Ik ben Jan , kom uit de omgeving van Tiel en ben een all-round technicus.
Ik heb de afgelopen maand in detentie gezeten en heb daar een oudere man ontmoet die in de Dominicanen woont. Ik vertelde hem dat ik hier in Nederland een eigen werkplaats heb gehad en die door omstandigheden ben kwijtgeraakt. Ik zou graag een nieuwe start in mijn leven maken en helemaal opnieuw beginnen maar dat is helaas hier in Nederland zeer moeilijk.
Hij vertelde me dat ik met mijn vaardigheden daar goed voor mezelf zou kunnen beginnen , en vroeg me waarom ik niet met hem mee zou gaan.
Ik heb een tijdje over zijn voorstel nagedacht en zei : “Waarom niet?” , waarna hij zijn vrouw en kinderen belde met de vraag : “Vinden jullie dat goed?”
Zijn vrouw en kinderen stemde toe en is meteen op zoek gegaan naar leef en werkruimte voor mij. Anderhalve week later had ze al een mogelijkheid gevonden : een vrijstaand huis , niet ver van hun vandaan en met een grote loods van 30x15 meter met vloeistofdichte vloer voor +/- 100 euro per maand incl. water&stroom.
Ik zei dat dat perfect was en ze heeft het ook gehuurd.
Nu is mijn vraag: waar moet ik rekening mee houden mbt wetgeving
Wetgeving zal wel meevallen.
Maar even wat andere vraagjes, spreek je spaans? buiten de toeristengebieden spreken de inwoners zelden een andere taal als het dominicaans/spaanse dialect.
100 euro is best veel, daar moet je heel wat klanten voor hebben wil je dit terugverdienen en dan ook nog eens kunnen leven.
Stel je verder van de term vrijstaand huis niet te veel voor? Een klein hutje met golfplaten en een aarden vloer is ook vrijstaand en een huis.
Informeer bv eens of het wel stromend water heeft, een riolering en electriciteit.
ga eerst eens kijkenof je er wel wilt wonen voordat je al gaat huren en dergelijke.
het huisje heeft stromend water en stroom, in wat voor staat het huisje verder is is voor mij niet zo belangrijk. desnoods ga ik wel in een tenje slapen , ik ben heel wat gewend!!
ik vind het belangrijker dat de werkplaats werkbaar is , omdat ik daar heel veel tijd door ga brengen
ik begrijp dat 100 euro hier bijna niks is maar daar een hoop geld. dat was me wel duidelijk. ik denk niet dat klanten vinden een groot probleem zal worden. natuurlijk zal het niet vanaf de eerste dag op volle toeren draaien en zal ik er een hoop voor over moeten hebben , dat was bij mijn laatste werkplaats ook zo. pas toen mijn klanten door hadden dat ik alleen kwaliteit lever en niets minder kwam ik om in het werk.
ik werk onder het motto : het gaat goed in elkaar of niet!!
mijn reparaties zijn degelijk en zal nooit een auto “opknappen”
ik wens je heel veel succes
Als je de auto’s daar rond ziet rijden, dan kunnen ze wel iemand gebruiken die ze onderhoudt. Ik ben altijd al heel verbaasd dat het nog rijdt.
Heb je je ook al geinformeerd hoe je aan je gereedschappen en dergelijke komt en waar je je onderdelen vandaan kunt halen?
dat zal ik allemaal daar moeten doen , ik moet daar natuurlijk een hoop nieuw gereedschap aanschaffen. alle electrische apparaten die ik nu heb zijn daar nutteloos omdat ze daar een lichtnet hebben met 110vac.
alle sleutels,ratels en doppen die ik nu heb zijn allemaal metrisch. daar werken ze met inches dus dat moet ik ook hebben
jah ik heb gehoord dat het echt barrels zijn die daar rond rijden dus ik maak mijn borst nat!! das echt werk voor mij!! het is mijn versie van een paradijs , ik heb niet veel nodig om gelukkig te zijn. als ik elke dag mijn ding mag doen ben ik al blij , dat is genoeg
ik wens je heel veel succes, dat zul je nodig hebben daar steeds meer dominicanen onder de armoede grens zitten en nauwelijks geld hebben voor de dagelijkse zaken, laat staan voor reparaties aan een auto. De auto staat al steeds vaker stil omdat ze geen geld meer hebben voor benzine.
Hoe vaak ben je in de D.R. geweest? Het lijkt me dat als je alle apparatuur daar opnieuw moet kopen, je zeker hele goede kennisen daar moet hebben anders betaal je veel te veel. Het lijkt me een enorme investering die je moet doen.
Waarom heb je voor Vega gekozen? Santiago of Santo Domingo lijkt me heb je grotere kans van slagen.
ik ben nog niet in de dominicanen geweest en heb voor la vega gekozen omdat een vriend van me daar ook woont.
ik ben zelf op dit moment druk bezig om spaans te leren maar dat zal wel een paar maanden duren voordat ik dat enigzins onder de knie heb , mijn vriend spreekt de taal wel en zal me dus heel veel moeten helpen
wat betreft het aanschaffen van apparatuur en gereedschappen: goed gereedschap is altijd duur , maar ik geef liever 2x zoveel uit om goed gereedschap te kopen dan dat ik goedkoop gereedschap aanschaf dat binnen “no time” stuk gaat
waar ik me wel zorgen over maar is dat al dat gereedschap veilig moet staan , ik zou er kapot van zijn als ik 's morgens de deur open maak en alles gestolen blijkt te zijn. ik moest daar hier in nederland ook al goed voor uitkijken dus dat zal daar wel nog erger zijn
ik was sowieso wel van plan om een american staffordshire bull terrier te kopen , ik wil alleen niet dat ie bijt. ik heb er al eens een gehad , hij was groot,breed en gespierd maar heel lief. mijn neefjes en nichtjes konden aan zijn oren hangen en aan zijn staart trekken, er zat heel geen kwaad in het beestje.
