Hallo Monique,
Ik doe dit al jaren en besteed alles uit.
Ik maak een schema van plaatsen die ik wil bezoeken, hoeveel nachten, wat ik er wil doen en geef ook mijn hotels door.
Ik ga als volgt te werk.
Ik open een excell sheet en deel het als volgt in.
kolom1 day
kolom2 date
kolom3 where
kolom4 night
kolom5 what to do
kolom6 price
kolom7 options
Nu horizontaal
je vult dan in in kolom 1 ; 1
kolom 2 10 okt. 2013
kolom 3 luchthaven
kolom 4 blanko laten
kolom 5 flight
kolom 6 kan je blanko laten; hebben ze niets mee te maken wanneer je deze zelf regereld
kolom 7 blanko
Dan een horizontale regel zwart maken en witte letters gebruiken ( staat dus voor nacht )
Hier vul je dan bij kolom 4 de naam van je hotel in.
dan weer een normale witte horizontale regel en de kolommen invullen.
Dan weer een zwarte enz.
Vind dit handiger , dan praten over 2 dagen Saigon en excursie tunnels en dan naar de Mekong delta enz.
Ik vul dan grof wat in en kijk of het haalbaar is en maak nog wat veranderingen.
Ben ik tevreden, dan vul ik de prijzen in in dollars voor de transfers en excursies ed.
In de zware horizontale regels vul ik mijn hotels in en bij de prijs natuurlijk de prijs.
Tel het op en kijk of dit binnen het budget valt.
Rommel nog even met hotels en misschien een andere excursie en is dit oke dan maak ik een copie ervan en haal de prijzen weg ( bij de copie ).
Deze kopie stuur ik dan als bijlage naar het reisbureau en vraag hun in de kolom prijs hun prijs in te vullen en bij opties hun idee en hotelkeuze.
Deze offerte vergelijk ik dan en komen ze hoger uit dan die van mij, stuur ik een mail dat dit boven het budget zit en of ze een alternatief hebben in hotelkeuze of misschien een excursie goedkoper te doen en dan noem ik wel een iets van een bedrag.
Is het budget 4000 usd maximaal ( je berekening is bijv. 4250 usd ), dan zeg ik 3500 usd.
Wacht hun reaktie af en we komen altijd wel tot een compromis.
Ik zou dit wel naar meerdere bureaus sturen om een keuze te hebben.
Maar nu even over prive reizen in het algemeen in Viet Nam.
Er zijn daar verschillende optie.
1
Je kan het net als Wilna en Cor doen en alles vanuit Nederland regelen.
Het voordeel hiervan is dat je per lokatie kan bekijken wat de goedkoopste opties zijn.
Denk dan aan bijv een goedkopere excursie, vervoersmogelijkheid, enz.
Nadeel is dan wel dat je hier wat tijd in moet steken.
Ook als je wilt annuleren, heb je te maken met veel personen, mits je ergens al betaald of aanbetaald hebt.
Misschien dat Cor/Wilna dit willen aanvullen of iets corrigeren?
2
Je kan het in handen leggen van een bureau en deze alles laten regelen zoals jij dat wilt en voor een prijs die je aanvaardbaar vind.
Je kan dan kiezen voor elke plaats een andere gids, is handig wanneer je gedeeltes moet vliegen.
Dan betaal je de reis- en verblijfkosten voor de gids niet.
3
Alles in handen leggen van het bureau en de gehele vakantie gebruik maken van 1 gids.
Is wel meteen de duurste optie.
Het voordeel hiervan is wel dat de gids na enkele dagen weet wat je voorkeuren zijn en wat je wel of niet wilt.
Bijv.
Stel dat je thuis hebt besloten om in Hanoi naar de waterpuppets te gaan en deze tickets ook hebt betaald via de reissom.
In Hanoi te zijn bedenk je je en zit liever op het terras ( omdat je andere mensen hebt ontmoet ) dan 2 uur naar de watepuppets te gaan, kan je dit aangeven aan de gids en deze kan dan je tickets annuleren en voor die prijs een lunch voor de volgende dag aanbieden.
Of je hebt een city tour geboekt in Hanoi met het museum voor moderne vietnamese kunst en je wilt dit eigenlijk niet, kan je aangeven en hij vind wel een alternatief.
Ook kan hij je op diverse plaatsen een goed restaurant aan bevelen en klikt het, gaat ie met je mee.
Je moet dan wel voor hem betalen meestal, maar dat zijn de kosten niet.
nadeel kan zijn dat het niet klikt met de gids.
Maar bij een goed bureau is dit geen probleem en wordt deze simpelweg vervangen door een ander.
Keuze bureau
dit is moeilijk.
Ik maak al jaren gebruik van 1 bureau en hoewel ik weet dat er goedkopere zijn.
Maar ik weet zeker van dit bureau dat alles is geregeld zoals afgesproken en er bij een eventuele annulering of ander calamiteit ( ziekte of ongeval ter plekke ) zij alles regelen en de partner zijn in Viet nam van de ANWB.
Dus ook wel handig met hun connectie.
Ook hun reisvoorwaarden zijn goed, let daar ook aub goed op, want prive reizen is niet echt de goedkoopste manier om Viet Nam te bezoeken.
Meestal vragen bureaus bij een definitieve boeking een bedrag, is logisch want zij gaan alles regelen en boeken.
Soms schieten ze ook dingen voor ( denk hierbij aan visa, vluchten ed ).
Meestal is dit een bedrag van 20% van de gehele reissom ( non refundable ).
Bij mijn bureau wordt het restant bedrag 2 maanden voor vertrek van mijn rekening gehouden ( heb hiervoor getekend ), maar bij annulering krijg ik deze terug, wanneer ik tot 1 week voor vertrek annuleer.
Andere bureaus hebben vergelijkbare voorwaarden en andere zijn zijn wat soepeler of strenger; lees deze goed na.
Ik heb al geschreven dat prive reizen duurder is.
even wat aandachtspunten, sommige gelden ook voor backpackers.
Anvr en sgr voorwaarden gelden niet voor deze reizen; je hebt namelijk geen geheel verzorgde reis geboekt via een nederrlands bureau. Daarom let goed op de voorwaarden van het Vietnamees bureau.
Het gaat meestal om best wel een flink bedrag.
kijk ook je annuleringsverzekering even na.
Een basis annuleringsverzekering vergoed namelijk maar tot een maximaal bedrag van 1500 euro en daar ga je met vlag en wimpel overheen. Dus even een afweging maken of je deze wilt verhogen…
Ik hoop dat dit je wat op weg kan helpen, samen met de reakties van Cor/wilna en Nunu en misschien nog andere mensen die hier ook nog op willen reageren om je te helpen?
gr.
Ton.