Zelf rijden in de Dominicaanse republiek

Wij gaan binnenkort naar de Dominicaanse republiek. Hebben tot nu toe alleen ons ticket en willen verder invulling gaan geven aan de reis. Wij vliegen op Punta Cana, willen daar een paar nachten vertoeven en dan op pad. Is het mogelijk om zelf met een auto te rijden of is het toch beter met het openbaar vervoer je te verplaatsen…zijn aardig wat gewend qua reizen en rijden over het Algemeen zelf…

Dit wil ik ook graag weten, gaan ook binnenkort en willen ook gewoon auto huren en rond reizen. Veel reiservaring in landen als Uganda, Guadeloupe, Zuid-Afrika, Zambia, Zimbabwe etc. Hoe is het verkeer op de Dominicaanse, is het nog erger, of is het gewoon de gouden regel “ga niet in het donker rijden”?

Ik heb o.a. Contact opgenomen met Sunny Cara. Die zeggen als het niet kan verhuren we geen auto’s op die plek. Wij hebben bij hen dus een auto gehuurd, alles verzekerd, dus weinig risico. De wegen schijnen soms vrij slecht te zijn, vandaar dat het beter is om niet in het donker te rijden. Ik denk zoals op sommige plekken in Zuid afrika: potholes…wij gaan het in ieder geval gewoon doen…

Hiii, kun je laten weten hoe het is geweest.
Wij gaan zelf namelijk 30 juli vertrekken voor 2 weken en heb ook alleen de tickets, 3 dagen relaxen in Punta Cana en daarna een auto huren om het eiland zelf te ontdekken.
Ben benieuwd wat er allemaal bij jullie op de agenda staat en hoe het autorijden is bevallen, ik zie namelijk alleen maar negatieve reacties op internet hierover.

Groetjes Sanny

1 like

Hallo,
Wij zijn ook benieuwd maar we gaan het beleven. Ons plan is vanuit Punta cana naar Bayahibe, vervolgens Santo Domingo en dan naar het noorden en dan al weer terug…twee weken is wat kort, maar ook wij hebben niet meer…ik laat weten hoe het was!

Hoi Allemaal,

Momenteel voor de eerste keer Dominicaanse Republiek en zit er nu. Het rijden is allemaal prima te doen, de spookverhalen op internet moet je met een korreltje zout nemen. Ik vind de wegen eigenlijk best wel heel erg goed en het is ook allemaal wel heel rustig. Wij zijn niet in Santo Domingo geweest, want wil het drukste punt niet opzoeken, maar de wegen eromheen zijn allemaal gewoon prima.

Zou alleen niet 's nachts / 's avonds gaan rijden. Ze houden hier van een borrel en ze lopen net als in Afrika gewoon over straat /snelweg / autoweg etc, dus dat zou ik niet willen adviseren. Zelf rijd ik nooit in de avond, tenzij het in het dropje zelf is, maar zeker niet via de grotere wegen of iets dergelijks.

Wat autohuur betreft hebben wij gewoon via flightguru ons laten adviseren, die vonden voor ons een goedkoop ticket als ook een goedkope auto. We betaalde nog geen 300 euro voor een retourtje en de auto was 200 euro.

Het belangrijkste voor de autohuur betreft, zorg dat je de huurauto betaald met de creditcard waar je ook je borg voor de autohuur mee gaat betalen. Neem een overzicht mee van de afschrijving van je creditcard van het betalen van de huurauto, want anders krijg je geen auto mee. Kijk goed naar schade etc op de auto en laat alles afstrepen. Neem al jaren geen verzekeringen meer bij huurbedrijven, maar heb gewoon een aparte huurautoverzekering die het eigen risico dekt. Is echt tig keer goedkoper en voor elke huur auto kun je hem gebruiken.

Sunny Car was verschrikkelijk duur, daar hebben we ook offerte opgevragen was het 600 euro voor 2 weken, betalen nu 200 euro voor 2 weken en daar hebben we dna nog een verzekering bij van 100 euro die we ook voor alle andere huurauto’s gebruiken.

Rij zeker naar Samana en ook Bayahiya is mooi stuk. Als je meer info wil, laat maar weten.

