Ik ga in februari 3 weken spaans cursus volgen in Ecuador. Nu worden er heel veel cursussen aangeboden op het internet ed, waarvan de meeste in Quito of Cuenca zijn. Wat is aan te raden? Quito schijnt leuk te zijn, Cuenca ook of valt dat tegen? Verder zijn er een aantal in Manta (nog niks over gehoord van mensen) en Montanita, wat aan het strand ligt en ook érg leuk schijnt te zijn. Ik hoor graag tips en afraders zodat ik een fijne keus maak!
ik zelf vind Quito niet leuk. Heb er vorig jaar 5 maanden gezeten. Dit jaar was ik weer in Ecuador en heb ook Cuenca voor het eerst gezien. Ik vind het een veel mooiere stad dan quito en voelde me er ook veiliger. Maar de wijk mariscal in Quito is wel de ontmoetingsplek voor westerlingen en een opeenhoping van internetcafe’s, barretjes etc. In mijn ogen heeft het niets met Ecuador te maken en ik voelde me er ook niet veilig en thuis maar Cuenca heeft minder een centrum waar toeristen/westerlingen samen komen.
Hoi,
Ben net terug. De wijk Mariscal in Quito is wat minder, te massaal enzo, maar van de andere kant wel de place to be om Spaanse lessen, mensen te ontmoeten, leuke trips e.d. te regelen. Sommigen vinden het fantastisch daar vanwege het uitgaan, daar zijn de meningen over verdeeld (ik ben er misschien te oud voor :hihi:). Ik zat tussen het oude en het nieuwe (Mariscal) centrum in een hostal, dicht bij m’n vrijwilligerswerk en dat is me prima bevallen! Rustige wijk, veel lokale restaurantjes en een 15 min. lopen van beide centra. s’Avonds in Quito een taxi nemen en verder geen problemen.
Cuenca is een hele leuke en mooie stad. Er is inderdaad veel minder bedrijvigheid als in Quito-Mariscal, maar dat vind ik juist wel leuk. Ook vanuit Cuenca kun je leuke trips enzo regelen. Net als Bolletje voelde ik me daar in het begin veiliger en meer op mijn gemak.
Manta ligt aan de kust, ben er 2 jr geleden geweest, vond er niks aan, kan er ook niet meer over zeggen.
Montanita is een plek die ik niet snel zal opzoeken. Blijkt surfersparadise te zijn, veel surfdudes en veel barretjes enzo (wat ik dan heb gehoord).
Het is meer de vraag waar ben jij naar op zoek, want dit is meer mijn persoonlijke mening en die wil ik je niet opleggen.
Hoe dan ook, waar je ook heengaat, het zal een fantastische ervaring zijn!
Groetjes en succes!
Montanita is helemaal niets voor mij (zal ook wel de leeftijd zijn). alles draait om Sex, drugs en rock en roll…en dan letterlijk in die volgorde!
Als het wat voor je is dan zou ik er heen gaan als je niet aan de studie bent!!! volgens mij is de combi stappen, zuipen en een poging wagen te studeren gedoemd om te mislukken :lol:
Ik vond Puerto Lopez trouwens een leuke plaats aan de kust. Met name als je isla de La Plata wilt bezoeken (armeluis galapagos) en in het Walvisseizoen zit. Er zijn ook wat barretjes aan het strand (niet zo heel druk) en het is er lekker gemoedelijk.
Ik zou toch voor Quito gaan hoor. Cuenca vond ik een slaapstad, en niet veel te doen in de omgeving (alleen dagje Cajas). Rond Quito is veel meer te doen. Als je een dorp wilt, dan zou ik idd voor Puerto Lopez gaan.
Ik heb een week Spaans in Puerto Lopez gestudeerd, via La Lengua Spanish school en ik vond het erg tegenvallen. Een week in Puerto Lopez is erg lang (beetje saai op den duur en het is er ook altijd bewolkt…) en ik zou in een van hun cabanas slapen, daar had ik ook voor betaald, maar moest ineens bij een gastgezin omdat ze een groep Duitsers in de cabanas hadden geplaatst. Het was er heel vies en ik sliep in een ruimte met twee andere studenten + het hele gezin. Terwijl ik juist een prive-cabana had geboekt omdat ik wat privacy wilde. En ik vond mijn lerares ook niet zo goed: totaal geen enthousiasme… Walvissen spotten was wel helemaal te gek!
