Dank voor je snelle reactie.
Heb je enig idee hoe de DR zich verhoudt ten opzichte van México en Perú? Qua veiligheid, armoede, infrastructuur, prijsniveau.
Dank voor je snelle reactie.
Heb je enig idee hoe de DR zich verhoudt ten opzichte van México en Perú? Qua veiligheid, armoede, infrastructuur, prijsniveau.
Je valt als toerist erg op door je huidskleur. Opgaan in de menigte is er dus niet bij. Verder ben je als je wordt overvallen op jezelf aangewezen. De politie is corrupt en zal je alleen bijstaan als daar iets tegenover staat. Wordt je dus nog een keer beroofd.
En natuurlijk wordt lang niet iedere toerist beroofd, gelukkig maar. Maar zoals in twee mails hiervoor al wordt gezegd niet met dollars of gouden sierraden te wapperen is het gewoon verstandig de problemen niet op te zoeken door je hotel/resort alleen of als stelletje te verlaten.
Met een groep mensen op pad gaan maakt het risico al een stuk kleiner.
Zoals altijd zijn het er maar een paar die het voor de rest verpesten. Dat geldt ook voor de DR dus er zijn daar ook gewoon hele vriendelijke mensen te vinden.
Dus als ik het goed begrijp kun je als buitenlander beter niet buiten het hotel begeven? En alleen met de bus vanuit Punta Cana naar Santo Domingo is al helemaal uit den boze?
Ik krijg de indruk dat de DR een supergevaarlijk land is waar je je alleen maar in hotels kunt begeven.
Mexico en Peru ben ik nooit geweest. Heb heel veel alleen door Colombia en Costa Rica gereisd.
In de toeristencentra betaal je voor een drankje het zelfde als hier. Daar buiten is het goedkoop, maar dat is over al zo.
Het is ook een 3e wereld land en veel mensen zijn werkeloos.
In Punta Cana wordt het misschien afgeraden om alleen buiten het hotel te gaan. Aan de noordkust ging ik altijd alleen buiten het hotel. In Punta Cana (als ik daar ooit eens heen ga wat ik niet denk te doen) zal ik dat daar ook zeker niet laten om alleen buiten het hotel te gaan als er veel mensen rondlopen.
Volgens mij kun je gerust overdag met het openbaar vervoer van Punta Cana naar Sanmto Domingo reizen. Laat je niet bang praten door die toeristen die hun hele vakantie niet buiten een resort komen omdat het een vreemd land is.
Die hostes wil niet dat jij op pad gaat en zelf lekker de boel verkent en de helft betaald bij de lokalen voor de zelfde excursie die zij ook verkopen
Nee zij willen jouw gewoon een dure excursie verkopen. En tijdens die excursie kom je dan ook mensen tegen, in die zelfde bus, die de helft hebben betaald bij de lokalen van wat jij bij je dure touroperator hebt betaald.
Vooral nu maken zij daar misbruik van omdat er wat toeristen zijn overvallen.
Ik ben niet een typische toerist die zich bang laat maken. Ik ben dan ook gewoon uit het hotel gegaan maar dan wel met een groep. Dat onze gids continu gewapend was en dat de bewaking met getrokken revolver in het donker de buurt beveiligd geeft wel aan dat er een zekere dreiging is. Onze gids is al ruim 15 jaar op de DR, de bewaker was een local. Geen watjes dus.
En natuurljik wil de reisleiding je een dure excursie aansmeren, dat is hun werk. Daar hoef je ook niet op in te gaan. In Turkije hebben we dat ook maar één keer gedaan en daarna gewoon de dolmus gepakt. Zoiets kun je natuurlijk ook op de DR doen, maar je kunt de DR absoluut niet met Turkije vergelijken.
Bottom line is gewoon dat je erg op moet letten. Neem de guagua als je dat aan durft want het land zelf is onvoorstelbaar mooi maar ben gewoon voorzichtig en verstandig.
Dat met die bewapende bewakers is al jaren zo. Licht aan de ligging van het hotel.
Op 1 september vlieg ik naar Punta Cana. Het idee is om 1 of enkele dagen in Bávaro te blijven om vervolgens met de bus naar Santo Domingo te gaan. Ik heb gelezen dat er in Bávaro een bus terminal is (in de buurt van een Texaco benzinestation, bij het kantoor v/d toeristenpolitie). De zogenaamde ‘Expreso Bavaro Bus’ doet er ongeveer 4 uur over.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het reizen van Bávaro naar Santo Domingo? Eventueel met de Expreso Bavaro Bus?
Alle informatie is van harte welkom!
Toevallig kom ik op deze post terecht en ik schrik van de ongenuanceerde berichten. De DR is niet supergevaarlijk, je kunt prima met het openbaar vervoer reizen, het is niet vreselijk racistisch of achterlijk en je loopt er ook geen enge ziektes op zodra je een korte broek aantrekt.
