waarom altijd combi Bromo - Ijen?

Ik zie eigenlijk alleen maar combireizen van beiden. Is dat echt de moeite waard? 2 Nachten vroeg opstaan trekt me niet zo.
Is het ook mogelijk om alleen Ijen te doen, of is Bromo mooier?

De meeste mensen gaan alleen naar de Bromo, dus het is beslist niet nodig beide te doen.

Ik ben nu twee keer bij de Bromo geweest, en één keer bij Ijen. Ijen is echt wel de moeite!

Wil je niet twee aaneengesloten nachten vroeg opstaan, dan kun je natuurlijk een privétour nemen met een nacht rust. Dat kost uiteraard meer dan wanneer je transport en een gids met andere deelt.

De Bromo kun je ook wel overdag bezoeken. Ijen overdag is wat moeilijker omdat de berg meestal dicht trekt in de loop van de dag.

Top dank je voor je info. Ik ga een nieuwe Travel Survival Kit kopen en zie het ter plekke dan wel. We gaan in november, dus ook even kijken wat voor weer het dan is daar. Sta je op de berg, alleen wolken en regen. :nadenken:

Eventueel nog een hele goede tip voor een echte homestay voor de kawah ijen. In Banyuwangi heb je Kampung Osing inn. Zie ook tripadvisor. Een echt homestay, bed voor 8e per nacht en gegarandeerd goede deal voor ijen. Hij regelt motor of auto en de kosten ev delen met anderen. Wij vonden het super om midden in javaans dorp te verblijven en de kawah ijen is prachtig. Hou er idd wel rekening mee dat regenseizoen voor problemen kan zorgen…

Via Wereldwijzer app

Dank je Marije, we gaan idd ter plekke kijken wat het weer doet. Kampung Osing inn ziet er prima uit, ik heb hem genoteerd!

Leuk!

Via Wereldwijzer app

Leuke tip dit! Wij willen de Bromo skippen, en vanuit YogyaKarta naar de Ijen. En dan vanuit Ijen naar Bali. Iemand tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Ik zou van Yogya niet naar Kalibaru willen op een dag… Dat is echt een hele lange zit. Maar het kan denk ik wel, eventueel als combinatie van trein en bus.

Yogyakarta - Kalibaru zal je waarschijnlijk niet op 1 dag lukken.