Hallo Monique,
Ik doe dit al jaren en besteed alles uit.
Ik maak een schema van plaatsen die ik wil bezoeken, hoeveel nachten, wat ik er wil doen en geef ook mijn hotels door.
Ik ga als volgt te werk.
Ik open een excell sheet en deel het als volgt in.
kolom1 day
kolom2 date
kolom3 where
kolom4 night
kolom5 what to do
kolom6 price
kolom7 options
Nu horizontaal
je vult dan in in kolom 1 ; 1
kolom 2 10 okt. 2013
kolom 3 luchthaven
kolom 4 blanko laten
kolom 5 flight
kolom 6 kan je blanko laten; hebben ze niets mee te maken wanneer je deze zelf regereld
kolom 7 blanko
Dan een horizontale regel zwart maken en witte letters gebruiken ( staat dus voor nacht )
Hier vul je dan bij kolom 4 de naam van je hotel in.
dan weer een normale witte horizontale regel en de kolommen invullen.
Dan weer een zwarte enz.
Vind dit handiger , dan praten over 2 dagen Saigon en excursie tunnels en dan naar de Mekong delta enz.
Ik vul dan grof wat in en kijk of het haalbaar is en maak nog wat veranderingen.
Ben ik tevreden, dan vul ik de prijzen in in dollars voor de transfers en excursies ed.
In de zware horizontale regels vul ik mijn hotels in en bij de prijs natuurlijk de prijs.
Tel het op en kijk of dit binnen het budget valt.
Rommel nog even met hotels en misschien een andere excursie en is dit oke dan maak ik een copie ervan en haal de prijzen weg ( bij de copie ).
Deze kopie stuur ik dan als bijlage naar het reisbureau en vraag hun in de kolom prijs hun prijs in te vullen en bij opties hun idee en hotelkeuze.
Deze offerte vergelijk ik dan en komen ze hoger uit dan die van mij, stuur ik een mail dat dit boven het budget zit en of ze een alternatief hebben in hotelkeuze of misschien een excursie goedkoper te doen en dan noem ik wel een iets van een bedrag.
Is het budget 4000 usd maximaal ( je berekening is bijv. 4250 usd ), dan zeg ik 3500 usd.
Wacht hun reaktie af en we komen altijd wel tot een compromis.
Ik zou dit wel naar meerdere bureaus sturen om een keuze te hebben.