ik denk dat ik gewoon in de werkplaats ga slapen met een blaffer zodat ik zeker weet dat alles veilig staat
Vind dat je een hele grote stap maakt. Je zal de hulp van die vriend beslist nodig hebben. Woont die er lang? Ik begrijp uit je 1e bericht dat hij daar nu niet is en dat je hem hebt leren kennen terwijl je in detentie zat.
Kan je hem 100% vertrouwen.
Zou me daar in de D.R. eerst maar eens orienteren.
ik probeer natuurlijk ook achterdochtig te blijven en als ik daar heen ga hou ik geld achter de hand voor een eventuele terugreis, zodat ik niet strand in een vreemd land.
hij woont zelf al jaren daar en heeft daar ook vrouw en kinderen, maar alle informatie die ik heb gekregen heb ik van hem. dus ik moet nog maar zien of het allemaal waar is , hij kan natuurlijk ook alles gelogen hebben.
de enige manier om daar achter te komen is om het te proberen , maar ik zal wel altijd een vluchtweg achter de hand houden
tof van je dat je me op de gevaren wijst. dat zijn adviesen waar ik heel veel waarde aan hecht. mijn grootse zorg is ook dat ik een valkuil over het hoofd zie.
boek een vakantie van een paar weken en ga er kijken, maak kennis met zijn vrouw, kijk waar zij wonen, wat ze gehuurd heeft enz.
Ik vind het trouwens ook heel wazig dat ze het al meteen voor jou gehuurd heeft en wat ik nog markanter vindt is dat zij dat geld even op de plank heeft liggen om 100 euro aan huur voor te schieten, zonder te weten of en wanneer jij komt.
ja inderdaad , dat deed bij mij ook alarmbelletjes rinkelen. ik vraag me ook af hoe hij daar aan geld komt , hij is namelijk al aardig op leeftijd en zal waarschijnlijk niet een full-time baan hebben.
hij zei ook al dat ik eigenlijk eerst een keer moest komen kijken, ik denk dat ik dat ook maar ook ga doen. het is me duidelijk geworden dat ik niet “op goed geluk” daar naartoe moet gaan , maar eerst moet weten waar ik aan begin voordat ik een definitief besluit neem.
ik ben het met je eens dat eerst een vakantie boeken een wijs besluit is
Die oudere man uit La Vega, die met jou mee wil gaan, kan niet mee gaan.
Hij is gedeporteerd uit de DR.
En als je gedeporteerd bent mag je NOOIT meer terugkomen.
Zoveel investeren in een nieuw bedrijf in deze onzekere tijd met heel veel werklozen. Niet doen.
Ga er eerst eens heen en huur iets en kijk om je heen wat de mogelijkheden zijn voor een garage en of dat wel haalbaar is. Die vriend van je lijkt me niet erg betrouwbaar. Vrienden maak je daar heel snel, vooral als je geld wilt investeren. Ze zullen je allemaal willen helpen.
Kijk ook eens hier en op andere forums over het beginnen van een bedrijf in de Dominicaanse Republiek.
Er is een groot gebrek aan professionele monteurs.
De monteurs hier hebben geen opleiding en geen materiaal.
Buitenlanders zullen erg graag bij een Europeese monteur hun auto in onderhoud geven
Maar dan zul je wel in een gebied moeten gaan zitten, waar veel buitenlanders wonen.
Reken erop dat je uurloon laag zal moeten zijn, omdat ze anders toch naar een Dominicaanse monteur gaan.
Het probleem, dat je materiaal gestolen wordt is levensgroot aanwezig.
ja daar had ik ook al rekening mee gehouden , ik kan daar natuurlijk niet hetzelfde belachelijk hoge uurloon van de monteurs hier berekenen.
mijn reparaties die ik hier in nederland met mijn vorige werkplaats deed waren altijd stukken goedkoper dan van de vakgarages.
mijn klanten waren dan ook over het algemeen mensen met oude goedkope auto’s met een lage dagwaarde , en die mensen hadden ook niet veel te besteden voor bijvoorbeeld het vervangen van de uitlaat.
en waar ik bekend om was was mijn kwaliteit , ik weiger om een auto “op te knappen” . ik garandeer altijd een degelijke reparatie
De buitenlanders hebben meestal nieuwere auto´s.
Ikzelf ga alleen in noodgeval naar een Dominicaanse monteur.
Bijvoorbeeld als ik onderweg met stukken sta.
Voor het onderhoud ga ik toch naar de officiele dealer.
Dan werken er ook Dominicaanse monteurs aan mijn auto, maar zij hebben wel goed gereedschap.
En bovendien hebben zij ervaring met mijn merk auto
Het verkrijgen van reserveonderdelen zal een probleem zijn, omdat je waarschijnlijk iedere keer naar Santo Domingo moet om onderdelen te kopen.
In een monteurtje dat ergens buiten in de brandende zon staat te prutsen heb ik geen vertrouwen.
Want dat is geen ideale situatie om gekwalificeerd werk af te leveren.