Waarom Santo Domingo, wij ook 2 weken, zou zeker naar schiereiland Samana gaan. Las Terranes and Las Galeras, mooiste stranden en leuke plaatjes.
Bayahiya is ook mooi. Vanaf Bayahiya zit je in 3,5 uur in Samana, gewoon bij SDQ Airport de snelweg nummer 7 opschieten naar het noorden. Is een gloednieuwe weg, betaal je wel tol, maar rijd superfijn.

Zijn nu net aangekomen in Punta Cana en vinden het inderdaad rustig uitzien…vanuit hier gaan we naar Bayahibe, dan toch een dagje Santo Domingo en dan rijden we naar boven…we hebben er zin in. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Goed idee van die huurautoverzekering…ga het zeker overwegen…

Hi allemaal,

Wat leuk al die reacties en de goede tips!!!
Nu gaan we zeker weten een auto huren, en Sniffertje 200 euro voor 2 weken is inderdaad goedkoop.
Zo goedkoop heb ik het ook nog niet gevonden…

Bedankt en meer verhalen zijn zeer zeker gewenst.

Enne bepalen jullie van te voren hoe lang en waar je gaat verblijven?
Ik wil liever ook gaan rijden en kijken waar we uitkomen en daar dan een overnachting boeken, zit alleen met 2 kids en lijkt me dan toch verstandiger alles vooraf te plannen. We hebben ook maar 2 weken en daar moeten we het toch mee doen.
We willen graag wat van het land zien, maar het allerbelangrijkste is dat de kids veilig en bijna dagelijks kunnen zwemmen en snorkelen in de zee.
Hierbij vast een voorlopige route die ik heb uitgestippeld, graag ontvang ik jullie tips en opmerkingen dan kan ik de route eventueel nog aanpassen.
Zodra deze route vaststaat ga ik op zoek naar de accomodaties om te verblijven.
Ben benieuwd naar jullie reacties

Wel handig om de route erbij te zetten :slight_smile:
Punta Cana
Bayahibe (staat op de kaart La Romana, Maps kon geen route vinden hiervoor)
Boca Chica
Santo Domingo
Jarabacao
Puerto Plata - Playa Dorada
Sosua
Cabarete
Samana - Las Terrenas
Punta Cana

We zitten nu bij Las Terrenas, hadden alleen de eerste paar nachten geboekt en op advies van mensen hier onze route gemaakt. Het rijden is geen probleem, alleen door de dorpjes kunnen er flinke hobbels en kuilen zijn, maar jah, je moet daar zowiezo rustig rijden. Naar Santo Domingo toe was heel gemakkelijk, hadden een hotelletje in de koloniale zone en konden voor de deur parkeren, liepen zo de stad in. Eruit was wat lastiger, moesten een stuk door de stad maar is uiteindelijk ook goed gegaan! Je moet dan wel een beetje lef hebben. Wij hebben puerta plata enzo overgeslagen. Zo ook boca chica! Deze plaatsen zijn wat drukker en men is daar ook wat brutaler( zo is ons verteld). De route naar Las Terrenas is mooi…de tol moet je cash betalen( best handig te weten)
Vandaag gaan we een rondje Samana doen; laat het jullie weten en morgen gaan we Los Haitises.
Qua tijd, ga gemiddeld uit van 40 km per uur, dus jullie gaan veel in de auto zitten…denk ik…
Wij hadden hetzelfde rondje in ons hoofd, maar zijn er hier van af gestapt…

Ondertussen al weer terug in Punta Cana, ik vond het rijden echt nergens een probleem…goed opletten, maar dat is overal zo!

