Wij zijn 2 meisjes van België en willen een eigen project opstarten. Wij willen heel gaag hiervoor naar Curacao gaan. Ons project pakt verschillende thema’s aan die we op een creatieve manier willen overbrengen (drugs, seksualiteit, hygiëne, ontspanning, …). Het is de bedoeling dat we in 1 maand 4 plaatsen bezoeken om daar aan de slag te gaan, we willen 4 verschillende scholen/tehuizen/voorzieningen bereiken waar we telkens 1 week zullen doorbrengen met de kinderen/jongeren.
We hebben al een paar emails gestuurd naar organisaties in Curacao, (kinderhuis hebron, fundashion yama’mi en speransa) , maar hebben jullie nog een idee wie we hiervoor best kunnen aanspreken of wie hier eventueel interesse voor heeft in Curacao? Heeft er iemand misschien al contacten waar wij ook mee geholpen kunnen worden?
Hi ik kan niet opmaken uit je oproep WAT je exact wil komen doen, Wat houdt jullie projekt in. Wat voor toegevoede waarde zou het kunnen hebben voor een stichting? Is het vrijwilligerswerk? Licht eens wat meer toe a.u.b. Mogelijk zijn er dan best opties op het eiland, zijn veel zorg/sociale-sectoren die misschien wel willen kijken/horen wat jullie precies komen doen. Spreek je de taal? In deze branch zeer voornaam voor contact met je client, die veelal van heel laag niveau is, zich dus niet easy kan/wil uiten in het Nederlands.
Wij kunnen de taal jammer genoeg niet. Wij hebben van andere contacten gehoord dat we het in het Nederlands mogen komen doen als het doorgaat.
Wij willen met een weekprogramma verschillende instanties bezoeken. Het ziet er als volgt uit (dit is nog maar heel vaag, maar rond deze thema’s willen we werken) :
maandag : kennismaking
dinsdag : info rond seksualiteit
woensdag : ontspanning (een hapje klaarmaken)
donderdag : info rond drugs en de gevaren/gevolgen ervan
vrijdag : ontspanning (spelletjes, met eventueel een kleine evaluatie)
Het is allemaal op vrijwillige basis. Ons project moet ingediend worden bij de Vlaamse Gemeensschap en als deze ons project goedkeuren, dan kunnen we gaan en krijgen we een deel van onze reiskosten terugbetaald hier in belgië. Maar het werk dat wij bij jullie willen verrichten, is volledig op vrijwillige basis.
Dit is heel vaag ons plan. We wilen dit allemaal op een creatieve manier overbrengen : aan de hand van spelletjes, doe-opdrachten- vraagjes oplossen,… Maar toch willen we de uitleg grondig geven, dat is dan wat meer het serieuzere werk.
Dit is wat we voorlopig kunnen voorleggen aan jullie. We zijn nog volop met de voorbereidingen en uitwerking ervan bezig, maar we willen al eens zien wie in Curacao interesse heeft voor ons project.
We willen enerzijds bezig zijn met kinderen, hen op een aangename educatieve manier leren kennen. Anderzijds willen we ook kijken hoe de hulpverlening in Curacao verschilt met die van in België. We hebben bijvoorbeeld ook al een instantie voor verslaafdenzorg gevonden waar we op bezoek mogen gaan eens we er zijn. Op die manier kunnen we misschien wel van elkaar leren!!!
We hopen dat we nu wat duidelijker zijn, want we waren inderdaad heel beknopt in ons vorig berichtje. Onze verontschuldigingen daarvoor.
Hi, dat was een gedegen tekst en uitleg hoor, je hoeft je echt niet te verontschuldigen hoor!
Wat jullie zoal opnoemen en in een kort tijdsbestek plaats moet vinden, denk ik dat je ook niet naar een te heavy plaats moet gaan, maar naar een opvang voor kids in problemen, of kindertehuis, Een drugsverslaafden-opvangcentrum lijkt me meer tijd nodig hebben om per dag zoiets leuks te kunnen gaan doen. Maar mogelijk zit ik er helemaal naast. Ik stuur je deze link, http://www.faj.an/index.php?topic=database_eng kijk daar eens op, je kunt alle kanten op via de filter, waar contactadressen etc. bij staan. Als jullie de data weten en je zoekt evt. je zoek huisvesting, mail anytime geheel vrijblijvend hoor. Of als je andere vragen hebt, idem dito. Zulk vrijwilligerswerk is zo’n mooit initiatief! Hoop dat het zal gaan lukken dames,
Wij zijn eens op internet gaan kijken naar de site die je ons hebt gegeven (met zeer vriendelijke dank hiervoor). Maar we vinden geen emailadressen, waardoor we al wat moeilijker contacten kunnen leggen.
We willen in een ontmoetingscentrum voor jongeren of een internaat/school/kindertehuis. Maar daarbuiten zouden we dan een dagje naar de verslaafdenzorg willen gaan kijken, puur informatief. Het is niet de bedoeling dat we een vergelijkende studie gaan maken, maar eerder iets buitenuit het project, om toch een klein beetje een zicht te krijgen ervan. Maar dit is inderdaad iets te heavy, zoals je het zegt, om daar ons project te gaan doen. Wij willen ook eerder preventief optreden en in de verslaafdenzorg hebben zij niet meer zoveel aan preventie, maar wel nood aan intense begeleiding.
De contacten leggen loopt momenteel toch wel moeilijk. Ofwel sturen ze niet terug, ofwel zijn ze niet geïnteresseerd. We hopen echt dat we binnenkort tenminste 1 contact hebben kunnen leggen met succes Want zonder contactpersoon hebben we eigenlijk niets,he.
Woon jij eigenlijk in Curacao? En ben je vertrouwd met de jeugdzorg in Curacao? Want je bent wel goed op de hoogte, hebben we zo de indruk.
Alvast enorm bedankt voor de hulp en de doorverwijzingen. Moest je nog ideetjes hebben van voorzieningen, ontmoetingscentra, buurthuizen, tehuizen, …je mag het ons altijd laten weten.
Hi, klopt ik woon nu 14 jaar op het eiland, waarvan ik de laatste jaren veel werk met stagiaires in alle sectoren, met name vanwege onze appartementen.
Ik denk doordat het maar om korte tijd gaat men zal afhaken, Deze branches eisen meer aanloop, vooral als het niet in eigen taal kan.
Probeer het toch nog eens via het hoofdkantoor van FAJ. Bellen na het versturen van de mail is aan te raden hoor, follow up!!! Suc6!!!
Hoofdkantoor FAJ - Curaçao
Sta. Rosa 220
Postbus 8154
Curaçao
Robert Antonius voorzitter
Linelle Ersilia bureaucoördinator
Elly Hellings beleidsmedewerker
Lionel Cordilia projectmedewerker
Fiba Römer bureaumedewerker
Hey jullie!
Ik ben ook een Belgje dat nu al 3 maanden op Curaçao rondhuppelt. Ik studeer Orthopedagogie in Antwerpen en heb hier mijn stage gedaan (heb ik niet kunnen afronden door problemen). Ik blijf nog 6 weken op het eiland, beetje vakantie houden.
Wanneer willen jullie komen? Want basis papiaments spreek je vlug hoor. Is niet zo een moeilijke taal.
Als je vragen hebt, mag je me altijd emailen [EMAIL=“ilsje_shp@hotmail.com”]ilsje_shp@hotmail.com, dat communiceerd makkelijker. En ik heb de volgende 6 weken toch niet veel te doen hier.