Rondreis met kinderen

Hallo ik ben nieuw op dit forum en probeer wat dingen uit te zoeken over Ecuador. Wij gaan in juli mee met een rondreis van Djoser Junior naar Ecuador & Bonaire. Onze kinderen zijn 1 en 5 jaar. Nu heb ik wat vragen over Ecuador:

• Als we kiezen voor malariatabletten, welke moet je dan slikken voor Ecuador? We komen wel een paar dagen in de jungle en soms ook lager dan 1500 m.
  • Kunnen kinderen ook malariatabletten slikken of zijn daar andere manieren voor? Kun je zo’n tablet in limonade oplossen of zo?
  • Ik lees over mensen di wel en die niet ziek worden van malariatabletten, weet iemand iets over kinderen, of die veel last hebben van de bijwerkingen?
  • Moet je ondanks je medicatie echt zoals ik op internet lees, bij elk hoofdpijntje naar een arts?
  • Klopt het dat veel hotels geen airco hebben ivm de niet al te hete temperatuur, en is dus in een hotel een muskietennet aan te raden?
    Groetjes Geerke (mijn jongste zoon heet Neo)

Dag Geerke

het beste kan je advies inwinnen bij de GGD.
Zeker voor je kinderen. Dat zijn toch kleine lichaampjes die geen normale dosis kunnen hebben.
Hoewel je natuurlijk echt geen malaria wilt krijgen moet je afwegen wat de risisco’s zijn. Voor zover ik weet is alleen de jungle een potentieel risico gebied en de rest van Ecuador niet…maar vraag het eens na bij de GGD.

Sommige delen van de Jungle liggen aan zogenaamde black water rivieren. rivieren met zo’n hoge tinine (meen ik) gehalte dat de muggen er geen eieren in willen leggen dus zijn er ook nagenoeg geen (malaria) muggen. er is natuurlijk altijd wel een kans dat er ergens een plasje regenwater staat…maar goed. Verder ben je er hoogstwaarschijnlijk maar een paar dagen.

ik wil dus niet zeggen dat je geen malaria tabletten moet nemen maar dat het risico op malaria op deze reis wel vrij klein is.

Malarone is een middel dat veel voorgeschreven wordt. het is relatief duur maar nieuw. weinig resistentie en een korte slikduur. je start een dag voor je in malaria gebied komt en 7 dagen nadat je uit het gebied bent.
Het zijn wel pillen. maar bij de apotheek kan je pillen crushers kopen en dan schuif je het poeder gewoon in eten of drinken. wel even testen want ik heb zo’n crusher wel eens gesloopt op een te harde pil.
Malerone heeft eigenlijk geen bijwerkingen. omdat je het dagelijks slikt heb je iedere keer een relatief kleine dosis in je lichaam.

Lariam is het middel waar de indianen verhalen de ronde over doen. Maar het is amper 10% van de gebruikers die er last van hebben. En dat hangt dan tussen slecht slapen op de slik dag met nare dromen tot depressie en psychose…maar dit zijn dus echte uitzonderings gevallen. ik weet niet eens of Lariam eigenlijk wel een geschikt middel is voor Ecuador. dus misschien doet het niet eens ter zake

Airco zal je idd niet veel zien. het is op veel plekken in Ecuador knap fris. zeker als je een beetje op hoogte zit! onderschat dat niet en neem juiste kleding mee…of budget om ter plekke sokken en trui en een muts te kopen…haha
Zal je zien dat als jullie er zijn het natuurlijk overal bloedje heet is maar als ik er ben dan heb ik het vaker koud dan warm.

Een klamboe mee…tja. ikzelf doe het nooit en ik mis het ook niet. Meestal hangen ze er als er sprake is van muggen gevaar. over het algemeen vinden de muggen mij heel lekker dus weten ze gaten in de klamboe altijd te vinden. Ik zou wel een stukje duckedtape ofzo meenemen om gaatjes mee te dichten in de klamboes die er hangen (het gebeurt soms). neem geen joekel van een rol mee maar rol een stukje over een plat kartonnetje.
Als je toch je eigen klamboe mee wilt nemen bedenk dan even 5 opties om het op te hangen en neem daarvoor materiaal mee.
Een gemiddeld hotel zal het niet leuk vinden als je gaatjes in hun plafond maakt met een spijker of schroefje maar een stuk touw kan wel uitkomst bieden. Zuignappen werken vaak niet…haha…zei ik uit ervaring :biggrin:

Dank je wel!
Inmiddels hebben we bij de GGD ook advies gevraagd en we slikken geen malariapillen. Ze vinden dat we er maar heel korte tijd zijn in de jungle (krap 3 dagen) en raden ons aan goed te smeren en lange mouwen in de jungle te dragen.
We nemen ook geen klamboe mee.
Heel erg bedankt voor je reactie, ik verheug me erg op onze vakantie!
Groetjes Geerke