Beklimming Bromo

Halo Indonesië vrienden,

Wij willen deze zomer op Java naar de Broom en Ijen.
Wij zijn geen klimmers en vragen ons dus af of dit dan voor ons zin heeft…
Alle andere tips mbt tot ‘‘waar boeken’’ , ‘‘accomodatie’’ e.d zijn ook zeer welkom.
Alvast bedankt !
Wlm

Ik denk niet dat je Bromo en Ijen moet zien als beklimming, eerder als “stevige” wandeling, als ik mij niet vergis zijn er op Bromo zelfs trappen

Hallo erickatja, de “beklimming” van de Bromo is goed te doen. Het eerste stuk (v.a. parkeerplaats jeeps) is over een vlakte die vervolgens met een pad omhoog gaat. Je kunt vanaf het moment dat het gaat stijgen ervoor kiezen om omhoog te lopen of dit te doen met een paardje en begeleider. Het laatste stuk loop je via een trap omhoog. Het is dus niet echt een beklimming zoals dat bij andere vulkanen wel is. Groetjes Anita

Als je een beetje redelijke conditie hebt zijn beide goed te doen. Bij de Bromo is de trap naar de kraterrand nog het meest pittig (meer dan 200 treden). De wandeling naar de Ijen is af en toe best pittig, maar is echt wel te doen.

Zoals al door de anderen is opgemerkt: de Bromo is geen beklimming maar meer een stevige wandeling. Bovendien kan je je met paarden naar de krater laten vervoeren. Bromo tours zijn op veel plekken te boeken.
Let op dat accommodaties in de directe omgeving van de Bromo relatief duur zijn (er is weinig keuze dus daar maakt men misbruik van). De meeste toeristen komen eind van de middag/begin van de avond aan en vertrekken 's nacht alweer om bij zonsopkomst op de kraterrand te staan. Je kan de Bromo bijv. ook bezoeken vanuit Malang. In Malang heb je veel meer accommodaties waarbij de prijs/kwaliteit verhouding een stuk beter is. Hou er ook rekening mee dat het bovenop de Bromo erg koud kan zijn.