Ik was er ongeveer drie maanden, alleen, en heb ook met het openbaar vervoer gereisd. Ik was voornamelijk in Santo Domingo maar ben met de bus onder andere in San Francisco de Macoris, Las Terrenas, en Boca Chica geweest. Het is een prachtig eiland en ontzettend zonde om alleen in Punta Cana te blijven. Santo Domingo kun je uiteraard verkennen, zeker doen ook! Die bus vanuit Punta Cana heb ik niet genomen dus daar kan ik je niks over vertellen…
De maatschappij is ruwer dan wat wij gewend zijn, er is armoede, corruptie en een belachelijke hoeveelheid vuurwapens, maar ik heb niks negatiefs meegemaakt, en heb me niet onveilig gevoeld.
Een leuke en spotgoedkope manier van vervoer zijn de motoconchos, de motortaxi’s, maar wat verkeersveiligheid betreft niet altijd de veiligste optie ![]()
Dat is wel leuk en aardig dat jij er veilig doorheen bent gekomen maar dat betekent niet dat het veilig is, iedereen daar zegt ook dat het niet veilig is en de DR staat 11e op de meeste moorden per jaar, vooral toeristen. Tja ik wil niemand bang maken, de meeste zullen er veilig doorheen komen, maar er hangt wel een risico aan en dat is aan jezelf.
Ik ben nooit in mexico en peru geweest, dus daar kan ik het niet mee vergelijken.
Prijzen zijn ook heel erg afhankelijk waar je bent. Op de luchthaven is alles een stuk duurder dan elders. In de toeristengebieden duurder dan in de locale barretjes.
Dat is maar net wat je wilt. Ik ben er nu 1,5 jaar niet geweest, maar een halve liter bier koste toen 100 pesos, dat is ongeveer 2 euro. En met de metro of caribe bus (inclusief toilet en airco) van Puerto Plata naar Santo Domingo (ongeveer 4 uur) was toen ongeveer 8 euro voor een retourtje.
In de toeristische gebieden altijd afdingen, maar ga je naar een locaal marktje, een colmado of een locaal barretje of restaurant dan zijn de prijzen in vergelijking met nederland goedkoop.
En wat betreft de veiligheid: Als je duidelijk toont dat je geld hebt, tuurlijk dan proberen ze het te stelen (maar dat gebeurt je in iedere grote stad in nederland ook, als je niet uitkijkt) Punta Cana is heel toeristisch en buiten de toeristengebieden zijn zo goed als geen dorpjes. Ga je naar de noordkust daar heb je naast de resorts ook heel veel leuke en gezellige dorpjes. Ga je overdag dan is er niets aan de hand, ben in de avond wel heel voorzichtig en gebruik vooral je gezond verstand en ga niet alleen op pad, maar blijf onder de mensen.
En ja als je je portemonnee op het strand laat liggen, samen met je fototoestel en je horloge en je gaat dan in zee zwemmen, grote kans dat het verdwenen is als je terugkomt, maar zeg nou eerlijk, die kans is in Zandvoort ook aanwezig, dus dat moet je gewoon niet doen.
Bedankt voor de info. Chica Bianca!
Kun je trouwens in de Dominicaanse Republiek met een rabo wereldpas (maestro) geld uit de muur halen bij pinautomaten?
ja dat kan
Let er wel op dat je voordat je op vakantie gaat, je pas via de internet site actief maakt voor de DR.
Daarnaast is het vaak zo dat je bij de geldautomaten alleen kunt pinnen tijdens nederlandse kantoortijden. Hier moet je even rekening mee houden.
Let er wel op dat je voordat je op vakantie gaat, je pas via de internet site actief maakt voor de DR.
Wat bedoel je met bovenstaand? Mijn rabo wereldpas staat al ingesteld op ‘betalen en geld opnemen buiten Europa’.
Dan hoef je dat niet meer te doen
Ik heb mijn pas op dit moment alleen actief gezet voor europa en als ik naar het buitenland ga, maak ik de pas voor de periode dat ik in het buitenland ben, actief en zodra ik terug ben ook weer inactief.
De DR staat erom bekend dat ze je pas scimmen (hebben ze bij mij al eens gedaan met mijn creditcard, toen was er ruim 2200 euro afgeschreven in japan, terwijl ik net een week terug was uit de DR. Uiteindelijk wel al mijn geld teruggekregen, maar 3 weken niet over mijn geld kunnen beschikken omdat alles geblokkeerd was. Dit is ook een van de redenen waarom de rabo bank deze optie heeft toegevoegd. Het scimmen van de bankpassen gebeurt op dit moment heel veel in latijns amerika.
Aha, interessante informatie!
Het is dus verstandig om na mijn vakantie in de DR de optie ‘betalen en geld opnemen buiten Europa’ uit te zetten? Of wat adviseer je me?
zou ik zeker doen
en alleen als je buiten europa reist, deze optie aanzetten voor de duur van je trip. En als je je rabo reader standaard in je bagage duwt en je mocht onverhoopt langer moeten blijven dan kun je het altijd per internet aanpassen.
Dank voor de tips & info.!
Voor aan en uitzetten Rabopas
Misschien een idee om te informeren hoeveel tijd er over gaat als je hem aanzet, wanneer je dan kunt pinnen.
Je gaat op vakantie. Op een gegeven moment wil je pinnen Je kruipt achter de pc. Zet pas op aan. Gaat pinnen en vervolgens achter de pc zet je pas weer op uit. Dan kan er volgens mij weinig mis gaan. Of dat zo werkt, vraag eens bij je Rabobank.