En de keuze tussen Quito en Cuenca: Quito’s oude stad is heel mooi. Quito’s ligging is prachtig en is een goede uitvalsbasis voor vele excursies. De Mariscal vond ik niks. Onveilig en te druk. Cuenca is supermooi en relaxt en voelde erg veilig. Je kunt er zalig eten (heel internationaal) en in het weekend erg leuk stappen. Nabijgelegen Cajas NP is geweldig! Waarom combineer je het niet? Twee weken Quito en een week Cuenca? Ik heb zelf nog een week Spaans gedaan in Vilcabamba in het zuiden (prive-lerares), top! Mocht je daar meer over willen weten, dan hoor ik het wel.
Puerto Lopez heeft ongeveer 5 maanden per jaar last van zeemist (garuda) en dan is het idd de hele dag bewolkt en 20 tot 25 graden. De rest van het jaar is het bloedje heet met zon.
Als je daar je spaans zou willen doen zou ik het meer doen als een bonus weekje. Er langer zitten dan een week lijkt me ook saai. Maar Ik zou het er wel een week kunnen uithouden hoor!
Beetje langs het strand wandelen en pelikanen kijken die vis vangen, walvistoertjes, een keer een toer na isla de la Plata (armeluis Galapagos) en naar Aqua blanca reserve voor het droogwoud of wandelen in NP Machililla, vogel en aapjes spottripje in het nevelwoud boeken…
Ok, dan jaag je er ook wel wat geld doorheen als je dat allemaal doet maar er is genoeg te doen voor een week.
Daarnaast…als je 20 uur les hebt ben je ook echt nog wel 10 uur zoet met de studie zelf. En dat is op een lekker strandstoeltje met een coctailbar naast je ook niet verkeerd.
Quito schijnt erg leuk te zijn. Ik ben net in Ecuador geweest. De inwoners van Guayaquil hebben veel kritiek op de inwoners van Cuenca en vinden het geen aardige mensen, maar stugge, gierige lui.
Even een korte reactie op de kijk van de mensen uit Guayaquil: Cuenca is een schitterende stad met hele vriendelijke mensen. De stad is een van de “rijkere” steden van Ecuador en daardoor kan ik me wel indenken dat de mensen uit Guayaquil daar wat moeite mee hebben. Ik ben er een week geweest en vindt ze alles behalve stug en gierig. Het is er alleen een beetje duurder dan de rest van Ecuador.
Voor degenen die nog gaan even mijn ervaring hier:
Ik heb 3 weken spaans cursus gevolgd in Quito, 6 uur per dag. Als ik het over mocht doen zou ik zeker voor Cuenca gaan. Ik ben daar nog niet geweest maar Quito was veel te groot en te hectisch voor mij en ook voelde ik me daar zeker niet veilig. Ook zou ik voor 3 of 4 uur les per dag gaan, vooral als je in een gastgezin zit. Dat is namelijk vrij heftig al, elke middag was ik uitgeput voor de eerste twee weken. Desondanks heb ik de tijd van mijn leven gehad, natuurlijk zijn er ook een hoop goede en leuke dingen geweest maar Quito was dan niet speciaal de oorzaak. Binnenkort ga ik naar Cuenca, ik heb een hoop mooie dingen gehoord daarover en ben erg benieuwd!
Hier gaat t maar over een paar plaatsen… Nou vroeg ik me af: kun je in de iets kleinere iets minder toeristische stadjes ook meestal wel een taalschool vinden?
Zelf zou ik graag in januari-februari (4 weken ongeveer) spaans leren op een plekje waar het niet al te bloedheet is, dat een “beetje” toeristisch is en als het kan, waar je ook nog kunt zwemmen in zee / meer / rivier…
Kan iemand me iets aanraden??
Jullie bespreken wel Puerto Lopez, maar zijn er ook mensen in andere stadjes in die omgeving geweest? La libertad? Of een stadje aan een meer?