat je gelijk hebt dat de gemiddelde Peruaan ook zal roepen dat het niet nodig is. Dat is vaak zo in malariagebieden… die mensen kunnen natuurlijk ook niet jarenlang aan de pillen.

Leuk al die reacties.

Gooi er toch nog een overheen

Wij zijn net terug uit de jungle van Peru en hebben daar besloten om niet de pillen te slikken. De gidsen hebben het al in geen 20 jaar meer meegemaakt dat iemand malaria kreeg. Je kunt het dus slikken als je er zeker van wil zijn, maar erg nodig is het niet… maar dit is wel op eigen risico natuurlijk…

Gr. Gean

Ik kan niet uit ervaring spreken, maar mijn huisarts heeft jaren in Zuid-Amerika gewerkt en ze raadt het af om in de malaria-gebieden malariapillen te slikken, behalve als je voor een langere periode in jungle-gebied zou verblijven. Als je er bijvoorbeeld een trekking gaat doen van 5 dagen is het niet nodig, want van één malaria-mug-beet kun je ook geen malaria krijgen, het moeten er meerdere zijn, en die kans is dus klein op zo’n korte periode. Bovendien duurt het even voor de pillen werken, en als je dan voor die vijf dagen een maand pillen moet pakken, dat is ook niet al te gezond voor je lichaam!
Nogmaals, dit is wat mijn dokter zegt, dus niet uit ervaring, maar wij gaan deze gebieden ook aandoen en zijn dus niet van plan pillen te nemen. Vergeet wel zeker niet om je goed in te smeren met een deet-houdend product en je lichaam 's avonds zo veel mogelijk te bedekken!

Nu ja…mijn schoonbroer hier in Peru…is militair en moet geregeld de jungle in om drugstraficanten te vatten enzo…en een dik half jaar terug is ie wel thuis gekomen met malaria !Dus het is er wel echt nog …!!!
Tis wel zo…je hebt de selva en “DE SELVA”…als je in puerto maldonado rondloopt krijg je heus geen malaria…ga je echt het bos in …tja…dan zou ik toch mijn voorzorgen meenemen !!!

Nou dit heb ik nog nooit eerder gehoord en vind ik wel een sterk verhaal. Huisartsen zijn ook niet allemaal thuis in tropenziektes, dat is een vak apart.

Het hangt van persoon tot persoon af hoe snel de malaria zich ontwikkelt maar van 1 met malaria besmette muskietenbeet ook al meteen malaria krijgen dan moet je wel heel erg zwak zijn.
Het ontwikkelt zich in de lever en afhangende hoe sterk je lever is kan die 1 besmet prikkie over t algemeen wel de baas, het probleem is wanneer je meerdere besmette steken in korte tijd krijgt dan lukt t niet meer om alles te neutraliseren.
Toeval of niet, wetenschappelijk heb ik t nooit bewezen gezien maar wat mij opgevallen is tijdens de 27 jaar die ik veelal in de tropen rondgehangen heb is dat zeker mensen die veel alcohol gebruiken (dus al een lever hebben die op zijn top draait…) malaria kunnen krijgen zelfs óndanks het feit dat ze prophylaxen slikken. Let wel, ik wil niet zeggen dat ALLEEN mensen met een hoog alcoholgebruik t krijgen he en ook weer niet álle zuipers…!!!uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.
Het al dan niet slikken is al een jarenoud twistpunt, en uiteraard moet ieder dat voor zichzelf uitmaken. Ik vind t wel jammer dat er door de HH medici (m.u.v. de dokter van dosgardenias, hulde!) te weinig gewezen wordt op de schadelijke gevolgen van het slikken van prophylaxen,zeker als je t langer dan 3 maanden slikt, terwijl het bj lange na geen 100% zekerheid biedt dat je t dan niet krijgt.
Voor mezelf heb ik altijd de instelling gehad, geen prophylaxen slikken, geen alcohol in risicogebieden, maar wel het middel als medicijn bij me voor geval ik toch zou krijgen. In dat geval ben je na 24 uur weer op de been zodat je een arts op kunt zoeken om te laten testen of er nog verdere maatregelen zijn. Maar ja dit is ook een persoonlijke keuze natuurlijk en mag politiek correct gezien niet aanbevolen worden…

Het lijkt mij heel voornaam…niet gestoken te worden !dus…een zeer goed antimug ding is misschien wel het belangrijkste !!!

