Ik vertrek 23 juni naar Bolivia en Peru om te gaan backpacken. Ik heb malariatabletten gekregen van mijn huisarts, maar ze kon me niet heel duidelijk vertellen wanneer ik nu moet starten met slikken. De huisarts van mijn vriendin zegt van Santa Cruz tot en met Sucre en in Rurrenabaque weer, maar van een vriendin die er nu rondreist hoor ik iets heel anders: die is in Bolivia gewoon begonnen met slikken, maar zegt dat het overal niet echt noodzakelijk is.
Wie helpt mij? Mijn route is Santa Cruz-Samaipata-Sucre-Potosi-Uyuni-La Paz-evt. Rurrenabaque-La Paz-Copacabana-Puno-Cuzco/Machu Picchu-Pisco/Paracas-Ica/Huacachina-Lima.
Ik heb overigens malaronetabletten.
Alvast bedankt
Hai Kirsten,
Ik ben vorig jaar naar Bolivia en Peru geweest en heb helemaal geen malariapillen geslikt. Zolang je in de steden en Machu Picchu bent, is het gevaar niet zo groot, maar als je van plan bent een paar dagen (langer dan 2 nachten) in de jungle ofzo te verblijven, dan moet je wel gaan slikken. Het hangt van de tabletten af wanneer je dan moet beginnen, maar meestal is dit een paar dagen van te voren of op het moment dat je er (in de jungle) komt.
Dit vertelde de GGD en de artsen daar me, en ik had nergens last van. Succes en in ieder geval super veel plezier!
groetjes, Wanda
Dankjewel voor je comment. Rurrenabaque is jungle, maar hoe zit dat met Samaipata… Hoort dat ook tot de jungle?
Het is in ieder geval niet een stad en meer ‘afgelegen’ gebied, maar ik weet niet hoe lang je daar van plan bent te blijven. Als het een paar dagen is, moet je zelf afwegen of je het waard vindt… soms kunnen de pillen ook vervelende bijwerkingen hebben en anders moet je even aan de arts vragen die de vaccinaties ook doet. Als je vanaf Schiphol vliegt, dan kan je het zelfs nog even daar vragen voordat je vertrekt, er zit daar een vaccinatieburo. Neem voor de zekerheid in ieder geval genoeg pillen mee.
Nogmaals veel plezier, want het is allemaal prachtig daar! 
Wanda
Ik hoef niet meer langs de GGD oid voor vaccinaties; die heb ik nog van voorgaande reizen. En ik vlieg ook nog vanaf Brussel
… Maar ik vraag het sowieso wel even als ik eenmaal daar gearriveerd ben. Andere reizigers kunnen me misschien wel helpen. Ik ga wel malarone slikken en vorig jaar had ik daar geen bijwerkingen van…
Bedankt voor je hulp iig 
We zitten op dit moment in Rurrenabaque en slikken geen malaria pillen. Officieel wordt dit wel aangeraden, maar op dit moment is het geen regenseizoen en we hebben in 3 dagen geen mug gezien.
We hebben een 5-daagse trip van Sorata naar Rurrenabaque gedaan en de gids die dit elke week doet gebruikt geen malaria tabetten. Erg vette trip trouwens!! Wel veel sandflies onderweg dus anti-instectenspray heb je wel nodig…
M´n vriendin is wel gebeten door een hond hier, dus moeten terug naar la Paz voor rabies boosters. Dus vaccinatie voor Rabies is wel een aanrader. Hoewel we lang getwijfeld hebben voor onze trip om ze wel of niet te nemen. Uiteindelijk wel gedaan en dit geeft ons nu wat extra tijd om in la Paz te komen.
Veel plezier!!
de malaria mug is alleen vanaf zonsondergang tot zonsopgang actief en komt alleen in lager gelegen gebieden voor tot ong. 1500m.
neem gewoon goede voorzorgsmaatregelen (insmeren, klamboe,shirt met mouwen).
In de Altiplano (+ 2500 m) moet je je niet beschermen tegen de muggen.