Hiii superleuk om te lezen hoe je het hebt ervaren. Ik zal idd mijn rondreis nogmaals bekijken wellicht toch nog in inkorten om optimaal te kunnen genieten. Een auto huren gaan we ook zeker doen, en al je tips neem ik mee. Geniet er nog van

Een vraagje naar aanleiding van jullie berichten: waar hebben jullie een auto gehuurd en waar let je op? Wij zijn op zoek naar een auto voor 2,5 week en komen op allerlei websites rond de 600 euro uit…

Wij hebben bij sunnycars geboekt, is wel wat duurder maar je bent volledig verzekerd. Zij regelen dit bij europcar in Punta cana. Wij hebben daar ter plekke nog gevraagd wat hen rechtstreeks bij hen zou kosten en dat was duurder en met een eigen risico…dus het hangt er vanaf wat je met het eigen risico wil. De grote wegen zijn prima, in de dorpen in het binnenland zijn veel hoge drempels en veel kuilen in de weg. Maar met voorzichtig rijden lukte ook dat.
Er zijn vast veel goedkopere verhuurbedrijven maar wij willen geen risico lopen…

Wij zijn in mei 16 dagen geweest en betaalde precies 202 euro voor een kleine auto en dat was helemaal prima. Zijn op vele plekken geweest en hadden geen moeite ermee. Wegen zijn veel beter dan verwacht, maar heb dan ook al op vele plekken te wereld gereden.

Sunny Cars is absurd duur, je bent daar soms meer dan het dubbele kwijt als ergens anders.

Wij hadden een auto bij Budget en dat was prima geregeld. We hebben heb gehuurd via kayak. Kayak.nl was de auto zo’n 400 euro, via kayak.com in USD was dezelfde auto nog maar 225 dollar. Dus dan weet je dat je goed moet kijken, want huurauto’s valt veel op te besparen.

Wij huren altijd een auto zonder verzekering en hebben hier in nederland voor 120 euro een wereldwijde huurautoverzekering. Zo gaan we deze zomer weer met autohuur reizen en waarschijnlijk in najaar ook nog wel een keer. Een losse verzekering kost vaak al meer bij de verhuurmaatschappij.

1 ding wat wel belangrijk is als je een auto huur, neem een afschrift mee van je creditcard waar de afschrijving op staat van de huurauto, anders ga je de auto niet meekrijgen. Nog nooit meegemaakt, maar in de Dominicaanse Republiek, was dit verplicht.

Beste Sniffertje,

Mijn zusje, vriendin en ik hebben eind september een reis gepland naar DR. We willen een auto huren en zie inderdaad veel prijsverschillen. Wat ik veel lees op internet is dat de verhuurders op de airport vaak een verzekering proberen af te dwingen en dat zij meer inhouden op de CC dan afgesproken is. Heb je daar zelf ervaringen mee? Waar moet ik op letten als ik online een auto huur?

Goedemiddag Sniwla,

Tijdens je zoektocht naar een huurauto raad ik je aan om goed te kijken naar de huurvoorwaarden en deze met elkaar te vergelijken. Deze zijn namelijk per verhuurder verschillend. Zo voorkom je dat je ter plaatse voor onverwachte kosten komt te staan.
Bij Sunny Cars ben je standaard verzekerd voor glas, banden, bodem, dakschade, vandalisme, diefstal, natuurgeweld, sleepkosten En ook nog eens een aanvullende WA-verzekering tot 7,5 miljoen Euro. Dit alles standaard met terugbetaling eigen risico!
Niet alleen onze verzekeringen zijn compleet, maar ook onze service is altijd op en top bereikbaar via ons 24/7 noodnummer. Je kan ons altijd bereiken; ook als er onnodig extra verzekeringen worden aangeboden.

Een losse huurautoverzekering moet vaak per jaar afgesloten worden. Wanneer je regelmatig een auto huurt kan zo’n verzekering handig zijn, maar hier zijn ook regels aan, zoals het feit dat je vaak maar tot een bepaald bedrag verzekerd bent, of dat je toch nog een eigen risico hebt.
Dit maakt het natuurlijk een stuk moeilijker om te vergelijken.

Samenvattend is het in de meeste gevallen voordeliger om een all-inclusive huurauto te boeken, tenzij je langere periodes per jaar gaat huren.

Zonnige groet,
Kim van Sunny Cars

1 like
      • Updated - - -

hee!

Ik ben van plan om ook ongeveer 16 dagen te gaan, en vroeg me af of je misschien jouw route had?

Ben zelf namelijk ook aan kijken naar plekken wat meer ten westen van Santo Domingo, maar lees dat de ritten wat langer duren, dus wil even kijken wat mogelijk is met tijd etc?

Merci!! en btw TOP tip van dat Kayak.com!