Hallo iedereen,
ik vertrek over een paar weekjes naar zuid-amerika, plan om eerst tijdje in ecuador rond te dolen. Ik vroeg me af hoe bang je precies moet zijn voor malaria. Zijn pillen alleen noodzakelijk als je de jungle in gaat of eigenlijk continu? Wat doen jullie?
Alvast bedankt,
Als ik jou was zou ik ze gewoon slikken, en zeker nog 4 weken na dat je terug bent in nederland. Die pillen kosten bijna niets, je wordt er niet ziek van. Maar als je ze niet slikt en je krijgt malaria ben je in de aap gelogeerd.
Ik ben zelf vaker in Zuid Amerika geweest, waarvan 2x in Ecuador 6 maanden. Ik heb ginder nooit malaria tabletten genomen. Qua risico denk ik dat het in de grootsteden niet gevaarlijk is, maar als je vaak de jungle in trekt dan heb je meer risico.
Malaria pillen zijn heel duur en je mag ze maar voor een bepaalde periode innemen. Als je voor langere tijd gaat reizen dan is het zowiezo niet aangeraden om gans je reis pillen te nemen.
Malaria pillen kosten wel wat (kan per verzekering wat verschillen) en ik kan je vertellen dat ik er helaas wel ziek van ben geworden afgelopen jaar tijdens de vakantie (en dat heeft zeker nog zo’n 3 weken na terugkomst voortgeduurd dat ik er misselijk van was), dus dat is per persoon verschillend.
Aangeraden wordt het amazonegebied en de noordkust.
(dit is ook het kaartje dat gebruikt wordt bij de GGD kan ik me herinneren)
hey! ik ben zelf ook van plan om naar ecuador te gaan (september+oktober). zover ik heb begrepen is ecuador geen risicogebied, je moet alleen idd in de jungle uitkijken (dus goed deet etc gebruiken). Ik ben zelf niet van plan om malaria pillen te slikken omdat ik er vorige keer ziek van geworden ben en de kans niet groot is dat je het krijgt.
Daarnaast kan je ‘gewoon’ malaria krijgen ookal slik je de pillen, de pillen zorgen er alleen voor dat de koortsaanvallen minder heftig zijn (en dus niet dodelijk).
Ik ga ook deze zomer naar Ecuador en mij is wel geadviseerd door de arts die mijn vaccinaties heeft gezet om malariapillen in het amazonegebied te slikken. Je kan trouwens zo’n kaartje krijgen he bij zo’n tropenadviesbureau ofzo kun je ongeveer op zien waar wel en waar geen malaria voorkomt. Hangt ervan af welk soort je hebt he hoe lang je ze door moet slikken. Niet zomaar 4 weken doorslikken! Die ik heb hoef je maar 7 dagen door te slikken nadat je het risicogebied uit bent. Maar goede keus dus om ze wel te nemen voor de jungle!
idd alleen in de jungle…en dan hangt het er nog vanaf in welk deel en in welke periode. Langs zogenaamde zwartwater rivieren zijn bijna geen muggen omdat die in dat water geen eitjes kunnen leggen
ik heb mijn oom 3 weken op de intensivecare zien strijden voor zijn leven met Malaria dus ik zal nooit zeggen “neem het risico maar”
Dat gezegd. zoek een pil uit die bij je past en geschikt is voor de regio!!!
ikzelf gebruik graag Malerone omdat je die maar 7 dagen na slikt en 1 dag van te voren start. Met name handig als je nog niet precies weet wanneer je de jungle in trekt
bijwerkingen heeft de Malerone nagenoeg niet. Misselijkheid is mogelijk. ik heb er alleen last van als ik hem op een nuchtere maag heb genomen wat je sowieso niet zou moeten doen. En die misselijkheid is nog wel te overzien.
misselijkheid kan ook heel wat andere oorzaken hebben. Ik heb voor mijn werk 3 weken onafgebroken in de jungle gezeten (en dat is best pittig!!) en kwam terug met wat vriendjes en vriendinnetjes in de darmflora…had per ongeluk een keer toch mijn mond gespoeld bij het tandenpoetsen met het water daar. Iets dat ik overal ter wereld doe…maar dan is het wel leidingwater in een stad en niet opgepompt water uit een rivier…haha. tja, eventjes niet opgelet…kan de beste overkomen, toch?
Als je iets gaat slikken zou ik net zoals Bolletjeom al zei Malerone slikken. Deze heeft inderdaad bijna geen bijwerkingen het nadeel is dat ze een stuk duurder zijn. Maar de andere zijn zeer zwaar voor het lichaam en kunnen veel bijwerkingen hebben. Slink zelf geen Malerone wel heb ik het bij als medicijn stel dat ik het krijg kun je het daar namelijk ook mee behandelen.
Vraag de locals om tips tegen muggen meestal hebben ze wel iets een plant kruid of iets anders wat ze zelf gebruiken werkt meestal zeer goed want dat deet is toch wel heel chemisch aangezien mijn vingers na het insmeren aan mijn plastic pen bleef plakken…