@ Cecilia: ik zou mijn huisarts niet bepaald onervaren durven noemen op het vlak van tropische ziekten, zoals gezegd heeft ze lang in Zuid-Amerika én in de jungle gebieden gewerkt, dus ik denk dat ze er wel iets van weet. Dat in tegenstelling tot de dokter die we raadpleegden op de afdeling tropische ziekten in het UZ, hij rammelde tegen ons zijn standaard lijstje af: “toch maar lariam slikken etc” zonder echt naar de omstandigheden te kijken of uit eigen ervaring te kunnen spreken.
En malaria komt wel degelijk voor in bepaalde gebieden heb ik gehoord, en zeker als je veel in de jungle moet zijn, zoals het voorbeeld van graniet1. Voor langere en herhaaldelijke jungle-trips zou ik ook niet twijfelen over preventieve malaria-medicatie. Voor de kortere periodes is het wat afwegen…

tsja en dat is ook weer een strijdbaar punt. Lariam, maar ook andere prophylaxen hebben bewezen schadelijke gevolgen bij langer gebruik (zeg 3 maanden en langer). En het biedt nog steeds geen 100% bescherming. Dus , het lijkt tegenstrijdig maar ik zou dan nog eerder slikken bij een kort bezoek aan een malariagebied dan wanneer ik langere tijd zou gaan (dit laatste is mijn geval dus en heb bewust nooit prophylaxen geslikt vw de gevolgen hiervan).
Hulde trouwens aan je huisarts, eindelijk eens een arts die lef heeft en niet de makkelijkste weg kiest door zichzelf in te dekken en zonder meer prophylaxen voor te schrijven

Ik denk dat deze link
http://www.amc.nl/?pid=141&itemid=92&contentitemid=36&osadcampaign=Patientenfolders#Malariaprofylaxe
een interessante uitleg geeft.

Het spul dat ik meegenomen had bij mijn allereerste bezoek hier…koste toch al snel 100 euro geloof ik en ik heb het nooit gebruikt !!!maar op de gebruiksaanwijzing stond als ik me goed herinner …1tje elke dag dat je in de jungle verblijft en nadien nog es 1tje elke dag zolang je in de jungle verbleef…een tochtje van 5 dagen zijn dus 10 tabletten ! Eventjes dit nog…ik denk dat op dit moment de dieven gevaarlijker zijn dan de muggen …er worden de laatste tijd veel toeristen berooft zowel op land en op het water !Er zitten ook piraten die meer en meer toeslaan .Wees voorzichtig dus !Ik heb het dan over Iquito en omgeving …en meer naart zuiden…is er een drugsoorlog aan de gang in de buurt van Ayacucho …tis maar wat ik lees en hoor op het nieuws en in de krant .

Wij gebruiken nooit Malaria medicatie, de kans is zo klein dat je het krijgt en met medicatie kun je het evengoed krijgen. Je gaat er niet dood aan en ze hebben overal anti medicatie. Je word alleen maar ziek van de pillen.

Mwahhhh… het is slechts ziekte nr. 1 waaraan mensen overlijden op de wereld…

´de wereld´is groot. we hebben t echter over zuid amerika.

Als je 1 nederlander kent die aan malaria is overleden dan wil ik dat wel eens horen. Het zijn altijd plaatselijke die toch niet naar een dokter gaan.
9 weken geleden nog in de jungle van Brazilie en Peru en Bolivia geweest en amper een mug gezien, alleen zandvlooien. Gewoon lange mouwen aantrekken en inspuiten met deet.

Tja is mijn mening ook. Ik ken zelfs geen zuid amerikaan die er aan overleden is en ik woon hier toch. Niet persoonlijk ,niet van de broer van een vriend van de etc.De gevallen zijn erg sporadisch. In Afrika en Zuid Oost Azie daarentegen ken ik er helaas wél die er aan overleden zijn, zowel lokalen als van toeristen (die tóch geslikt hadden…)

http://www.who.int/whosis/whostat/EN_WHS09_Part1.pdf , pag 18 voor een overzicht van de malariasterfgevallen wereldwijd. Dan zie je dat Zuid Amerika echt niet met Afrika te vergelijken is.