Programma Bromo & Ijen

In juni ga ik samen met mijn vriendin door Java reizen. Via Global Adventure Indonesia kunnen wij onderstaande excursie boeken. Graag zie ik jullie reacties betreffende het programma en de prijs tegemoet.

Met de trein van Yogyakarta naar Probolinggo. Aldaar worden met een AC busje opgehaald aan naar Cemorolawang gebracht en slapen we in hotel Lava View Lodge. De volgende morgen vroeg bezoeken we met een 4WD de bromo. Dan weer terug naar het hotel, ontbijten, spullen pakken en opweg naar Ijen (met AC auto), daar slapen we in hotel Catimoer. De volgende morgen bezoeken we Ijen en daarna vertrekken we naar de ferry om de oversteek naar Bali te maken.
[SIZE=2]Voor dit alles zou ik €265,- per persoon moeten betalen. Dit is inclusief overnachtingen, treinticket, ontbijten, lunches, diners, Engels sprekende gids, voertuigen, chauffeurs, toegang tot de parken etc. [/SIZE]
[SIZE=2]Exclusief de ferry, fooien en overige snacks.[/SIZE]

[SIZE=2]Verder zou ik graag willen weten of de klimtocht op de Ijen van ruim 2 uur erg zwaar is. Mijn vriendin heeft namelijk relatief zwakke knieen. [/SIZE]

[SIZE=2]Alvast bedankt voor de reacties :wereld:
[/SIZE]

Hallo Riro,
Programma ziet er goed uit, samen met mijn vrouw heb ik een soortgelijke tocht gemaakt. De prijs kwam overeen.
Wat de klim betreft is best pittig, ik was toen 52 en een gare knie en het is me gelukt, Halverwege bij een klein winkeltje genoten van een kop zoete thee die zorgde voor de nodige energie. De klim is zeker de moeite waard het uitzicht vonden wij adembenemend mooi, wat je ook beneden in de krater kunt ervaren daar is het ook adembenemend maar dan door de zwavelgeur, we zijn overigens niet afgedaald een beetje te zwaar naar onze zin.
Veel plezier

Fantastisch programma en de prijs is netjes. Ik vraag me alleen af of de excursie naar Gunung Ijen nu wel of niet inbegrepen is, want je moet dan nl. een Jeep huren. Met een gewone auto/busje is het absoluut af te raden. Wij zijn pas geweest en op weg naar het vertrekpunt (waar je begint te lopen) kom je door een prachtig stuk authentiek regenwoud, maar de weg is daar slechter dan slecht en niet te doen met personenauto. De mensen zeiden ons van te voren dat we naar boven zouden dansen… Nou ik noem het hotsen en klotsen naar boven en later weer naar beneden. Die jeep kun je in het dorp onder aan de berg huren weet niet meer precies wat dat kostte zou goed 50 euro kunnen zijn. Entree weet ik niet wat dat was, want dat zat inbegrepen in het pakket dat we hadden van Jeep + Gids + Entree. Wel moet je 35.000 rp. betalen per foto- of filmcamera die je mee naar boven neemt. Dat vonden we een beetje typisch maar ja de mensen moeten toch wat verdienen nietwaar en wij vonden het wel slim gevonden, maar we hebben maar 1 camera laten zien.

Ik heb zelf astma en wij werden dus door iedereen ingehaald en het was heel zwaar, want het is soms echt behoorlijk stijl en de lucht is ijl, maar ik was heel erg blij dat ik het gedaan heb, want het is echt een prachtige tocht en boven bij de krater is het buitenaards mooi. We kwamen ook tot twee keer toe iemand tegen met hele slechte knieen en die hebben het ook gehaald.Veel mensen maken trouwens gebruik van 2 bergstokken dus dat zou een goed idee zijn. Naar beneden is ook goed opletten vanwege het stijle en soms gladde pad. De dragers hebben natuurlijk ten alle tijde voorrang en die lopen in een hoog tempo swingend naar beneden, maar ze stoppen graag als ze een sigaret krijgen of iets lekkers

Vertrek vroeg dus tussen 4 en 5 uur 's morgens want dan is het nog lekker koel (neem jasjes/fleecetrui mee) en verder is het zo dat hoe later je boven bent hoe groter de kans dat de berg al in de wolken zit en dan heb je geen mooi zicht in de krater. Afdalen in de krater is voor kamikazepiloten, want het is gevaarlijk door het slechte pad en verder zijn de dampen beneden absoluut ongezond. Er zijn genoeg mensen die het wel doen hoor.

Op de weg terug naar beneden kwamen we trouwens een grote groep apen tegen (langoeren met die leuke kapsels en ze slingeren prachtig door de bomen) en bijna terug bij de startplaats/parkeerplaats kwamen we weer een grote groep tegen en daar zat een “witte aap” tussen en die schijnt zeldzaam te zijn.

De bromo is trouwens ook pittig hoor. Eerst een heel stuk omhoog lopen door onherbergzaam uitziend rotsland, maar dat is niet héél erg stijl, maar daarna heb je die trap met weet ik hoeveel honderd treden. Die trap is een aantal jaren geleden verniewd en er is nu ook een trapleuning dat is wel prettiger.

Oja ik had deze keer trouwens mijn wandel/bergschoenen meegenomen en die zijn echt heel goed van pas gekomen. Later op Noord-Oost Bali hebben we nog een jungletocht gemaakt en toen moesten we steeds een kronkelend riviertje oversteken en mijn voeten waren na afloop nog helemaal droog.

Nou ik wens jullie een fantastische vakantie toe, wij zijn nu volop aan het nagenieten met ons foto en filmmateriaal.